| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Kan jag plugga R-däck ????
|
2759 besök totalt |
|
Tjena! Jag har fått en skruv i mina R-däck och undrar ifall man kan plugga dessa. Jag vet att det går med vanliga däck och kostar ca 160kr hoss däck nisse. Funkar denna vanliga plugg också på mina R-däck? Riskerar jag inte att den släpper vid bankörningarna ?? om det krävs special, vem gör sådant i Stockholm för vettiga pengar ? _________________ Richard Hammerin |
||||||||
|
Re: Kan jag plugga R-däck ????
Jag har kört med pluggade R-däck på ett antal trackdays och slalom utan problem (hål efter skruv). Ett hål som är rimligt litet och vinkelrätt mot slitbanan i ett "radialdäck" kan funka att plugga. Lagningar i däcksidan är inte att rekommendera. Dock, helt optimalt är det väl kanske inte. Viss försiktighet kan nog vara på sin plats...
|
||||||||
|
det går
Det kommer inte påverka prestanda el. likn. Dock kan lagningen läcka pga den högre temperaturen under bankörning. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
Tackar för de sköna orden
Skruven sitter spikrakt i slitagebanan ca 6cm från däcksida. Så detta bör inte bli några problem, lite läckage kan man alltid tåla. Tack för era snabba svar. Mvh / Richard Hammerin _________________ Richard Hammerin |
||||||||
|
Kan tillägga att jag kört ytterligare en del med detta (hem)lagade RE540s nu. Funkar alldeles utmärkt. Läcker inte det minsta. |
||||||||
|
Alla mina RE540s läcker ganska mycket och då är inget av dom lagat.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
om du har split-fälgar; 'kan det vara de som läcker. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Nix, dom är solida och när det var gatdäck så var det aldrig några problem. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Fick oxå en skruv i däcket efter två varv på ringen, dock skulle jag personligen aldrig komma på tanken att köra vidare med ett pluggat däck på ringen i vartfall, slängde på ett begat istället.
Men visst pluggade jag det och tanken är att prova det här hemma på bana, vilket jag inte känner oro för då det går långsammare här. Dock känner mig helt övertygad om att det inte kommer funka för mig, med min vanliga otur så händer nåt om jag kör det pluggade däcket, men prova ska jag
Betvivlar inte att det har funkat för andra, hoppas det gör det för mig oxå bara. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
|
2759 besök totalt |