Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Per Eklund kör Pikes peak med SAAB:en!!!
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11665 totalt)
bjorasen

Här sen Aug 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Per Eklund kör Pikes peak med SAAB:en!!!

Jag kunde inte hitta den i någon tidigare tråd så here it goes!

http://video.google.com/videoplay?docid=-2513527043859261122&q=pik . . . .
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



urgrym film-.

jag kommer ihåg att jänkarna skrattade åt Per när han kom med 4" utblås (litet)

& att reglerna för un limitedklassen innefattade en regel om att ljuddämpare INTE var tillåtet.

tur det - för såndan motormusik har man inte hört på länge,.

Vill okså minnas att turbon var 30-40% större än normalt för att orka pumpa luften på 4000möh

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



tuff racing! Jäkalr vilken attack.
observera försrtäll medn osen ut över "dikena" och clippingpoints nästa över ravinkanten.
F1 måste vara för yellows i jämförelse...
Dikena var ju... ehum...väldrenerade.
Men ok man står ju inte direkt ivägen för den som kommer efter...
Märks hur mycket den tunnare luften högre upp gör motorns jobb besvärligare.

Appropå ljudet. Minns när Per sänkte STCC och GTR bilarna på Mantorp långa i en uppvisning någonstans 01-02. Med pikes peak bilaen var Per ca 2 sekunder snabbare n Roos GTR Viper runt banan och ytterligaren ågra snabbare än de Supertouringbilar man då kördee med i STCC.
Det lät ju nästal ika bra som en två-taktare
Har för mig varvtiderna låg på 1:16 med utväxkling, däck och set up för pikes peak, inte för bana....
Dessutom tog han det lugnt när han rundande de Volvo-hjullastare som var ute och demokörde runt i parisen samtidigt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Denna platsar helt klart i mitt rallyarkiv, någon som vet hur man sparar ner filen?

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



mattias 968cs skrev:
Denna platsar helt klart i mitt rallyarkiv, någon som vet hur man sparar ner filen?


Verkar som du måste ha google video player installerat, hur filmen kommer ned sedan och i vilket format vette katten.-

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



mattias 968cs skrev:
Denna platsar helt klart i mitt rallyarkiv, någon som vet hur man sparar ner filen?


http://aikaterna.livejournal.com/317.html

Det här verkar funka för mig

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032



Tål att se och höra hur många gånger som helst thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Åke Wallebom skrev:
mattias 968cs skrev:
Denna platsar helt klart i mitt rallyarkiv, någon som vet hur man sparar ner filen?


http://aikaterna.livejournal.com/317.html

Det här verkar funka för mig


thumbs up

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



Jag vill minnas att jag såg en dokumentär om hela projektet på svt. Gubben som ritade och byggde bilen åt Per (special för PP) dog ett par veckor efter att Per vunnit PP. Gubben, som uppenbarligen visste vad han gjorde, hade inte klarat av dåtidens folkskola. (Dvs årskurs 6)

om jag minns rätt berättade Per i repotaget att de andra förarna hade syrgas pga av den tunna luften. Något han inte hade för de hade såklart inte tänkt på det. Jag tror också att motorns effekt halverades mellan start och mål, också pga av den tunna luften.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



BTG skrev:
om jag minns rätt berättade Per i repotaget att de andra förarna hade syrgas pga av den tunna luften. Något han inte hade för de hade såklart inte tänkt på det. Jag tror också att motorns effekt halverades mellan start och mål, också pga av den tunna luften.


Pikes peak är ca 4300 möh (jag vet inte om man kör hela vägen upp) men även om man gör det så är det ju lite överdrivet att använda syrgas till föraren iaf... Men OK har man anlag för höjdsjuka så är det väl där någonstans det börjar bli kännbart... Däremot blir nog effektförlusten i motorn märkbar men att den skulle halveras har jag svårt att tro...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



BTG skrev:
Jag vill minnas att jag såg en dokumentär om hela projektet på svt. Gubben som ritade och byggde bilen åt Per (special för PP) dog ett par veckor efter att Per vunnit PP. Gubben, som uppenbarligen visste vad han gjorde, hade inte klarat av dåtidens folkskola. (Dvs årskurs 6)

om jag minns rätt berättade Per i repotaget att de andra förarna hade syrgas pga av den tunna luften. Något han inte hade för de hade såklart inte tänkt på det. Jag tror också att motorns effekt halverades mellan start och mål, också pga av den tunna luften.



Leif "X:et" Ahl hette personen i fråga om jag inte missminner mig.

Tror jag har den där dokumentären på datorn någonstans.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Det måste vara Leif X:et Ahl du tänker på. Verkade ha varit en sju-jäkla gubbe till att konstruera! om jag minns rätt så sa X:et något i stil med "Det går ju å räkne ut... men de har jag aldrig behövt!" angående rörramsbyggen!

Dokumentären tror jag hette "Amerikabilen" eller liknande.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



meldert skrev:
Pikes peak är ca 4300 möh (jag vet inte om man kör hela vägen upp) men även om man gör det så är det ju lite överdrivet att använda syrgas till föraren iaf...

Kanske om man kör "civilt" upp dit. Men inte om man kör en 4-hjulsdriven trubbo-maskin på 700(?) hk med den puls det måste ge på den vägen med avgrundsdjupen vid sidan om.

Som segelflygare få man inte gå över 3000 meter utan syrgas och det är ändå en ganska fridfull sport.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



Andreas och Henrik, så hette han nog. Cool gubbe!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Grejt!
Nu ligger filmen på datorn så jag kan njuta av den många gånger!!!

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



På tal om Pikes Peak.

Ari Vatanen i en Peugeot nångång 1988 - 1990!
Djurisk körning:D
Får nästan Per Eklund att likna gubbkörning:p

http://video.google.com/videoplay?docid=4600072095699549528&pl=tru . . . .

_________________
Måns Puur
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



BTG skrev:
meldert skrev:
Pikes peak är ca 4300 möh (jag vet inte om man kör hela vägen upp) men även om man gör det så är det ju lite överdrivet att använda syrgas till föraren iaf...

Kanske om man kör "civilt" upp dit. Men inte om man kör en 4-hjulsdriven trubbo-maskin på 700(?) hk med den puls det måste ge på den vägen med avgrundsdjupen vid sidan om.

Som segelflygare få man inte gå över 3000 meter utan syrgas och det är ändå en ganska fridfull sport.


OJ! Det ska jag tänka på nästa gång jag roar mig med att cykla MTB i alperna... Måste dock ändå hävda att det är på gränsen till fusk om man som idrottsman använder syrgas för att det blir lite mer ansträngande på 4000 meter, det är väl en del av sporten...?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Måns Puur skrev:
På tal om Pikes Peak.

Ari Vatanen i en Peugeot nångång 1988 - 1990!
Djurisk körning:D
Får nästan Per Eklund att likna gubbkörning:p

http://video.google.com/videoplay?docid=4600072095699549528&pl=tru . . . .



Aaaah, Climb Dance, rekordkörningen från -88 i en 405 T16 grupp B
Klassiker

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



meldert skrev:
Måste dock ändå hävda att det är på gränsen till fusk om man som idrottsman använder syrgas för att det blir lite mer ansträngande på 4000 meter, det är väl en del av sporten...?

Det tyckte ju Per också och körde utan!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8198



Måns Puur skrev:
På tal om Pikes Peak.

Ari Vatanen i en Peugeot nångång 1988 - 1990!
Djurisk körning:D
Får nästan Per Eklund att likna gubbkörning:p

http://video.google.com/videoplay?docid=4600072095699549528&pl=tru . . . .

Underbart thumbs up

Fattar inte vad det är för människor som klarar av köra på detta sätt.
Jag blir helt näsvag av att bara se det.

Underbart som sagt!

_________________
T i m P a h l b e r g
Alfa Romeo 147 2.0 -04
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Andreas ottosson skrev:
Leif "X:et" Ahl hette personen i fråga om jag inte missminner mig. Tror jag har den där dokumentären på datorn någonstans.

Det är inget du tror att du har möjlighet att lägga ut? Den är ju suverän och intressant även den. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Bilder o videos
Per Eklund kör Pikes peak med SAAB:en!!!
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande