Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2046 besök totalt |
Värme eller rost? Skadat dammskydd (163 kB)
En teori är att någon skurit sönder dammskyddet när bromsbelägg byttes (bild 1), fukt har trängt in och gjort att kolven rostat. Rosten har sedan gnagt sönder damasken enligt bild 2 och 3. Kolven var inte rostigare än att det gick att polera rent från rostporer. Scenario 2 är att värmen har bränt sönder gummit. Ser du ut som så enligt bilderna? Kan det ske, brukar det ske och hur undviker man det? ![]() ![]() ![]() _________________ /Klas Pihl |
||||
Att ökad friktion pga. skada orsakat värmeskadan tror jag inte - jag kunde med handkraft röra kolven.
En handfull andra NSXpiloter som gillar bana har bekräftat att dammskydden tar skada av värme och behöver bytas efter ett par bandagar vilket låter absurt i mina öron. Är det vanligt att dammskydd och packningar tar skada av lite banåka? Hur fungerar det på era bilar? _________________ /Klas Pihl |
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Jag trodde de flesta körde utan dammskydd, då det ju borde kyla lite bättre utan samt att man slipper problemet med smälta bälgar. Om det är en ren banåkarbil vill säga, annars kan det ju vara bra med dammskydd om man kör mycket efter vanlig väg också.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
NJAE Kör för fegt ![]() ![]() Men på Bana brukar jag ta det lugnt när kupen rökfylls ![]() Men visst luktar bromsdamm gott _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2046 besök totalt |