| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
skvalpplåt i oljetråget på BMW M3 E30
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3781 totalt) |
|
skvalpplåt i oljetråget på Bmw M3 E30
Har suttit och läst på nätet om detta men blir inte klokare
Vissa säger att det är ett måste att uppgradera trågets skvalpplåt pga. dåligt oljetryck och "fladdrande oljelampa" vid långa krävande högerkurvor och vid aktiv bankörning, Andra menar oljetråget är bra som det är. Någon med erfarenhet eller kunskap om detta stämmer, och om det är vid hård bankörning med slicks eller "normal" bankörning med gatdäck? Mvh _________________ Jim Bjelkenborg BMW M3 E30 -87 |
||||||
|
Det finns nog inget givet svar.
Den skvalplåt som sitter där original är inte så hög som den skulle kunna vara. En högre plåt (som därmed kan hålla tillbaka en ännu större volym olja) får mao plats. Det är kanske därför "vissa säger att det är ett måste". Helt enkelt för att det går....? Samtidigt är det ju en ganska billig och enkel uppgradering att göra. Så "man kan ju lika gärna göra det". Men då finns det 30 grejor till man "lätt och snabbt kan göra". Sanningen är nog den att BMW inte är några duvungar. Detta tänkte de mao på när de byggde bilen - för att tävla med! Så länge du kör på gatdäck med originalfjädring kommer du (rimligen) inte upp i sådana kurvhastigheter att det är ett problem. Om du däremot har styva krängare, r-däck och ett rent allmänt snabbt chassie kan det kanske vara klokt. Just högerkurvor är nog inte heller bekymret eftersom motorn lutar i bilen och i den mest vänstra, lägsta punkten sitter just oljetråget (även om oljepickupen inte sitter allra längst till vänster). Återigen kan man förmoda att BMW tänkt i det avseendet.
Tips: http://www.turnermotorsport.com/html _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Det är just högerkurvor som är "problemet". De är i dessa oljan slungas bort från oljepickupen, vilket skvalpplåten skall minska effekten av.
Angående måstet så klassar jag det som en "USA-myt". Jänkarna verkar har många konstiga problem med bilarna.
om det hade varit ett måste så borde det dött M3E30 på löpande band i Sverige (inklusive min). Däremot är det lätt att modifera (läs bygga på höjden) original skvalpplåt mha lite aluminiumplåt och TIG-svets. Som sagt är det en väldigt enkel sak att fixa till som bara förbättrar så varför inte... Överfyll en ½ liter olja så får du lite extra marginal. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
|
Jag pratade med Jurgen Weise om det där när jag var hos honom och mappade motorn, och han menade på att ingen BMW egentligen behöver mer skvalpplåtar än de som sitter orginal.....
om det sedan är så får väl var och en bedöma, men Jurgen vet ju det mesta om BMW om man säger så.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Man kan ju föreställa sig att vänsterkurvor skulle kunna vara en annan (värre?) del av samma problem. Dvs att oljan i tråget tar slut då den inte lika lätt rinner ner till tråget eftersom den då skall rinna mot centrifugalkraften.
Jag tror att BMW byggt motorn för att bilen skall gå på banor i högervarv. I högerkurvor rinner oljan lättare ner till tråget då den slungas utåt/neråt till tråget. Sedan sitter visserligen pickup:en till höger i tråget men då finns som sagt skvalpplåten där.
Min med och samtliga som släpats runt på Gelleråsen. Där finns nämligen en lång högerkurva som heter depåkurvan. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Problemet med "oil starvation" (att oljepumpen suger luft) på M3 E30 är nog lite överdramatiserat, helt klart!
I vänsterkurvor flödar oljan genom gummiflärpen i baffelplåten. Men i högerkurvor är det bara baffelplåten (höjden på plåten) som håller emot oljan, så att inte all olja slungas ut åt vänster i tråget. "summa kardemumma" borde väl vara att om man ändå uppgraderar en massa annat på bilen, och kör mycket på bana med r-däck, så är det en vettig livförsäkring för motorn, att göra något åt original skvalpskyddsplåt. Men kör man inte så mycket på bana, och med gatdäck, är det knappast nödvändigt. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
Jag tänkte på den olja som är uppumpad och skall rinna tillbaka ner genom motorn...
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Hursom, problemet med oljetillförsel ska, enligt utsago, inte uppstå i vänsterkurvor.
Det är i långa, svepande högfarts-högerkurvor det kan bli problem. Annars är det ju bara att konvertera till torrsump, fixar man väl på ett par timmar eller?
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
Öhh...du menar att de (amerikanska) rykten vi hitills klappat på huvudet...blivit sanna?
om det nu bara är så att det endast i högerkurvor kan uppstå problem, varför är det då så? om oljan i tråget kan påverkas så mycket av centrifugalkraften torde väl även oljan uppe i motorn också påverkas?
|
||||||
Ja, precis. Det snackas en väldig massa (även här!)
Men frågan är ju kul att dissikera, speciellt eftersom "körningarna inte riktigt kommit igång ännu". Här på rejsa har vi diskuterat detta förut. So,.....to the subject Batman: Inte ens en S14 går sönder på bara en kurva? Mao känns det som de som påstår att "den gick sönder i högerböjen" kanske skarvar en aningen eller iaf ljuger för sig själva? För våra simpla 16-vippare går ju inte sönder som en F1-motor med ett spektakulärt moln...
|
||||||
|
Visst har frågan "stötts och blötts" ett antal gånger, i denna tråden tex.
Fredrik Sjöblom säger ju där att både han och hans far och andra bekanta har kört MYCKET på bana med original skvalpskyddsplåt. Utan några som helst problem. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
|
Re: skvalpplåt i oljetråget på Bmw M3 E30
Sätt dit en oljetrycksmätare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Kvarnkurvan på Kullen ställer till större problem vad gäller oljetrycksfall. (don't ask me how I know) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag vill påstå att han har fel, men han kan ju vara trevlig ändå.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re: skvalpplåt i oljetråget på Bmw M3 E30
Jodå en oljetrycksmätare ska nog dit... Men ska nog kanske införskaffa en plåt med, stirrar ju inte på mätaren hela tiden
Plåten blir nog en billig försäkring... Mvh _________________ Jim Bjelkenborg BMW M3 E30 -87 |
||||||
Är denna produkt bra nog eller finns det nått annat man ska satsa på istället? Mvh _________________ Jim Bjelkenborg BMW M3 E30 -87 |
||||||
Den är mycket bra. Jag har den och flera här på forumet har samma. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Finns den att få tag på i sverige eller får man beställa från USA? Mvh _________________ Jim Bjelkenborg BMW M3 E30 -87 |
||||||
Jag beställde från USA. Tror inte Turner har någon agentur här. Kanske finns det någon som tillverkar sådant här i Europa. Alternativt så tar du ner den du har och ber någon som kan svetsa dra dit en lite högre plåtbit... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
skvalpplåt i oljetråget på BMW M3 E30
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3781 totalt) |