Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
skvalpplåt i oljetråget på BMW M3 E30
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3781 totalt)
kerish
Strömstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
skvalpplåt i oljetråget på Bmw M3 E30

Har suttit och läst på nätet om detta men blir inte klokare

Vissa säger att det är ett måste att uppgradera trågets skvalpplåt pga. dåligt oljetryck och "fladdrande oljelampa" vid långa krävande högerkurvor och vid aktiv bankörning, Andra menar oljetråget är bra som det är.

Någon med erfarenhet eller kunskap om detta stämmer, och om det är vid hård bankörning med slicks eller "normal" bankörning med gatdäck?

Mvh

_________________
Jim Bjelkenborg

BMW M3 E30 -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Det finns nog inget givet svar.
Den skvalplåt som sitter där original är inte så hög som den skulle kunna vara. En högre plåt (som därmed kan hålla tillbaka en ännu större volym olja) får mao plats. Det är kanske därför "vissa säger att det är ett måste". Helt enkelt för att det går....? Samtidigt är det ju en ganska billig och enkel uppgradering att göra. Så "man kan ju lika gärna göra det". Men då finns det 30 grejor till man "lätt och snabbt kan göra". Sanningen är nog den att BMW inte är några duvungar. Detta tänkte de mao på när de byggde bilen - för att tävla med!
Så länge du kör på gatdäck med originalfjädring kommer du (rimligen) inte upp i sådana kurvhastigheter att det är ett problem. Om du däremot har styva krängare, r-däck och ett rent allmänt snabbt chassie kan det kanske vara klokt.

Just högerkurvor är nog inte heller bekymret eftersom motorn lutar i bilen och i den mest vänstra, lägsta punkten sitter just oljetråget (även om oljepickupen inte sitter allra längst till vänster). Återigen kan man förmoda att BMW tänkt i det avseendet.

Tips: http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TEN3031B30

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Det är just högerkurvor som är "problemet". De är i dessa oljan slungas bort från oljepickupen, vilket skvalpplåten skall minska effekten av.

Angående måstet så klassar jag det som en "USA-myt". Jänkarna verkar har många konstiga problem med bilarna.
om det hade varit ett måste så borde det dött M3E30 på löpande band i Sverige (inklusive min).

Däremot är det lätt att modifera (läs bygga på höjden) original skvalpplåt mha lite aluminiumplåt och TIG-svets. Som sagt är det en väldigt enkel sak att fixa till som bara förbättrar så varför inte...

Överfyll en ½ liter olja så får du lite extra marginal.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Jag pratade med Jurgen Weise om det där när jag var hos honom och mappade motorn, och han menade på att ingen BMW egentligen behöver mer skvalpplåtar än de som sitter orginal.....

om det sedan är så får väl var och en bedöma, men Jurgen vet ju det mesta om BMW om man säger så.... thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



GunnarÖ skrev:
Det är just högerkurvor som är "problemet". De är i dessa oljan slungas bort från oljepickupen, vilket skvalpplåten skall minska effekten av.

Man kan ju föreställa sig att vänsterkurvor skulle kunna vara en annan (värre?) del av samma problem. Dvs att oljan i tråget tar slut då den inte lika lätt rinner ner till tråget eftersom den då skall rinna mot centrifugalkraften.

Jag tror att BMW byggt motorn för att bilen skall gå på banor i högervarv. I högerkurvor rinner oljan lättare ner till tråget då den slungas utåt/neråt till tråget. Sedan sitter visserligen pickup:en till höger i tråget men då finns som sagt skvalpplåten där.

GunnarÖ skrev:
om det hade varit ett måste så borde det dött M3E30 på löpande band i Sverige (inklusive min).

Min med och samtliga som släpats runt på Gelleråsen. Där finns nämligen en lång högerkurva som heter depåkurvan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



GunnarÖ skrev:
Jänkarna verkar har många konstiga problem med bilarna.
Jo det kan man ju läsa om hur länge som helst, på en viss maillista..


Problemet med "oil starvation" (att oljepumpen suger luft) på M3 E30 är nog lite överdramatiserat, helt klart!


BTG skrev:
Dvs att oljan i tråget tar slut då den inte lika lätt rinner ner till tråget eftersom den då skall rinna mot centrifugalkraften.
Nja, centrifugalkraften i sig påverkar väl inte hur oljan rinner tillbaka ner i tråget? eller?

I vänsterkurvor flödar oljan genom gummiflärpen i baffelplåten.

Men i högerkurvor är det bara baffelplåten (höjden på plåten) som håller emot oljan, så att inte all olja slungas ut åt vänster i tråget.

"summa kardemumma" borde väl vara att om man ändå uppgraderar en massa annat på bilen, och kör mycket på bana med r-däck, så är det en vettig livförsäkring för motorn, att göra något åt original skvalpskyddsplåt. Men kör man inte så mycket på bana, och med gatdäck, är det knappast nödvändigt.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Frazze skrev:
I vänsterkurvor flödar oljan genom gummiflärpen i baffelplåten.
Men i högerkurvor är det bara baffelplåten (höjden på plåten) som håller emot oljan, så att inte all olja slungas ut åt vänster i tråget.

Jag tänkte på den olja som är uppumpad och skall rinna tillbaka ner genom motorn...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Hursom, problemet med oljetillförsel ska, enligt utsago, inte uppstå i vänsterkurvor.
Det är i långa, svepande högfarts-högerkurvor det kan bli problem.


Annars är det ju bara att konvertera till torrsump, fixar man väl på ett par timmar eller?


_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Frazze skrev:
Hursom, problemet med oljetillförsel ska, enligt utsago, inte uppstå i vänsterkurvor.
Det är i långa, svepande högfarts-högerkurvor det kan bli problem.

Öhh...du menar att de (amerikanska) rykten vi hitills klappat på huvudet...blivit sanna?

om det nu bara är så att det endast i högerkurvor kan uppstå problem, varför är det då så? om oljan i tråget kan påverkas så mycket av centrifugalkraften torde väl även oljan uppe i motorn också påverkas?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Nu har jag uppnått gränsen för vad jag kan och vet och känner till om detta.

Det enda jag kan hänvisa till är vad som sagts och skrivits på andra forum, sen vad som stämmer där, tjaa??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Frazze skrev:
Det enda jag kan hänvisa till är vad som sagts och skrivits på andra forum, sen vad som stämmer där, tjaa??

Ja, precis. Det snackas en väldig massa (även här!)
Men frågan är ju kul att dissikera, speciellt eftersom "körningarna inte riktigt kommit igång ännu". Här på rejsa har vi diskuterat detta förut.
So,.....to the subject Batman: Inte ens en S14 går sönder på bara en kurva? Mao känns det som de som påstår att "den gick sönder i högerböjen" kanske skarvar en aningen eller iaf ljuger för sig själva? För våra simpla 16-vippare går ju inte sönder som en F1-motor med ett spektakulärt moln...


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Visst har frågan "stötts och blötts" ett antal gånger, i denna tråden tex.

Fredrik Sjöblom säger ju där att både han och hans far och andra bekanta har kört MYCKET på bana med original skvalpskyddsplåt.
Utan några som helst problem.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Teorierna om hur centrifugalkraften påverkar även den oljan som rinner uppifrån vevhuset och vidare ner i tråget, tål att grunnas på

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: skvalpplåt i oljetråget på Bmw M3 E30

kerish skrev:
Har suttit och läst på nätet om detta men blir inte klokare

Vissa säger att det är ett måste att uppgradera trågets skvalpplåt pga. dåligt oljetryck och "fladdrande oljelampa" vid långa krävande högerkurvor och vid aktiv bankörning, Andra menar oljetråget är bra som det är.

Någon med erfarenhet eller kunskap om detta stämmer, och om det är vid hård bankörning med slicks eller "normal" bankörning med gatdäck?

Mvh

Sätt dit en oljetrycksmätare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



BTG skrev:
...
GunnarÖ skrev:
om det hade varit ett måste så borde det dött M3E30 på löpande band i Sverige (inklusive min).

Min med och samtliga som släpats runt på Gelleråsen. Där finns nämligen en lång högerkurva som heter depåkurvan.

Kvarnkurvan på Kullen ställer till större problem vad gäller oljetrycksfall. (don't ask me how I know)

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Bistec skrev:
Jag pratade med Jurgen Weise om det där när jag var hos honom och mappade motorn, och han menade på att ingen BMW egentligen behöver mer skvalpplåtar än de som sitter orginal.....

om det sedan är så får väl var och en bedöma, men Jurgen vet ju det mesta om BMW om man säger så.... thumbs up

Jag vill påstå att han har fel, men han kan ju vara trevlig ändå.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
kerish
Strömstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Re: skvalpplåt i oljetråget på Bmw M3 E30

ice skrev:

Sätt dit en oljetrycksmätare.


Jodå en oljetrycksmätare ska nog dit...

Men ska nog kanske införskaffa en plåt med, stirrar ju inte på mätaren hela tiden
Plåten blir nog en billig försäkring... thumbs up

Mvh

_________________
Jim Bjelkenborg

BMW M3 E30 -87
Citera
kerish
Strömstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
BTG skrev:

Tips: http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TEN3031B30


Är denna produkt bra nog eller finns det nått annat man ska satsa på istället?

Mvh

_________________
Jim Bjelkenborg

BMW M3 E30 -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



kerish skrev:
BTG skrev:

Tips: http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TEN3031B30

Är denna produkt bra nog eller finns det nått annat man ska satsa på istället?
Mvh


Den är mycket bra. Jag har den och flera här på forumet har samma. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
kerish
Strömstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
BTG skrev:
kerish skrev:
BTG skrev:

Tips: http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TEN3031B30

Är denna produkt bra nog eller finns det nått annat man ska satsa på istället?
Mvh


Den är mycket bra. Jag har den och flera här på forumet har samma. thumbs up


Finns den att få tag på i sverige eller får man beställa från USA?

Mvh

_________________
Jim Bjelkenborg

BMW M3 E30 -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



kerish skrev:
Finns den att få tag på i sverige eller får man beställa från USA?
Mvh

Jag beställde från USA. Tror inte Turner har någon agentur här. Kanske finns det någon som tillverkar sådant här i Europa. Alternativt så tar du ner den du har och ber någon som kan svetsa dra dit en lite högre plåtbit...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skruva banåkabil
skvalpplåt i oljetråget på BMW M3 E30
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande