Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1233 besök totalt |
[quote="Micke Eriksson"]
Betyder det att jag har 200% mer efekt än vid 0.0bars ladtryck på en bil oxå om jag laddar 2,0 bar? Nyfiken hur du tänker så ta det inte som kretik då jag är på en liknande linje... /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Det här är som sagt VÄLDIGT förenklat men det ger en fingervisning på ungefär hur mkt effekt din motor producerar. Om du tex turbokonverterar en std sugmotor så stämmer det ganska bra med denna regel. Obs att jag endast har läst detta på andra forum, jag har inte testat hur väl det stämmer själv. ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
[quote="Särås"]
Ta en väl vald sugmotor bil och ladda två bar med original komp så kommer du ha 0% av originaleffekten inom en snar framtid ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
[quote="Fyhr"]
Inte om det är en BMW tydligen....... /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
[quote="Särås"]
Nja... Jag tror att man räknar såhär: Grundeffekt (alltså utan överladdning) + (grundeffekt*laddtryck vid max effekt)= totala antalet hästkrafter. Ex 125 hästar i grundmotorn * (125 * 0,6 bar vid max effekt) = 200 hästar Fast sen kommer ju även en massa andra faktorer som hur varm luften är vid det laddtrycket etc... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Så 145 hk vid 0 bar (utan turbo) blir med 1,8 bar?
om man räknar på bra kylning och mycket soppa och allt annat fungerar!? ![]() Nyfiken om vi änns pratar om samma sak! ![]() /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Den där formeln kan enkelt uttryckas som: hästar * tryck i motorn. En bil utan turbo har 1,0 bar tryck (inte övertryck) vid full gas (typ). 145 * 2,8 bar = 406 hästar... :-) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Är det inte undertryck i en sugmotor? Min laddtrycks mätare visar i allafall undertryck innan turbon börjar ladda, borde vara likadant i en sugmotor. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Din laddtrycksmätare visar 0 bar när den inte är inkopplad. Dvs när normalt lufttryck råder. Det beror på om man räknar absoluttryck eller övertryck. När man pratar om att turbon laddar 1 bar så menar man 1 bar mer än det normala lufttrycket. Laddtrycksmätaren visar övertryck och inte absoluttryck. En bil med sugmotor borde ha lite under 1 bar (Absoluttryck) i insuget vid full gas. Exakt hur mycket vet jag inte. Sen påverkas laddtrycksmätaren av gasspjället också men det är en annan historia. Den där formeln stämmer i teorin men inte alltid praktiken. Det krävs en turbo som klarar av att ha tillräckligt bra verkningsgrad. En tillräckligt stor IC och naturligtvis en bra mappning. Har svårt att tro att man kan nå upp till dom 406 hästarna som sagt. Men 350+ borde inte vara omöjligt om allt stämmer. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Mja... När din (och min) laddtrycksmätare visar t.ex. -0,8 bar betyder det egentligen 0,8 bar under atmosfäriskt tryck. Det atmosfäriska trycket är 1,0 bar (1,0 atmosfärer). Så en sugmotor från 1,0 bar tryck i sig vid full gas, men en turbomotor som man säger 'laddar 1 bar' får i sig 2,0 bar! EDIT: alltså när mätaren visar 0 bar har du inte vacuum.. det var väl det jag försökte säga.. :-) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Hej
Det som är intressant är hur väl det faktiskt stämmer, speciellt på turbokonverterade motorer. Ibland är det till och med kanske aningen pessimistiskt. Min egen motor (Pinto, kompsänkt men lite portad och med snäll trimkam) har kanske 105-110 hk utan turbo. Vid bromsningen för 2 år sedan laddade jag 0,6 bar (över atmosfärstryck...) och fick ut 168 hk på *hjulen*. Enligt rullarnas beräkning av förluster var det 187 hk i motorn. Nu är bänken inte den nyaste, men den är inte känd för att vara överdrivet optimistisk. Motorn var dessutom långt ifrån optimerad vid detta tillfälle. Å andra sidan har jag nog haft enorm tur vid val av komponenter - dessutom minskar säkert noggrannheten i överslaget när man ökar trycket - jag tror inte på 231 drivhjulshästar vid 1,2 bar... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Mycket intressanta teorier!
![]() Men tillbaka till grund frågan ska Johan ha öppet eller stängt på sin Copper? /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1233 besök totalt |