| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Panhard+Bladfjädrar=?
|
1, 2 >> 13138 besök totalt |
|
Panhard+Bladfjädrar=?
Funderar på att montera ett panhardstag för att hålla bakaxeln i sidled, detta främst pga däcken tar i skärmkanterna vid hård körning, vilket blev en erfarenhet från förra året. Nån som kan tänka sig att detta skulle verka negativt för "bladfjäderupphängningen" (som redan är så optimal den kan bli )
hur placera stag isåfall , jämnhöjd med bakaxeln? OBS Skärmkanterna går ej att rulla mer. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||
|
Hej
Det brukar väl funka helt okej även med bladfjädrar, i alla fall om man inte ska ha enorm fjädringsväg. Jag har varit med om att bygga så på en Capri, vi satte staget ganska mitt på axeln, parallellt med marken i "körläge". Det funkade mycket bättre än med original upphängning som inte har panhardstag i alla fall... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Montera staget så lågt du kan, idealiskt är chassie-nivå... i chassiet på ena sidan och i axeln på andra sidan bilen. Rollcenter (tror jag?) blir samma höjd som panhard-staget.
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Så här kanske?
När bilen hamnar nere på backen blir staget mer horisontellt, men helt horisontellt blev det inte... Det ser ut som den är fäst i bladfjädern på höger sida, men så är inte fallet. Jag har en bult fastsvetsad i plattan som håller bladfjädrarna och på den bulten sitter länkarmen. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||||
|
rc för axel med panardstag ligger mycket riktigt i mitt på staget.
rc för stelaxel med bladfjädrar ligger mitt i mellan infästingen karross och lägasta punkten på bladfjädern typ. Vad nu skrotet rör sig runt när man har 2st geometriska rc är jag inte bombis på men det borde väll bli något medelvärde. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Bäst vet'e tusan, men jag hade ändrat karossinfästningen så här: Fäst blicken på den lilla triangeln upp i vänstra hörnet, det är den jag inte gillar. Hörnet längs upp till vänster får bo kvar. Hörnet längs upp till höger flyttar vi 90 cm åt höger. Hörnet längs ner flyttar vi 15 cm neråt och 45 cm åt höger. osso avsluter vi med en pinne från det nedersta hörnet rakt upp. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
|
||||||
|
Jag håller med om att stagningen i karossen inte ser direkt lysande ut på den ursprungliga bilden men jag kan inte förstå varför du förespråkar att ha ett så kort stag! Ju längre stag desto mindre sidledsförflyttning av axeln vid in/utfjädring! Stagningen går ju istället att lösa genom en bättre placerad "snedsträva".
Dessutom höjer du ju rollcentra, varför? Visst, infästningen i axeln via fjäderpaketet är kanske inte optimal den heller men man kan ju lätt ordna till den så den blir bättre. Angående fulings funderingar om var rollcentrat hamnar så gissar jag på att det följer panhardstaget, detta i och med att fjädrarna ju deformerar sig medan staget inte gör det... Eller? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Jo, enligt min inläsning så är rollcentrat i höjd med panhardstaget.
Infästningen av panhardstaget på bilden (som förövrigt är min bil... ) sitter inte i fjäderpaketet. Den sitter fäst på sänkblocken till bakaxeln.
Jag tänkte prova med denna montering till att börja med men jag kommer antagligen att stadga upp infästningen i karossen mer. Ett stag lite längre ned på den vertikala balken skulle inte vara helt fel. Just nu har jag lite utrymmesbrist, därav dagens lösning... /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||||
|
fortsätter trådkapningen... någon hugad av forumets kunniga skribenter får gärna tipsa (rita och visa
) mig hur jag bör utforma stag till min fiat... bakaxeln ser ut så här:
|
||||||
|
Jet: Lite svårt att se, det kan vara en variant på Traction bar eller "Cal Tracs" som ligger under fjädern, men det skulle också kunna vara en form av fyrlänk där bladfjäderns främre ände inte är infäst i karossen med en ögla, utan ligger mellan två rullar. Ford körde så i vissa klasser där man inte fick ta bort bladfjädern.
Mattias: Fiaten har en upphängning som är nästan identisk med Escort MkI/II RS med reaktionsstag, så jag skulle kopiera en sådan lösning, dvs panhard eller wattlänk för att hålla axeln i sidled. Mer brukar inte behövas, kanske en kränghämmare också. Konstruktionsmässigt brukar man på Escort sätta staget betydligt högre än vad Lazzlo gjort (det brukar sitta infäst mitt på axeln, höjdmässigt) men det är säkert delvis för att man normalt sett bygger en bil som ska ha markfrigång. Det gäller dock att staga "tornet" i karossen ordentligt, krafterna blir rätt stora. På Caprin lade vi en ny tvärbalk mellan rambenen som vi fäste tornet i, med triangulering mellan torn och balk. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Varför så kort och högt PHstag? Jag ser inga problem med att låta staget löpa från vänster sida till höger, rollcentret kommer oavsett konstruktionen ändå inte sitta i mitten...?
|
||||||
Hmm... Det första vi måste reda ut är: Var ligger rollcentrat? IMHo1: om vi har samma fjäderkonstant på höger och vänster sida ligger rollcentrat någonstans på den vertikala linje som går mittemellan fjädrarna. IMHo2: Rollcentrat ligger längs linjen som går genom Panhardstagets ledpunkter. over to you Jeppsson! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Ja, jo det är jag också med på, men varför så kort PHstag?
|
||||||
Lösningen på krängfjädern ser ut att addera onödigt mycket till den ofjädrade vikten. |
||||||
Fördelen med att lägga Panhard-stagets karossled i mitten, är att rollcentrat då ligger still relativt tyngdpunkten. Nackdelen är, precis som du och några till nämnt, att axeln kommer att röra sig mer i sidled. Hur mycket kommer den att röra sig i sidled? Vad får detta för konsekvenser? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Panhard+Bladfjädrar=?
|
1, 2 >> 13138 besök totalt |

