| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Nybörjar frågor ang. r-däck
|
1450 besök totalt |
|
Hej! Ska på lördag för första gången testa på att åka lite r-däck och har därför lite funderigar. Däcken ifråga är Dunlop Direzza (japp köpta genom rejsa dom kommer sitta på en civic type-r som väger ca 1270kg Vad kan vara ett lämpligt kalltryck att starta på? Vad är "max" varmtryck på dunlop däcken så man inte bränner ut dom? Ska man köra lika tryck runt om, har sett att man på fwd kan ha lite högre tryck i bak för bättre instyrning alt för att få upp tempen på bakdäcken snabbare. Då det är rs-bana (lazzat) som ska köras så gissar jag på att jag borde lägga mig något högre än vid vanligt banåka för att snabbt få upp temp, rätt eller fel? (misstänker dock att det inte finns en given lag där jämnt) Innan man åker hårt med däcken, ska dom köras in på något vis eller är det bara ut och ladda på? Hoppas nån kan hjälpa en nybörjare .
Mvh _________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||
|
Tycker du verkar ha hygglig koll på läget.
För att bli förvirrad på ett högre plan kan man ju söka lite i däcksforumet.. Den här tråden t.ex. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag är på plats på Lunda på lördag. Kommer också att åka en FWD-bil med R-däck. Jag brukar alltid ha med mig tryckmätare, IR-tempmätare, och liten 12V nödkompressor. Terrorisera mig gärna...
Jag kör visserligen med smalare 15-tummare, men det kan vara kul att jämföra lite. När man åker korta slalomsnuttar brukar det vara svårt att få upp temp i stommen, speciellt i bakdäcken. Jag brukar sikta in mig på att åtminstone få upp tempen lite i slitbanan fram med hjälp av högre tryck än vid bankörning. Förra året åkte jag gatdäcks-klassen i Lazzats och KAK's slalom, så jag har inte läget kristallklart för mig. Med lite klurande borde vi kunna komma en bit på väg... Asfalten är antagligen sandig, kall, fuktig och snorhal på lördag morron...
|
||
|
Jo lite koll på det här med däcktempgrunder har man väl efter en ca tioårig kartingkarriär (dock var det några år sedan nu
) men misstänker att det finns lite mer att lära vad det gäller standardbilsdäck.
Tack för svaret Lasse, kommer att störra dig lite då och då på lunda med lite frågor och det ju kan ju som sagt vara kul att jämföra lite oxå. Kan 1,8 vara ett lämpligt kalltryck att börja med? Mvh _________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||
1,6 fram och 1,8 bak skulle jag utgå ifrån och sen kontrollera efter första passet. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Tycker det låter lite lågt på ett kallt blåsigt flygfält när man bara kör några sekunder åt gången... Men det är ju bara att prova sig fram.
|
||
Vad är anledningen till att man vill ha lägre tryck fram än bak? I vanliga fall gör man väll tvärt om på FWD? Är det för att man räknar med att framdäcken kommer få gå upp i temp snabbare? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
|
Ah, missade att det var RS
Då kan du lika gärna ligga på 2bar runt om med en gång för det blir ändå ingen värme att räkna med.
Tobbe, framdäcken blir varmare och därför blir varmtrycket "högre" På en FWD bil ligger ju all belastning på framdäcken. Acc, broms, kurvor. Jag brukar trots 1.6 få sänka trycket i framdäcken efter första "passet" vid bankörning 1.8orna bak brukade bli "lagom" utan vingen kanske någon mindre justering på något av däcken. Med vingen jag har nu så kör jag runt 1.7 bak kallt istället. så får jag sänka dom lite också i efterhand. Men det beror ju på vilket varmtryck man vill ha också.. jag gillar att ligga runt 2.0-2.2 med lite mån för F/B justering i balansen _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Förstod nästan att du tänkte på banåka...
Jag brukar faktiskt ha klart mer än 2bar kalltryck i Clion bak när jag åker slalom med R-däck. Skulle tro att jag börjar på drygt 2.0 fram och minst 2.5 bak på lördag. Med gatdäck brukar det bli ungefär tvärt om. R-däckstrycken gäller "kortslalom". Superstage är en annan pilsner... (Nu när farbror Falk avslöjar trixen får han ju ännu svårare att hänga med ungdomarna i slalombanan...)
|
||
|
Då kliver jag upp lite i däcktryck mot min första tanke så får vi se hur det går.
Tack för alla svaren.
Nja...du kan nog vara lugn ett tag till.
_________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1450 besök totalt |