Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (20468 totalt) |
Glömde förresten, ett riktigt stort lycka till och hoppas du kommer i hamn!
Det är ju många som har haft planer på en bana i stockholms närhet, men någon gång skall ju någon ta sig ända fram. ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() ![]() Vi håller tummarna att det går för sig! Som jag ser det, golfklubbemodellen har väl aldrig varit speciellt framgångsrik ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Hej!
Tack för all fin feedback! Det är mycket intressant att läsa vad ni skriver! Brevet till klubbarna är klart men granskas nu av mina partners. Planer finns på att ha "kör-rätter", dvs. man tecknar ett förmånligt 2 årigt medlemskap, som berättigar till körning, till en attraktiv prislapp. I dagsläget planerar vi inte att sälja aktier eller andelar. Marken är klassad som specialenhet sport, enda miljökravet som finns är naturvårdsverkets riktlinjer för buller. Det går frammåt! ![]() _________________ Patrick Myhrman |
||
detta är en gisning med sifrorna men iden borde kunna funka så
men ni som vet kan göra en kvalificerad gisning vad för sifror det skulle kunna vara ????????????????????? en annan tanke är ju att man har olika medlemskap för stall/teme och en för klubbar och en tredje för vanligt folk som vill rasta bilen lite då och då antar att vill ett stall trixa med sin bil så vill de vara ensam på banan men är det några stall så kan andra köra under tiden de ändrar instälningar, medan klubbar vill ha små tävlingar för sina medlemmar och körskola för vissa medan vanliga bilägare inte ställer samma krav på att vara ensam på banan och kan nog vara lite mer flexibla i tid kan tillägga att jag har ingen aning om vad man skulle kunna ta ut och hur många som skulle vara intreserade men som ett exempel sen så beror mycke på vad det är för typ av bana så vilken typ av körning den är gjord för och ni som är insatta kan ju skriva vad det kostar på andra banor så det blir lite mer relevant ![]() som ex stall 30-50kkr + årsavgift på ex 5-10kkr/år klubbar 50-100kkr + 10-30kkr/år amatörer 10-20kkr + 1-5kkr/år rabbatera för klubmedlemmar 1-4kkr/år så säg att man kan få 7-10 stall + 3-4klubbar och 150-200 amatörer utanför klubbarna skulle kunna ge stall 400kkr + klubb 300kkr + amatör 3000kkr + årlig inkomst på ex stall 70kkr + klub 90kkr + amatörer 400kkr + 400kkr för klubmedlemmarnas avgift summa direkt inkomst = 3,7Mkr och årlig inkomst på 960kkr edit: kom på en sak när man jämför med golfbanor så gick många av dem i KK en gång så att många vart av mes sina pengar och konkursbot såldes till ett nytt bolag som färdigstälde banan och tog in nya pengar från medlemmrna (men det var vanligt under slutet på 80talet och början av 90talet) _________________ // Mikeal Rylen |
||
nej, feltänkt men någorlunda rätt. ![]() 3.7Mkr i investering, och årlig inkomst på 960kkr. De där 3,7Mkr måste ju betalas tillbaka vid något tillfälle (ungefär som en aktie ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Verkar kalas Vill ni ha hjälp? För något sådant här kan jag tänka mig offra fritid.... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Har en del tankar på framtiden då jag driver hyrkart (kanske ett sammarbete?) tror inte det finns möjlighet att bygga en riktigt stor racebana i Stockholm ekonomiskt (typ moto GP och F1 nivå). Men med mark och en enkel klubbåkarbana med enkla ekonomibyggnader tror jag det är möjligt. Man får absolut inte dra på sig för stora kostnader.
I denna branch (motorsporten) finns nog många som kan dra ett strå till stacken med både kunskap om hur man kan lägga banan på den befintliga marken och med kontakter i alla de brancher du kan behöva hjälp av. Var inte rädd att ta hjälp när väl det är klart så ni låser marken och vet att banan kan uppföras utan problem med grannar mm. Jag ställer gärna upp med den kunskap och kontakter jag har och givetvis gör jag det gratis om projektet är seriöst. skicka ett pm om ni vill ha kontakt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Skulle oxå gärna se att det inte blir en bana med F1-standard... som alla andra banprojekt strävar efter. Det går aldrig, verkar det som. Och varför ska det finnas en så stor o fin anläggning som bara behövs 1-2 ggr/år. (min åsikt
![]() Börja småskaligt med det väsentliga, dvs en körduglig bana (lagom stor och lång) för entusiaster; Svensk banracing, klubbracing och banträffar. Och såklart förarutbildningar o dyl för att få in pengar. Faciliteter behöv självklart, men det behöver inte vara standard a'la Grand Hotel. Ja blir så trött när jag läser om typ Anderstorp. Stora rubriker som säger "Nu ska Anderstorp på nytt bli vad det en gång var..." bla bla. Vad händer, jo man bygger nya toaletter. ![]() ![]() En stripp vore inte fel (själv hatar jag den typen av körning), men det finns vääldigt många som gillar det i sthlms-regionen... Titta på MECA-raceway (eller vad den heter) i Malmö, verkar ju funka, och verkar dessutom uppskattat av många. Det är vad jag tycker/tror. ![]() _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
![]() Kanske kan man få bygga ett helt industriområde (bara asfalten då) långt i förväg (företagen kommer om 20 år). Iofs lite begränsade bandesigner som passar in lämpligt rutnät men det borde inte bli helknas. Vatten och el borde också bli billigare att fixa om det kan klassas som expansionsområde. Visserligen kan man inte garantera att det är bilkörning där om 10 år men då tar man nästa kliv ut i skogen... |
||
Senaste skvallret (plankat från andra forum):
Gnesta är orten där det planeras - i anslutning till ett befintligt sportflygfält. Så ett tips till de som funderar på att köpa sig en sommarstuga: Gör't norr om Gnesta, nära Vängsö. Det är även en hemsida på G inom närmaste dagarna. Ang. målsättningen så blir det att banan ska duga för stcc - dock inte från år 1. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Hej!
Det går frammåt i små steg! Nu finns det lite mer information på www.dapa.se Kom gärna med kommentarer om ni tycker något saknas eller bör ändras. Än så länge saknas det bilder, men det kommer! Brevet jag planerat skicka till klubbordförande är fortfarande under revision, mest på grund av att det kontinuerligt sker förändringar på vad som händer. Jag ska hålla er uppdaterade. ![]() Patrick _________________ Patrick Myhrman |
||
om du ror detta iland skall du bli
![]() Tre saker jag gärna ser som saker att funder över: *Gärna en lång chickan på rakan (90° höger 20m raka 90°vänster) för att göra recen ännu tätare för "snabba" bilar *Hotellet får gärna ha ett antal "prisvärda" rum som kanske kan gemföras med ett bättre vandrarhem för de som reser på en liten budget, men vill känna atmosvären på kvällen när pilsnern skall knäckas. *Hur långt bort finns en tapp? Kanske en automatstation från något bensinbolag kunnde vara på sin plats i banans anslutning? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
När det gäller projektet, jättelycka till...... blir det av så är vi många som är intresserade, inte minst SLC som gärna lägger tävlingar där då......... ![]() Men för guds skull gör ingen konstig chikan mitt på en raka...... sånt förstör bara , sämre omkörningsmöjligheter och större risk för smällar och tillför inget roligt i körkunskap. Ska man ha sväng i sväng så ska det vara minst 3 st och riktiga S-kurvor då istället..... som gärna får nypa till lite olika. |
||
Förtydligande: Vid SIDAN av raka så klar! Så de finns två alternativ för olika klasser mm. Annars blir det väldigt konstiga 201m lopp ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Jag kollade banskissen som fanns sist i presentationen på http://www.dapa.se/images/vangsopres
Hur som helst så hoppas jag att det går i lås, allt ser genomtänkt och rimligt ut från min horisont iaf... _________________ Tord Ringenha11 |
||
Står det någonstans om hur lång banan är tänkt att bli? Blir den runt 2km så är väl den långa rakan lagom. Men ska den bli längre så är ju frågan om inte den långa rakan är lite föör lång? Fast med tanke på att den även ska fungera som flygraka så antar jag att den är tänkt att vara lång ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (20468 totalt) |