Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Material bärarmar | << 1, 2, 3 15418 besök totalt |
Johan, du har PM |
||
Panteran tillsammans med många andra bilar har vanligt bonnjärn i A-armarna. Jag har byggt i legerat stål också. 30x30x1,2 fyrkantsprofil för de främre A-armarna, och de blev lätta och fina. Tillverkade av Uddeholm för motorcyckelramar, och levererades med svetstråd. Nu har jag gjort nya i vanlig fyrkantsprofil som är 25x40x2, och de blir lite tyngre men har bättre geometri så böjande krafter minskats.
De bakre A-armarna är i samma mjuka järn orginal, en oval profil som är 45x22x3. Jah har sett några ordenterliga olyckor som bucklat till ramen på bilen och även brutit sönder upprightsen och knäckt fälgen utan att A-armen gått sönder, eller ens blivit krokig. Så jag ser inte materialvalet som viktigt ur denna synpunkt. Det viktiga ligger mer i DESIGNEN och arbetets utförande än materialet. Tittade på en rejsbil av bra kaliber som hade främre A-armar av 20x20 järnprofiler. De verkar ha hållit för ett och annat de med under årens lopp. Det är klart att vill man vara EXTREM, och hårdbanta hela bilen, då hamnar man i en annan sits. Då gäller kilonas hårda språk. Eller om man bygger en hot-rod där materialvalet är ett viktigt stuk. Men visst, det kan ju vara kul att botanisera och bygga i speciella material, jag vill bara lägga fram att det fungerar utmärkt med vanligt järn. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Tyvärr är det så, att många som använder rostfritt, gör det dels för att det inte skall rosta, och dels för att de kan "komma över" det från någon industri, och då har de inte altid koll på vad det egentligen är för material de stulit, och därför har myten om att rostfritt är sprött levt kvar. |
||
Vad finns det för regler om dimension på bussning/uniballs i framvagnen då? Något satt eller sunt förnuft?
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Det med rostfritt och sprödhet kan också komma från att de varmhärdar o då blir spröda.
I livsmedelsindustrier t.ex är äldre rör/tankar känsliga o spricker lätt. Avgassystem hade de en del problem med i början när de rostfria kom. _________________ Mats Andersen |
||
Det beror på vilka krafter som kan uppkomma i hjulupphängningen och det beror till stor del på bilens massa. Resten beror på hur mycket fäste du maximalt du kan få från de däck som du kommer att använda. Lägg på en säkerhetsmarginal och dimensionera därefter. _________________ Robert Eklund |
||
Skruva banåkabil Material bärarmar | << 1, 2, 3 15418 besök totalt |