Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Långtidsförvara motor
1777 besök totalt
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551


Trådstartare
Långtidsförvara motor

Hur gör man för att hålla en lös motor i fräscht skick i, säg fem år? Motorn i fråga sitter för närvande i en bil, men den tar lite för mycket plats, så jag tänkte sälja av karossen och ha motorn i stativ eller nåt tills jag behöver den. Det är minst ett par år dit.

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Byt olja på den och i med lite olja i cylindrarna (och dra runt)
och förvara den inomhus.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



om block och topp är separerade är det bara i med lite i olja direkt i cylindrarna - och vad skall man göra med toppen?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Alexi Törnqvist skrev:
- och vad skall man göra med toppen?


Stoppa den i en plastpåse och lägg undan, gärna inomhus.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



om du stoppar in delarna i en försluten plastpåse kan du lägga med siligagel eller något annat torkmedel för att ta bort ev fukt.
Johan

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



WD40

Jag har köpt nycket delar o race motorer och det brukar alltid vara rost på ventiler och kanaler. vi srutar på WD40 på allt vi är rädda om fungerar perfekt. WD40 finns även i lös vikt. Kör motporn på starten så står polar och srutar WD40 i insuget ! OBS koppla bort tändningen !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551


Trådstartare
Tackar för tipsen och är tacksam för fler. Det är fint med rejsa... folk vet sånt här. thumbs up

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Vet att bland annat USA's flygvapen brukade långtidsförvara sina motorer i täta behållare i vilka man ersätter luften med kväve. Oljan man slår i motorn innan brukar innehålla högre halter av korrosionsskydd jämfört med vanliga oljor.

Man skulle ju i och för sig kunna tänka sig att använda en tät plastpåse istället för behållare. Genom att använda kväve i behållaren istället för luft så kan man bli av med fukt såväl som syre vilket är nödvändigt om oxidation ska ske.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Johan Edlund skrev:
Vet att bland annat USA's flygvapen brukade långtidsförvara sina motorer i täta behållare i vilka man ersätter luften med kväve. Oljan man slår i motorn innan brukar innehålla högre halter av korrosionsskydd jämfört med vanliga oljor.

Man skulle ju i och för sig kunna tänka sig att använda en tät plastpåse istället för behållare. Genom att använda kväve i behållaren istället för luft så kan man bli av med fukt såväl som syre vilket är nödvändigt om oxidation ska ske.
Tror personligen, eller är rättare sagt helt övertygad om, att en dusch av 5-56 eller WD-40 där man kommer åt plus Jet:s första tips duger gott för typ fem år.

Nu ska vi väl inte överarbeta saker & ting?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



förvaring

En kompis som var militär sa att dom slog motorolja i insuget när motorn gick på tomgång tills motorn stannade, det bör säkerställa att cylindrar, ventiler och kolvringar blir väl inoljade.
Sen stog bilarna i mobförråd.
Det finns folk som släpper på vipparmsbryggan under vintersäsongen.

HH

_________________
Henrik Hansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Pär Hansson skrev:
Johan Edlund skrev:
Vet att bland annat USA's flygvapen brukade långtidsförvara sina motorer i täta behållare i vilka man ersätter luften med kväve. Oljan man slår i motorn innan brukar innehålla högre halter av korrosionsskydd jämfört med vanliga oljor.

Man skulle ju i och för sig kunna tänka sig att använda en tät plastpåse istället för behållare. Genom att använda kväve i behållaren istället för luft så kan man bli av med fukt såväl som syre vilket är nödvändigt om oxidation ska ske.
Tror personligen, eller är rättare sagt helt övertygad om, att en dusch av 5-56 eller WD-40 där man kommer åt plus Jet:s första tips duger gott för typ fem år.

Nu ska vi väl inte överarbeta saker & ting?


På fem år så ska du nog se att mycket av det man sprutat på runnit av eller förångats.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag gissar vilt på att vi pratar om en Opel CIH som ska "konserveras"? Som sagts ovan, byt till ny olja. Häll i lite olja i insug/avgasportar, dra runt motorn ett par varv. Sen släpper du på vipparmsmuttrarna, så alla ventiler stängs helt med oljefilm mellan ventil och säte. Avsluta med att pytsa i lite extra olja i tändstiftshålen och dra runt lite till. Skruva tillbaka grenrör och tändstift. Sen kan motorn stå ett par år utan problem.
Det är ingen skör racemotor från Bayern, utan rejält gjutjärn från Rüsselheim...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551


Trådstartare
Ingen jättevild gissning kanske, du visste ju. Tack för tipset. thumbs up

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Skruva banåkabil
Långtidsförvara motor
1777 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande