| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Per Eklund kör Pikes peak med SAAB:en!!!
|
6 besök senaste veckan (11665 totalt) |
|
Per Eklund kör Pikes peak med SAAB:en!!!
Jag kunde inte hitta den i någon tidigare tråd så here it goes! http://video.google.com/videoplay?do |
||||
|
urgrym film-.
jag kommer ihåg att jänkarna skrattade åt Per när han kom med 4" utblås (litet) & att reglerna för un limitedklassen innefattade en regel om att ljuddämpare INTE var tillåtet. tur det - för såndan motormusik har man inte hört på länge,. Vill okså minnas att turbon var 30-40% större än normalt för att orka pumpa luften på 4000möh _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
tuff racing! Jäkalr vilken attack.
observera försrtäll medn osen ut över "dikena" och clippingpoints nästa över ravinkanten. F1 måste vara för yellows i jämförelse...
Dikena var ju... ehum...väldrenerade. Men ok man står ju inte direkt ivägen för den som kommer efter... Märks hur mycket den tunnare luften högre upp gör motorns jobb besvärligare. Appropå ljudet. Minns när Per sänkte STCC och GTR bilarna på Mantorp långa i en uppvisning någonstans 01-02. Med pikes peak bilaen var Per ca 2 sekunder snabbare n Roos GTR Viper runt banan och ytterligaren ågra snabbare än de Supertouringbilar man då kördee med i STCC. Det lät ju nästal ika bra som en två-taktare
Har för mig varvtiderna låg på 1:16 med utväxkling, däck och set up för pikes peak, inte för bana.... Dessutom tog han det lugnt när han rundande de Volvo-hjullastare som var ute och demokörde runt i parisen samtidigt.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Verkar som du måste ha google video player installerat, hur filmen kommer ned sedan och i vilket format vette katten.-
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
http://aikaterna.livejournal.com/317 Det här verkar funka för mig _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
_________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
|
Jag vill minnas att jag såg en dokumentär om hela projektet på svt. Gubben som ritade och byggde bilen åt Per (special för PP) dog ett par veckor efter att Per vunnit PP. Gubben, som uppenbarligen visste vad han gjorde, hade inte klarat av dåtidens folkskola. (Dvs årskurs 6)
om jag minns rätt berättade Per i repotaget att de andra förarna hade syrgas pga av den tunna luften. Något han inte hade för de hade såklart inte tänkt på det. Jag tror också att motorns effekt halverades mellan start och mål, också pga av den tunna luften.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Pikes peak är ca 4300 möh (jag vet inte om man kör hela vägen upp) men även om man gör det så är det ju lite överdrivet att använda syrgas till föraren iaf... Men OK har man anlag för höjdsjuka så är det väl där någonstans det börjar bli kännbart... Däremot blir nog effektförlusten i motorn märkbar men att den skulle halveras har jag svårt att tro... _________________ Mattias Meldert |
||||
Leif "X:et" Ahl hette personen i fråga om jag inte missminner mig. Tror jag har den där dokumentären på datorn någonstans. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
|
Det måste vara Leif X:et Ahl du tänker på. Verkade ha varit en sju-jäkla gubbe till att konstruera! om jag minns rätt så sa X:et något i stil med "Det går ju å räkne ut... men de har jag aldrig behövt!" angående rörramsbyggen!
Dokumentären tror jag hette "Amerikabilen" eller liknande. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Kanske om man kör "civilt" upp dit. Men inte om man kör en 4-hjulsdriven trubbo-maskin på 700(?) hk med den puls det måste ge på den vägen med avgrundsdjupen vid sidan om. Som segelflygare få man inte gå över 3000 meter utan syrgas och det är ändå en ganska fridfull sport.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Grejt!
Nu ligger filmen på datorn så jag kan njuta av den många gånger!!! _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||
|
På tal om Pikes Peak.
Ari Vatanen i en Peugeot nångång 1988 - 1990! Djurisk körning:D Får nästan Per Eklund att likna gubbkörning:p http://video.google.com/videoplay?do _________________ Måns Puur |
||||
OJ! Det ska jag tänka på nästa gång jag roar mig med att cykla MTB i alperna... Måste dock ändå hävda att det är på gränsen till fusk om man som idrottsman använder syrgas för att det blir lite mer ansträngande på 4000 meter, det är väl en del av sporten...?
_________________ Mattias Meldert |
||||
Aaaah, Climb Dance, rekordkörningen från -88 i en 405 T16 grupp B Klassiker
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Det tyckte ju Per också och körde utan!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Underbart Fattar inte vad det är för människor som klarar av köra på detta sätt. Jag blir helt näsvag av att bara se det. Underbart som sagt!
_________________ T i m P a h l b e r g Alfa Romeo 147 2.0 -04 |
||||
Det är inget du tror att du har möjlighet att lägga ut? Den är ju suverän och intressant även den. _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Bilder o videos
Per Eklund kör Pikes peak med SAAB:en!!!
|
6 besök senaste veckan (11665 totalt) |

