Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Anlägga en motorbana, behöver hjälp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (20468 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Glömde förresten, ett riktigt stort lycka till och hoppas du kommer i hamn!
Det är ju många som har haft planer på en bana i stockholms närhet, men någon gång skall ju någon ta sig ända fram. thumbs up

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



AndersY skrev:
Glömde förresten, ett riktigt stort lycka till och hoppas du kommer i hamn!
Det är ju många som har haft planer på en bana i stockholms närhet, men någon gång skall ju någon ta sig ända fram. thumbs up


thumbs up thumbs up

Vi håller tummarna att det går för sig!

Som jag ser det, golfklubbemodellen har väl aldrig varit speciellt framgångsrik även om den är implementerad ofta. Secret to success vad gäller motorbana i den här finansieringsformen, är nog att det är nära, så folk kan faktiskt ta sig dit och gasa av sig en vardagskväll eller en eftermiddag på en vardag en fin dag. Problemet är att då kan man inte ha en massa konferenser, förarutbildningskurser osv som begränsar tillgången (men som ger kassaflöde). Som jag ser det, om jag ska betala 25.000 för en "spelrätt", då förutsätter man ju också att man har tillgång att "spela" i princip närsomhelst, att banan är till för medlemmarna med företräde. Givetvis kan man kombinera, så man har A och B medlemsskap som differentierar i tillgång/tid och givetvis kostnad. Typ en "greenfee medlem" - pay as you go, istället för årligt "abonnemang". Man kan tänka sig alla möjliga varianter för att nå medlemmar med olika betalningsförmåga - det gäller ju att fånga så mkt man kan under efterfråge-kurvan genom prisdiskriminering.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Patrick P931
Danderyd
Här sen Mar 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej!

Tack för all fin feedback! Det är mycket intressant att läsa vad ni skriver!

Brevet till klubbarna är klart men granskas nu av mina partners.

Planer finns på att ha "kör-rätter", dvs. man tecknar ett förmånligt 2 årigt medlemskap, som berättigar till körning, till en attraktiv prislapp. I dagsläget planerar vi inte att sälja aktier eller andelar.

Marken är klassad som specialenhet sport, enda miljökravet som finns är naturvårdsverkets riktlinjer för buller.

Det går frammåt!


_________________
Patrick Myhrman
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



detta är en gisning med sifrorna men iden borde kunna funka så

men ni som vet kan göra en kvalificerad gisning vad för sifror det skulle kunna vara

?????????????????????


en annan tanke är ju att man har olika medlemskap för stall/teme och en för klubbar och en tredje för vanligt folk som vill rasta bilen lite då och då

antar att vill ett stall trixa med sin bil så vill de vara ensam på banan men är det några stall så kan andra köra under tiden de ändrar instälningar, medan klubbar vill ha små tävlingar för sina medlemmar och körskola för vissa medan vanliga bilägare inte ställer samma krav på att vara ensam på banan och kan nog vara lite mer flexibla i tid

kan tillägga att jag har ingen aning om vad man skulle kunna ta ut och hur många som skulle vara intreserade men som ett exempel sen så beror mycke på vad det är för typ av bana så vilken typ av körning den är gjord för och ni som är insatta kan ju skriva vad det kostar på andra banor så det blir lite mer relevant

som ex
stall 30-50kkr + årsavgift på ex 5-10kkr/år
klubbar 50-100kkr + 10-30kkr/år
amatörer 10-20kkr + 1-5kkr/år
rabbatera för klubmedlemmar 1-4kkr/år


så säg att man kan få 7-10 stall + 3-4klubbar och 150-200 amatörer utanför klubbarna skulle kunna ge

stall 400kkr + klubb 300kkr + amatör 3000kkr

+ årlig inkomst på ex stall 70kkr + klub 90kkr + amatörer 400kkr + 400kkr för klubmedlemmarnas avgift

summa direkt inkomst = 3,7Mkr och årlig inkomst på 960kkr


edit: kom på en sak när man jämför med golfbanor så gick många av dem i KK en gång så att många vart av mes sina pengar och konkursbot såldes till ett nytt bolag som färdigstälde banan och tog in nya pengar från medlemmrna (men det var vanligt under slutet på 80talet och början av 90talet)

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



En väl beprövad affärsmodell är ju att färdigställa, gå i konkurs, skriva av skulderna, och återuppstå skuldfri

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Rullen skrev:
som ex
stall 30-50kkr + årsavgift på ex 5-10kkr/år
klubbar 50-100kkr + 10-30kkr/år
amatörer 10-20kkr + 1-5kkr/år
rabbatera för klubmedlemmar 1-4kkr/år


så säg att man kan få 7-10 stall + 3-4klubbar och 150-200 amatörer utanför klubbarna skulle kunna ge

stall 400kkr + klubb 300kkr + amatör 3000kkr

+ årlig inkomst på ex stall 70kkr + klub 90kkr + amatörer 400kkr + 400kkr för klubmedlemmarnas avgift

summa direkt inkomst = 3,7Mkr och årlig inkomst på 960kkr


nej, feltänkt men någorlunda rätt.

3.7Mkr i investering, och årlig inkomst på 960kkr. De där 3,7Mkr måste ju betalas tillbaka vid något tillfälle (ungefär som en aktie ) och måste vara handlingsbara så man kan sälja sin andel om man vill "ut".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Patrick P931 skrev:
Hej!

Tack för all fin feedback! Det är mycket intressant att läsa vad ni skriver!

Brevet till klubbarna är klart men granskas nu av mina partners.

Planer finns på att ha "kör-rätter", dvs. man tecknar ett förmånligt 2 årigt medlemskap, som berättigar till körning, till en attraktiv prislapp. I dagsläget planerar vi inte att sälja aktier eller andelar.

Marken är klassad som specialenhet sport, enda miljökravet som finns är naturvårdsverkets riktlinjer för buller.

Det går frammåt!


Verkar kalas
Vill ni ha hjälp?
För något sådant här kan jag tänka mig offra fritid....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Patrick P931
Danderyd
Här sen Mar 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Åter igen tackar jag för allt intresse, underbart att läsa att det är fler än jag som tänker på detta!

Jag ser gärna att fler är med i projektet. Det kommer behövas mycket hjälp!


_________________
Patrick Myhrman
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8068



Jag är frivillig att hjälpa till på alla sätt som jag kan!



MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har en del tankar på framtiden då jag driver hyrkart (kanske ett sammarbete?) tror inte det finns möjlighet att bygga en riktigt stor racebana i Stockholm ekonomiskt (typ moto GP och F1 nivå). Men med mark och en enkel klubbåkarbana med enkla ekonomibyggnader tror jag det är möjligt. Man får absolut inte dra på sig för stora kostnader.

I denna branch (motorsporten) finns nog många som kan dra ett strå till stacken med både kunskap om hur man kan lägga banan på den befintliga marken och med kontakter i alla de brancher du kan behöva hjälp av. Var inte rädd att ta hjälp när väl det är klart så ni låser marken och vet att banan kan uppföras utan problem med grannar mm. Jag ställer gärna upp med den kunskap och kontakter jag har och givetvis gör jag det gratis om projektet är seriöst.

skicka ett pm om ni vill ha kontakt.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Skulle oxå gärna se att det inte blir en bana med F1-standard... som alla andra banprojekt strävar efter. Det går aldrig, verkar det som. Och varför ska det finnas en så stor o fin anläggning som bara behövs 1-2 ggr/år. (min åsikt )

Börja småskaligt med det väsentliga, dvs en körduglig bana (lagom stor och lång) för entusiaster; Svensk banracing, klubbracing och banträffar. Och såklart förarutbildningar o dyl för att få in pengar. Faciliteter behöv självklart, men det behöver inte vara standard a'la Grand Hotel.

Ja blir så trött när jag läser om typ Anderstorp. Stora rubriker som säger "Nu ska Anderstorp på nytt bli vad det en gång var..." bla bla. Vad händer, jo man bygger nya toaletter. Samma tråkiga bana, lika långt från folkmassorna.

En stripp vore inte fel (själv hatar jag den typen av körning), men det finns vääldigt många som gillar det i sthlms-regionen... Titta på MECA-raceway (eller vad den heter) i Malmö, verkar ju funka, och verkar dessutom uppskattat av många.

Det är vad jag tycker/tror.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20253



ege skrev:
Skulle oxå gärna se att det inte blir en bana med F1-standard... som alla andra banprojekt strävar efter. Det går aldrig, verkar det som. Och varför ska det finnas en så stor o fin anläggning som bara behövs 1-2 ggr/år. (min åsikt )
Sturup verkar vara nåt att titta på som inspirationskälla då. Börja som "gokartbana" för att sen bli större och större. Även 201m tar upp en hel drös med plats ( om man inte skall sluta med en kurva efter mål ). Meca raceway är ju en bra exempel för komunalt stöd.

Kanske kan man få bygga ett helt industriområde (bara asfalten då) långt i förväg (företagen kommer om 20 år). Iofs lite begränsade bandesigner som passar in lämpligt rutnät men det borde inte bli helknas. Vatten och el borde också bli billigare att fixa om det kan klassas som expansionsområde.
Visserligen kan man inte garantera att det är bilkörning där om 10 år men då tar man nästa kliv ut i skogen...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Senaste skvallret (plankat från andra forum):

Gnesta är orten där det planeras - i anslutning till ett befintligt sportflygfält.

Så ett tips till de som funderar på att köpa sig en sommarstuga: Gör't norr om Gnesta, nära Vängsö.

Det är även en hemsida på G inom närmaste dagarna.

Ang. målsättningen så blir det att banan ska duga för stcc - dock inte från år 1.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Patrick P931
Danderyd
Här sen Mar 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej!

Det går frammåt i små steg!

Nu finns det lite mer information på www.dapa.se
Kom gärna med kommentarer om ni tycker något saknas eller bör ändras. Än så länge saknas det bilder, men det kommer!

Brevet jag planerat skicka till klubbordförande är fortfarande under revision, mest på grund av att det kontinuerligt sker förändringar på vad som händer.

Jag ska hålla er uppdaterade.


Patrick

_________________
Patrick Myhrman
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476



om du ror detta iland skall du bli förklarad!

Tre saker jag gärna ser som saker att funder över:

*Gärna en lång chickan på rakan (90° höger 20m raka 90°vänster)
för att göra recen ännu tätare för "snabba" bilar

*Hotellet får gärna ha ett antal "prisvärda" rum som kanske kan gemföras
med ett bättre vandrarhem för de som reser på en liten budget, men vill
känna atmosvären på kvällen när pilsnern skall knäckas.

*Hur långt bort finns en tapp? Kanske en automatstation från något
bensinbolag kunnde vara på sin plats i banans anslutning?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jovani skrev:
om du ror detta iland skall du bli förklarad!



*Gärna en lång chickan på rakan (90° höger 20m raka 90°vänster)
för att göra recen ännu tätare för "snabba" bilar


När det gäller projektet, jättelycka till...... blir det av så är vi många som är intresserade, inte minst SLC som gärna lägger tävlingar där då......... thumbs up


Men för guds skull gör ingen konstig chikan mitt på en raka...... sånt förstör bara , sämre omkörningsmöjligheter och större risk för smällar och tillför inget roligt i körkunskap.
Ska man ha sväng i sväng så ska det vara minst 3 st och riktiga S-kurvor då istället..... som gärna får nypa till lite olika.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476



Fredrik - SLC skrev:
[
Men för guds skull gör ingen konstig chikan mitt på en raka......


Förtydligande: Vid SIDAN av raka så klar!
Så de finns två alternativ för olika klasser mm.
Annars blir det väldigt konstiga 201m lopp

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
newkie
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hela idén verkar ju hur som helst häftig iaf
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14093



Jag kollade banskissen som fanns sist i presentationen på http://www.dapa.se/images/vangsopres.pdf och jag tycker att den ser mycket intressant ut, sista kurvan innan start och målrakan blir nog lite knepig då den ser ut att nypa till ordentligt, men den kanske funkar att ta som två kurvor....

Hur som helst så hoppas jag att det går i lås, allt ser genomtänkt och rimligt ut från min horisont iaf...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Mycket bra idé! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Tord skrev:
Jag kollade banskissen som fanns sist i presentationen på http://www.dapa.se/images/vangsopres.pdf och jag tycker att den ser mycket intressant ut, sista kurvan innan start och målrakan blir nog lite knepig då den ser ut att nypa till ordentligt, men den kanske funkar att ta som två kurvor....

Hur som helst så hoppas jag att det går i lås, allt ser genomtänkt och rimligt ut från min horisont iaf...


Står det någonstans om hur lång banan är tänkt att bli? Blir den runt 2km så är väl den långa rakan lagom. Men ska den bli längre så är ju frågan om inte den långa rakan är lite föör lång?
Fast med tanke på att den även ska fungera som flygraka så antar jag att den är tänkt att vara lång

_________________
Rachid Rachid
Citera
Allmänt banåkaforum
Anlägga en motorbana, behöver hjälp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (20468 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande