Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material bärarmar
<<   1, 2, 3
15418 besök totalt
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



fuling skrev:
Varför CrMo???

Kommer du i närheten av flytgränsen på ett bondstål på en bärarm så fläxar den för mycket.


Johan, du har PM

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Panteran tillsammans med många andra bilar har vanligt bonnjärn i A-armarna. Jag har byggt i legerat stål också. 30x30x1,2 fyrkantsprofil för de främre A-armarna, och de blev lätta och fina. Tillverkade av Uddeholm för motorcyckelramar, och levererades med svetstråd. Nu har jag gjort nya i vanlig fyrkantsprofil som är 25x40x2, och de blir lite tyngre men har bättre geometri så böjande krafter minskats.
De bakre A-armarna är i samma mjuka järn orginal, en oval profil som är 45x22x3. Jah har sett några ordenterliga olyckor som bucklat till ramen på bilen och även brutit sönder upprightsen och knäckt fälgen utan att A-armen gått sönder, eller ens blivit krokig. Så jag ser inte materialvalet som viktigt ur denna synpunkt. Det viktiga ligger mer i DESIGNEN och arbetets utförande än materialet.

Tittade på en rejsbil av bra kaliber som hade främre A-armar av 20x20 järnprofiler. De verkar ha hållit för ett och annat de med under årens lopp.

Det är klart att vill man vara EXTREM, och hårdbanta hela bilen, då hamnar man i en annan sits. Då gäller kilonas hårda språk. Eller om man bygger en hot-rod där materialvalet är ett viktigt stuk. Men visst, det kan ju vara kul att botanisera och bygga i speciella material, jag vill bara lägga fram att det fungerar utmärkt med vanligt järn.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Mats Karlsson skrev:
Men herregud när ska folk sluta tro på myten att rostfritt är sprött!!
Jag jobbar på världens tredje största tillverkare av rostfritt och vi har 240 olika rostfria legeringar som vi tillverkar med någorlunda regelbundenhet.

Ta ett 2331 till exempel som är den legering jag jobbar mest med, den har en sträckgräns på ca 300MPa och en brottgräns på ca 800Mpa, och en brottförlängning på ca 50%. 2331 kallvalsar vi oftast till hållfastheter över 1000MPa och har då fortfarande en brottförlängning på runt 20%

Naturligvis finns det rostfria legeringar som är mindre lämpliga men att dra allt rostfritt över samma kam och kalla dom för spröda är helt fel!



Tyvärr är det så, att många som använder rostfritt, gör det dels för att det inte skall rosta, och dels för att de kan "komma över" det från någon industri, och då har de inte altid koll på vad det egentligen är för material de stulit, och därför har myten om att rostfritt är sprött levt kvar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Vad finns det för regler om dimension på bussning/uniballs i framvagnen då? Något satt eller sunt förnuft?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



Det med rostfritt och sprödhet kan också komma från att de varmhärdar o då blir spröda.
I livsmedelsindustrier t.ex är äldre rör/tankar känsliga o spricker lätt.
Avgassystem hade de en del problem med i början när de rostfria kom.

_________________
Mats Andersen
Citera
mrlynx
Umeå / Gräsmyr
Här sen Jan 2006
Inlägg: 16



Tegheim skrev:
Vad finns det för regler om dimension på bussning/uniballs i framvagnen då? Något satt eller sunt förnuft?


Det beror på vilka krafter som kan uppkomma i hjulupphängningen och det beror till stor del på bilens massa. Resten beror på hur mycket fäste du maximalt du kan få från de däck som du kommer att använda.
Lägg på en säkerhetsmarginal och dimensionera därefter.

_________________
Robert Eklund
Citera
Skruva banåkabil
Material bärarmar
<<   1, 2, 3
15418 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande