Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Panhard+Bladfjädrar=?
1, 2   >>
13138 besök totalt
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Panhard+Bladfjädrar=?

Funderar på att montera ett panhardstag för att hålla bakaxeln i sidled, detta främst pga däcken tar i skärmkanterna vid hård körning, vilket blev en erfarenhet från förra året.
Nån som kan tänka sig att detta skulle verka negativt för "bladfjäderupphängningen" (som redan är så optimal den kan bli )

hur placera stag isåfall , jämnhöjd med bakaxeln?

OBS Skärmkanterna går ej att rulla mer.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Hej

Det brukar väl funka helt okej även med bladfjädrar, i alla fall om man inte ska ha enorm fjädringsväg. Jag har varit med om att bygga så på en Capri, vi satte staget ganska mitt på axeln, parallellt med marken i "körläge". Det funkade mycket bättre än med original upphängning som inte har panhardstag i alla fall...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag lägger en peng till i therealpinto-skålen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Montera staget så lågt du kan, idealiskt är chassie-nivå... i chassiet på ena sidan och i axeln på andra sidan bilen. Rollcenter (tror jag?) blir samma höjd som panhard-staget.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168



Så här kanske?



När bilen hamnar nere på backen blir staget mer horisontellt, men helt horisontellt blev det inte...
Det ser ut som den är fäst i bladfjädern på höger sida, men så är inte fallet. Jag har en bult fastsvetsad i plattan som håller bladfjädrarna och på den bulten sitter länkarmen.


/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

rc för axel med panardstag ligger mycket riktigt i mitt på staget.

rc för stelaxel med bladfjädrar ligger mitt i mellan infästingen karross och lägasta punkten på bladfjädern typ.

Vad nu skrotet rör sig runt när man har 2st geometriska rc är jag inte bombis på men det borde väll bli något medelvärde.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Lazzlo skrev:
Så här kanske?...


Nej, inte så.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



ice skrev:
Nej, inte så.

Hur bör det göras för att bli bäst?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jörgen (Jet) skrev:
ice skrev:
Nej, inte så.

Hur bör det göras för att bli bäst?

Bäst vet'e tusan, men jag hade ändrat karossinfästningen så här:
Fäst blicken på den lilla triangeln upp i vänstra hörnet, det är den jag inte gillar.
Hörnet längs upp till vänster får bo kvar.
Hörnet längs upp till höger flyttar vi 90 cm åt höger.
Hörnet längs ner flyttar vi 15 cm neråt och 45 cm åt höger.
osso avsluter vi med en pinne från det nedersta hörnet rakt upp.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



??? va

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Rött : Sitter fast i karossen.
Grönt: Le pin de Panhard.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag håller med om att stagningen i karossen inte ser direkt lysande ut på den ursprungliga bilden men jag kan inte förstå varför du förespråkar att ha ett så kort stag! Ju längre stag desto mindre sidledsförflyttning av axeln vid in/utfjädring! Stagningen går ju istället att lösa genom en bättre placerad "snedsträva".
Dessutom höjer du ju rollcentra, varför? Visst, infästningen i axeln via fjäderpaketet är kanske inte optimal den heller men man kan ju lätt ordna till den så den blir bättre.

Angående fulings funderingar om var rollcentrat hamnar så gissar jag på att det följer panhardstaget, detta i och med att fjädrarna ju deformerar sig medan staget inte gör det... Eller?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168



Jo, enligt min inläsning så är rollcentrat i höjd med panhardstaget.

Infästningen av panhardstaget på bilden (som förövrigt är min bil... ) sitter inte i fjäderpaketet. Den sitter fäst på sänkblocken till bakaxeln.

Jag tänkte prova med denna montering till att börja med men jag kommer antagligen att stadga upp infästningen i karossen mer. Ett stag lite längre ned på den vertikala balken skulle inte vara helt fel. Just nu har jag lite utrymmesbrist, därav dagens lösning...

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



[TRÅDKAPNING, INTE LÅNGT I FRÅN ÄMNET OCH PÅ EN FORD]

Vad säger expertisen om de här lösningarna? Det ser ut som ett reaktionsstag på
ovansidan och någon slags längsgående bärarm under.





_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



fortsätter trådkapningen... någon hugad av forumets kunniga skribenter får gärna tipsa (rita och visa ) mig hur jag bör utforma stag till min fiat... bakaxeln ser ut så här:

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jet: Lite svårt att se, det kan vara en variant på Traction bar eller "Cal Tracs" som ligger under fjädern, men det skulle också kunna vara en form av fyrlänk där bladfjäderns främre ände inte är infäst i karossen med en ögla, utan ligger mellan två rullar. Ford körde så i vissa klasser där man inte fick ta bort bladfjädern.

Mattias: Fiaten har en upphängning som är nästan identisk med Escort MkI/II RS med reaktionsstag, så jag skulle kopiera en sådan lösning, dvs panhard eller wattlänk för att hålla axeln i sidled. Mer brukar inte behövas, kanske en kränghämmare också.

Konstruktionsmässigt brukar man på Escort sätta staget betydligt högre än vad Lazzlo gjort (det brukar sitta infäst mitt på axeln, höjdmässigt) men det är säkert delvis för att man normalt sett bygger en bil som ska ha markfrigång. Det gäller dock att staga "tornet" i karossen ordentligt, krafterna blir rätt stora. På Caprin lade vi en ny tvärbalk mellan rambenen som vi fäste tornet i, med triangulering mellan torn och balk.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



ice skrev:
Rött : Sitter fast i karossen.
Grönt: Le pin de Panhard.



Varför så kort och högt PHstag?

Jag ser inga problem med att låta staget löpa från vänster sida till höger, rollcentret kommer oavsett konstruktionen ändå inte sitta i mitten...?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Jeppsson skrev:
...Varför så kort och högt PHstag?

Jag ser inga problem med att låta staget löpa från vänster sida till höger, rollcentret kommer oavsett konstruktionen ändå inte sitta i mitten...?

Hmm... Det första vi måste reda ut är: Var ligger rollcentrat?

IMHo1: om vi har samma fjäderkonstant på höger och vänster sida ligger rollcentrat någonstans på den vertikala linje som går mittemellan fjädrarna.
IMHo2: Rollcentrat ligger längs linjen som går genom Panhardstagets ledpunkter.

over to you Jeppsson!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Varför så kort och högt PHstag?

Jag ser inga problem med att låta staget löpa från vänster sida till höger, rollcentret kommer oavsett konstruktionen ändå inte sitta i mitten...?

Hmm... Det första vi måste reda ut är: Var ligger rollcentrat?

IMHo1: om vi har samma fjäderkonstant på höger och vänster sida ligger rollcentrat någonstans på den vertikala linje som går mittemellan fjädrarna.
IMHo2: Rollcentrat ligger längs linjen som går genom Panhardstagets ledpunkter.


Ja, jo det är jag också med på, men varför så kort PHstag?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jörgen (Jet) skrev:
[TRÅDKAPNING, INTE LÅNGT I FRÅN ÄMNET OCH PÅ EN FORD]

Vad säger expertisen om de här lösningarna? Det ser ut som ett reaktionsstag på
ovansidan och någon slags längsgående bärarm under.






Lösningen på krängfjädern ser ut att addera onödigt mycket till den ofjädrade vikten.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Varför så kort och högt PHstag?

Jag ser inga problem med att låta staget löpa från vänster sida till höger, rollcentret kommer oavsett konstruktionen ändå inte sitta i mitten...?

Hmm... Det första vi måste reda ut är: Var ligger rollcentrat?

IMHo1: om vi har samma fjäderkonstant på höger och vänster sida ligger rollcentrat någonstans på den vertikala linje som går mittemellan fjädrarna.
IMHo2: Rollcentrat ligger längs linjen som går genom Panhardstagets ledpunkter.


Ja, jo det är jag också med på, men varför så kort PHstag?

Fördelen med att lägga Panhard-stagets karossled i mitten, är att rollcentrat då ligger still relativt tyngdpunkten.
Nackdelen är, precis som du och några till nämnt, att axeln kommer att röra sig mer i sidled.

Hur mycket kommer den att röra sig i sidled?
Vad får detta för konsekvenser?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Panhard+Bladfjädrar=?
1, 2   >>
13138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande