Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Corvette Z06 "regerar" del 2
1, 2   >>
5584 besök totalt
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Varför läser ingen min provkörning i Automobil istället för att tjafsa på rejsa så tråden stängs?

Här går man upp tidigt som skit, flyger till sydfrankrike mitt i den Svenska härliga vintern och tvingas ta in på femstjärnigt hotell bara för att ägna två dagar åt att plågas med en provkörning av Z06 på Paul Ricard. Undrar om min reseräkning och övertid går igenom, mutter, mutter??? Trist jobb man har.

Köp nr 3 (med provkörningen) innan nr 4 (som mest innehåller tråkigheter som Audi RS4, lite GTI-bilar, TVR Tuscan och en köpguide på Alfa GTV) ersätter den, eller få den gratis på bilmässan.

Ses på mässan på söndag!

/ Jonas Jarlmark
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Va lösnummerköpa och chansa på att tidningen kan vara slut i butiken?
Nej, nej man prempar förstås.

Btw så har det öppnat en ny Corvette åf i Karlstad för er som är intresserade.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Tyvärr så hjälper det inte med att "dom" läser testet i tidningen, det skulle inte hjälpa med att "dom" fick provköra en, "dom" skulle aldrig erkänna att "dom" tycker att bilen är bra!

Vilka "dom" är behöver jag nog inte gå in på.

Jag fick det här numret av tidningen av min fru, och jag vart så förtjust i tidningen att jag började prenumerera på den.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

oj, jag hade missat den andra tråden, vilken kalabalik!

Läste artikeln i tidningen och även om bara hälften är sant så vill man ju ha en sån vagn

och nu till trådens nördigaste fråga: Ngn som som vet vilken leverantör som fått äran att leverara balsan till golvet? (jobbar i branschen så jag är nyfiken)

Uppsala
Här sen Sep 2003

Knappt man vågar öppna tråden utan vara rädd för en urspårning nog om det.
Känns skönt att en biltillverkare visar att det går att göra en så pass kompetent sportvagn för rimliga summor.

Mvh Mats

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:

och nu till trådens nördigaste fråga: Ngn som som vet vilken leverantör som fått äran att leverara balsan till golvet? (jobbar i branschen så jag är nyfiken)

Vet inget om balsa men är det "regnskogsskövlingsvarning" så att säga ?
Sen kan man undra om det är ett bra drag att ha som material i en bil(fukt osv) ?

Mvh Mats

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Balsasandwitch är ju väldigt vanligt i båtar, som torde vara mer utsatta för fukt än sportbilar.

Jag tror stål är mer känsligt för fukt faktiskt.

--VVTS--
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Finns stål som är relativt okänsliga för fukt också....

http://www.outokumpu.com
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
Balsasandwitch är ju väldigt vanligt i båtar, som torde vara mer utsatta för fukt än sportbilar.

Jag tror stål är mer känsligt för fukt faktiskt.

Det innebär ju inte att det är en bra lösning...
Har man nån gång bytt ut ett skikt balsa i en båt så vet man hur "bra" det funkar om det nånsin kommer in fukt i träet. thumbs down
Det åkte in Divinycell istället givetvis. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Corvette Z06 "regerar" del 2

Jonas Jarlmark skrev:

1
Varför läser ingen min provkörning i Automobil istället för att tjafsa på rejsa så tråden stängs?
2
Här går man upp tidigt som skit, flyger till sydfrankrike mitt i den Svenska härliga vintern och tvingas ta in på femstjärnigt hotell bara för att ägna två dagar åt att plågas med en provkörning av Z06 på Paul Ricard. Undrar om min reseräkning och övertid går igenom, mutter, mutter??? Trist jobb man har.
3
Köp nr 3 (med provkörningen) innan nr 4 (som mest innehåller tråkigheter som Audi RS4, lite GTI-bilar, TVR Tuscan och en köpguide på Alfa GTV) ersätter den, eller få den gratis på bilmässan.
4
Ses på mässan på söndag!

/ Jonas Jarlmark

1
Hade jag ingen aning om, jag tittar knappt på tidningshyllorna. Men jag åker och köper den.
2
Så är det här i livet, men man får offra sig för den goda sakens skull.
3
Järnvägar, sånna bilar, och jag som plocckade åt mig ett ex på mässan i dag.
Skämt åtsido, montermannen visade på ditt slalomtest, vilket jag tyckte verkade kul att titta på.
Hoppas det faller ut väl.
4
Jo, killen i montern sa att du skulle dit på söndag, men jag tror alltid att det är för mycket folk på helger. Annars gillar jag den här typen av mässa "bredbilsmässa".

Mölndal
Här sen Feb 2004

Göran Malmberg skrev:

1
Hade jag ingen aning om, jag tittar knappt på tidningshyllorna. Men jag åker och köper den.

Jag gissar på att du skulle uppskatta Automobil. Du som är en hightech-snubbe

Täby
Här sen Feb 2003

Jonas Jarlmark skrev:

Det är för din skull, vi tycker om att jävlas med dig - känn dig hedrad.

#24, #64, #88
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag hade tillfälle att studera "regerande bilen" på verkstan idag. Den ser häftig ut. Tyvärr ärt kvalitéintrycket sådär. Massa billig plast i kupén och mycket fabriksfel. Denna är nyköpt och kopplingen verkar ha rasat. Det innebär att typ två dagars jobb för erfaren mekaniker. Torsionstuben, avgassystem, transaxel...allt ska ner. Den innan hade trasig nivågivare i tanken...samma procedur, ner med hela bakvagnen. Inte särskilt praktiskt. Intressant notering är att dom har en X-pipe eller vad det nu kallas. Dvs. det går ett utjämningsrör mellan avgashalvor direkt efter kattar.

Laholm
Här sen Nov 2002

Mats Ahlgren skrev:
Pär Hylander skrev:

Vet inget om balsa men är det "regnskogsskövlingsvarning" så att säga ?
Sen kan man undra om det är ett bra drag att ha som material i en bil(fukt osv) ?

Mvh Mats

Njea, tror att alla seriösa aktörer har odlingar. DIAB har balsa (odling i Ecuador) som komplement till Divinycell till kunder som är konservativa eller av annan anledning inte vill ha plastskum

Boden
Här sen Dec 2005

beepbeep skrev:
Denna är nyköpt och kopplingen verkar ha rasat. Det innebär att typ två dagars jobb för erfaren mekaniker. Torsionstuben, avgassystem, transaxel...allt ska ner. Den innan hade trasig nivågivare i tanken...samma procedur, ner med hela bakvagnen. Inte särskilt praktiskt.

Kvaliten på prylarna kan ju variera men är inte alla moderna bilar svårskruvade? Vad jag förstått så drar sig erfarna Porschemekar för ett kopplingsbyte på en 993TT.

PS. För att inte starta kriget igen så är jag själv Porschefantast även om jag håller mig till de med motorn fram... DS.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Tomas L skrev:
beepbeep skrev:
Denna är nyköpt och kopplingen verkar ha rasat. Det innebär att typ två dagars jobb för erfaren mekaniker. Torsionstuben, avgassystem, transaxel...allt ska ner. Den innan hade trasig nivågivare i tanken...samma procedur, ner med hela bakvagnen. Inte särskilt praktiskt.

Kvaliten på prylarna kan ju variera men är inte alla moderna bilar svårskruvade? Vad jag förstått så drar sig erfarna Porschemekar för ett kopplingsbyte på en 993TT.

PS. För att inte starta kriget igen så är jag själv Porschefantast även om jag håller mig till de med motorn fram... DS.

Gissa om Novation i Uppsala var glada när dom fick göra om jobbet halvt om halvt gratis på min då läckande nivåreglering/fjädring M5 Touring man måste ner med avgassystemet hela bakvagnen osv för att komma åt att jobba med felet som i sig inte är direkt svårt åtgärdat,förarbetet är däremot pain in the a** dom hade bilen i 3dar ändå så var det Tommy som är erkänt duktig ///M meck som hade bilen,alla bilmodeller har väl sina olika dåliga egenskaper tyvärr
H pipa på avgassystemet är en mycket bra sak på jänkV8 men det ska sitta så närma grenrör som det går för att vara optimalt.

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Tomas L skrev:

Nog för att allt är relativt, men att kalla en bil som slutade tillverkas för snart tio år sedan för modern känns inte riktigt rätt.

Här sen Maj 2005

Tyvärr måste jag korrigera den gode Jarlmark på en punkt: provkörningen av TVR Tuscan som utlovades till Automobil 4.06 snöade in, bokstavligt.

Bilen står i vår monter på bilsalongen till och med söndag, sedan hoppas vi kunna göra verklighet av löftet om provkörning.

Men 4.06 är inte tom för den skull, vad sägs om klassikerartikel Porsche 912, resultat från A-test med 35 fräna bilar och en länge efterlängtad artikel om Fiat 128 Rally...?

Pjäxan i pannrummet - jag tror bestämt att våren är här!

Eric Lund

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag fick nya Automobil (nr 4) i min hand vid lunch.

Ett kanonintressant nummer! Layouten kring A-Testet blir bara bättre och bättre (ni har laborerat lite över tiden tror jag), och jag tror att ni har hittat ett bra koncept iom detta nummer.
Tydligt, överskådlig och intressant!
Audi RS4:an är imponerande och jag är säkert lite färgad också, men till och med jag blev imponerad och överraskad över hur bra den placerar sig på era topplistor.
Fina fotografier som vanligt! thumbs up

Ska läsa "varenda rad" och ser fram emot nr 5, Porschenumret

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag köpte tidningen idag och har precis läst artikeln om Z06. Tycker nästan att det är lite väl mycket Bilsportstuk över den. I den här tråden och den som skapades tidigare klagas det främst från kritikerna på kvalitetsintryck och känsla i inredning vilken inte tas upp i artikeln. Däremot framgår det tydligt att det är en snabb bil med lagom med pulver.

Jag har själv kört en C5 Z06 och förstår de som tycker att den är plastig i inredningen, ser dock detta som ett tamt klagomål då det är skitsamma hur elhissknapparna känns eller om mittkonsollen svajar. Har man tid att känna obehag av sådana detaljer kör man för långsamt.

Bromma
Här sen Feb 2003

sweanders skrev:
Jag köpte tidningen idag och har precis läst artikeln om Z06. Tycker nästan att det är lite väl mycket Bilsportstuk över den. I den här tråden och den som skapades tidigare klagas det främst från kritikerna på kvalitetsintryck och känsla i inredning vilken inte tas upp i artikeln. Däremot framgår det tydligt att det är en snabb bil med lagom med pulver.

Jag har själv kört en C5 Z06 och förstår de som tycker att den är plastig i inredningen, ser dock detta som ett tamt klagomål då det är skitsamma hur elhissknapparna känns eller om mittkonsollen svajar. Har man tid att känna obehag av sådana detaljer kör man för långsamt.

Jag tycker frågeställningen väcks om vilka kriterier som skall tagas i beaktande vid bedömningen av en sportbil. Själva sport egenskaperna är väl tämligen fristående från inredningsdetaljer, utseende, märke-fabrikat mm. En kvalitetsbedömning i stil med att den skall hålla för de hårda påfrestningar den kan utsättas för är ok.

Körglädje är en anna subjektiv faktor. Själv blir jag glad (kalla det körglädje) när min bil persterar det jag är ute efter oavsett om jag som förare får "anpassa" mig efter bilen.

om nu en bil går fortare på en bana än en annan, så beror det på någonting. En nykter bedömning om sådana faktorer vore på sin plats. Då får vi ett hum om vad de olika märkesbilarna satt in stöten, och i vilka situationer det betalat sig. Vi behöver faktiskt bara byta bana eller väder så går en annan bil fortare.
Kanske inställbarhet borde vara en faktor för bedömning.

Nu säljs ju inte alla "sportbilar" till folk som är intresserade utav det jag talar om. Men då får vi väl ha andra bedömningsgrunder för sådant. Det går att tillverka och bedöma alla sorters fordon för det som användarna vill använda dem till.

1, 2   >>
5584 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande