| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Långtidsförvara motor
|
1777 besök totalt |
|
Långtidsförvara motor
Hur gör man för att hålla en lös motor i fräscht skick i, säg fem år? Motorn i fråga sitter för närvande i en bil, men den tar lite för mycket plats, så jag tänkte sälja av karossen och ha motorn i stativ eller nåt tills jag behöver den. Det är minst ett par år dit. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
WD40
Jag har köpt nycket delar o race motorer och det brukar alltid vara rost på ventiler och kanaler. vi srutar på WD40 på allt vi är rädda om fungerar perfekt. WD40 finns även i lös vikt. Kör motporn på starten så står polar och srutar WD40 i insuget ! OBS koppla bort tändningen !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Vet att bland annat USA's flygvapen brukade långtidsförvara sina motorer i täta behållare i vilka man ersätter luften med kväve. Oljan man slår i motorn innan brukar innehålla högre halter av korrosionsskydd jämfört med vanliga oljor.
Man skulle ju i och för sig kunna tänka sig att använda en tät plastpåse istället för behållare. Genom att använda kväve i behållaren istället för luft så kan man bli av med fukt såväl som syre vilket är nödvändigt om oxidation ska ske. |
||||
Nu ska vi väl inte överarbeta saker & ting?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
förvaring
En kompis som var militär sa att dom slog motorolja i insuget när motorn gick på tomgång tills motorn stannade, det bör säkerställa att cylindrar, ventiler och kolvringar blir väl inoljade. Sen stog bilarna i mobförråd. Det finns folk som släpper på vipparmsbryggan under vintersäsongen. HH _________________ Henrik Hansson |
||||
På fem år så ska du nog se att mycket av det man sprutat på runnit av eller förångats. |
||||
|
Jag gissar vilt på att vi pratar om en Opel CIH som ska "konserveras"? Som sagts ovan, byt till ny olja. Häll i lite olja i insug/avgasportar, dra runt motorn ett par varv. Sen släpper du på vipparmsmuttrarna, så alla ventiler stängs helt med oljefilm mellan ventil och säte. Avsluta med att pytsa i lite extra olja i tändstiftshålen och dra runt lite till. Skruva tillbaka grenrör och tändstift. Sen kan motorn stå ett par år utan problem.
Det är ingen skör racemotor från Bayern, utan rejält gjutjärn från Rüsselheim...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Långtidsförvara motor
|
1777 besök totalt |
