| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield 2.0T -03
|
1 besök senaste veckan (25507 totalt) |
|
Re: saab motor
Ni kan ju välja den helgen när jag är hemma 11 eller 12 februari tack
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re: saab motor
Ska göra mitt bästa. det är ju roligast om motorn sitter på plats samt en del kringutrustning som turbo m.m.
Återkommer /Patrik _________________ Patrik Ekman |
||||
|
Lite mera bilder på motorbytarprojektet:
Har valt att till en början använda orginal grenrör och därmed orginalplacering av Turbon. Vart lite meck att få till nya motorfästet, skulle gå över rattstången men under insuget på turbon...
Hade tur att få tag i en styrstång från Westfield som hade en extra knut (gjord för högerstyrda bilar med Ford Duratec). Behövde bara sänka stödet en bit för att få stången att gå fri från turbon.
Aluminiumkylare från Radtec och stor kylfläkt från Pacet. Här ses även placering av vattenpumpen till Chargecoolern.
Vattenpumpar, kylare och fläkt.
Den elektriska vattenpumpen underfrån.
Kontrollenhet för vattenpumpen (på bild ovan) samt kontollenhet för stora kylfläkten. Dessa två bör se till att man aldrig får problem med för varm motor. om EWP:n kopplas till konstant plus ser den till att motor och tubro kyls även då tändningen är avslagen.
Mer bilder kommer! _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Re: Se7en Westfield 2.0T -03
Så vackert med alldeles nya kylare! Jag undrar dock om det inte är risk med problem pga värmeutvidning och stum montering av kylarna i stålramarna. Kylarna växer av värmen men stålramarna växer mycket mindre pga annan lägre värmeutvidningskoeeficient och mycket mindre temphöjning vilket nog ger spänningar och i värsta fall sprickor. Gummimojänger med gänga i var ände löser nog det. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jo det är vackert med nya kylare och jag håller med, dom sitter väldigt stumt i stålramen!
Funderade på att "gummiupphänga" men var rädd för att hela paketet var för tungt för detta. Kanske skulle ha funkat med hårda bussningar
_________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Håller på att montera nya bensinpumpen (Sytec) bak i bilen. Någon som vet om pumpen
måste monteras under tanken eller iaf lågt så att soppan "rinner" ner i pumpen eller suger pumpen så pass att den kan monteras ovanför tanken? Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Har Sytec pump, det sätt som den är monterad på nu är fullt jämförbart med att montera pumpen ovanpå tanken (fungerar kanon), dock är det väl optimalt att ha pumpen under tryck, men eftersom det inte finns något skyddat ställe att sätta den på valde jag att sätta den så här:
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
JAg har hängt upp min oljekylare i såna här med M5 anslutning: http://www.biltema.se/carparts/carpa Hittar inte länken till dom generella på biltemas hemsida, men jag är övertygad om att dom är starka nog för 10-15 kg kylare. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Kanon Martin!
Håller med om att det inte finns så många bra ställen att sätta pumpen på. Ska kolla ifall ja kan få dit den på samma ställe som du eller så testar jag att sätta den på samma ställe där min "förgasarbränslepump" satt! (ovanpå diffen mot ryggstödet) Efter helgen så vet vi hur det gick
_________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Ang gummiupphängning av kylare!
Vet att Kuntze (likt Kallermans tips) har MASSOR av bussningar så där kan jag nog hitta vad som behövs. Bättre att göra om detta ordentligt än att stå där med spruckna kylare mitt i sesången
Får se om detta hinns med i helgen också! Thanks guys! _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Projektet uppdaterat!
Med insprutning tillkommer massa el. Här sitter Styrboxen från Maptun, Styrenheten för elektriska vattenpumpen, styrenheten för kylfläkten och senare även relän för bränslepump mm
Vattenrören till och från Chargecoolern
Hade redan monterat kylare å pump för Chargecoolern då jag fick info om att vattencirkulationen i Chargecoolern skall gå mot luftströmmen från turbo till insug. Detta gjorde att jag fick korsa rören
Chargecoolern monterad på "Shuttlepanel". Har även svetsat på anslutning mot insuget. (RolleSlitz hjälper till med all svetsning)
Med lite flyt får jag motorn i början på nästa vecka å då finns det att göra
||||
|
Re: Projektet uppdaterat!
Hängde inte riktigt med här. Visst ska det vara motströms, men varför korsa rören? Kan du inte bara reversera riktning på flödet? Byta in- och utlopp på pumpen? Känns onödigt komplicerat att korsa rören? Bilen lär ju bli ett bakdäcksrykande monster iafl...
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Hallå Kallerman!
Pumpen är gjord för att suga å spotta åt ett håll (finns pilar för insug/utlopp) men det kanske går att byta riktning ändå, har ej provat! Hade ju kunnat spegelvänt pump och kylare också men det skulle bli för meckigt. Bilen lär definitivt inte bli någon optimal bil vad gäller körbarhet men brutal kan den bli om jag får ordning på allt. Med nuvarande utväxling blir det till å starta på 2:an å sen skicka 4:an
Mvh Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
|
Uppdatering!
Motorn dök som väntat upp i mars och sedan dess har den tvättats, lackats, monterats mot växellådan och slutligen ramlat ner i bilen. Har även hunnit provstarta den (utan avgasrör, turbo och kylvatten) och allt verkar lira så här långt.
För att få till tryckröret till Chargecoolern fick Turbons kompressorhus vridas, röret förlängas och fästet till Wastegaten flyttas.
Spenderade helgen med att måtta, kapa och punkta ihop 3" downpipen och resterade delen av avgassystemet. 2,5" Ljuddämparen från Ferrita har också kommit och hela systemet är nu hos Ferrita för TIG:ning.
||||
|
Hallåj
Hur mycke har du tänkt ta ur motorn ? Blir de o mappa med orginal sprutet ? Hur går de ? Varför inte eftermarknads sprut ? Får komma med en rapport om hur den går med turbo ska bli intressant. lycka till! _________________ Super Se7en "HAHLIN7" 9.48@243kmh 402m 510hk 608nm på bakhjulen Åmsele Superstage 1.22.16 WWW.HAHLIN7.SE |
||||
Tackar! Vi som hinner före med Saab 7:or blir ju bra uppslagsverk för er som kommer efter
Ska du köra med T5 också? Kämpa på! _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Tjena Simon! Kör med orginalprogram på 150hkr men för att få riktig fason på bitarna får jag nog åka till MapTun så dom får mappa den för alla nya delar, vikter mm Allt som hör sprutet och motorelen till är från Saab 9000 (T5) och jag valde detta för att det skulle bli så enkelt som möjligt. Väntar nu bara på avgasystemet och lite detaljer till kylsystemet innan ja kan ut å provköra. Vet med säkerhet att utväxlingen kommer bli ett problem men bara jag vet att allt lirar så får ja kika på detta också. Vad har du valt för motor? Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Går det att plocka ut så mycket extra utan att byta något annat . Det är ju fusk med respirator
|
||||
|
I Saab 9000 plockar Maptun ut 265hk ur 2liters motorn med deras Steg3. Då uppgraderar dom med sportsystem och sportluftfilter.
Tänk på att min bil väger minst 150kg mer än din, så det vill till att jag får ett försprång inför kurvorna
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield 2.0T -03
|
1 besök senaste veckan (25507 totalt) |