Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -1976 | 1, 2, 3, 4 >> 29355 besök totalt |
En presentatin av min bil
började mitt porsche åkande i en 944aS2 och med lite banåkande på knutan För att få blodad tand och köra 911a köpte en bil som varit avställd i 3år Så det har blivit ett rullande renoveringsobjekt nu. Första vinter fixades bromsarna och inredningen. Andra vinter bytades oljerören,tändsystem komplett med box(MSD al6) Nu till vintern blir det till att få lite finich på motorn, Blir till att blästra,zinka och lacka m,m + för bereda för mitt haltec f9 sprut som ska på. _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Tyvärr fick jag sälja S2an för att köpa 911an.
Det var en riktigt snabb sak varvade ut lätt på alla växlar Låg den är nog inte lägre än någon annan 11a men det sitter 8,5x18fram 10x18bak och sänkt efter det. Hur den är att köra? Första säsongen var den som en dålig strippa på oljat golv , det visade sig att camberskruven bak hade lossnat Det var bara att handla och en 4hjulsinställning sen blev den som en cart . Bör kanske byta dämpare för att optimera den. _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Hej på er lite uppdatering (ursäkta storleken på korten)
Börja plocka med motorn förra veckan Hade mindre olje läcka som lika gärna kan fixas när den är i motorstället och efter som man endå är igång kan man väl fixa till topparna 6st mirafrästa toppar och slipade ventiler blästrat insug + utblås och förbräningsrum Lite färg på liket skadar inte. Saker som lackades i veckan Lite saker som ska skickas på pulver lackering En sats med nya pinnbultar ska beställas sen kan ihopsättningen börja. Efter det här kan man börja den planerade insprutsoperatinonen (forts,följer) _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Den största delen olja kom mellan topp och kåpan som håller kammen men den svetades lite vid oljerören.
Det bästa nu (hoppas man)är att man får en tät motor så man kan parkera utan att den markera revir Tanken var att byta ringarna också men det är inget fel på dom så det är lika bra att behålla dom. Det var väldigt fina cylindrar och kolvar, annars skulle man passa på att byta till högkompare. Kommer även passa på att sätta på hydraliska kamkedjesträckare och div packboxar nu. _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Lite av helgens arbete blev att fräsa bort färgen på porschetexten
+terapiarbetet att ta bort alla pinnbult på avgassidan. Utav 12st bult gick endast en den riktiga vägen. Alla dom andra fick borras ut. Tur att man har topparna lösa, kan tänka mig vilket slit att fixa bultarna under bilen Nästan 6timmar senare var man klar.(inkl kaffepaus) _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Idag kom vi lite bättre överens våran skapare (Ferdinand) och jag.
Till musiken av tysk industrirock (rammstein) plockades pinnbultarna för cylindrarna bort. Satt som bara den men alla kom ut hela och ingen är gladare än jag för det _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
He He inte varje dag man åker limo i jobbet.
Den var ju nästa längre en mitt hus. Så äntligen hemma efter tre veckor i Hallstavik (jobbet). Har pinnbultar från porschecenter kommit + lite detaljer från pulverlacken Med lite flyt kan cylindrarna m.m monteras i påskhelgen _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Vad gör man en tidig söndagmorgon
Man passar på att gå ut i garaget medans resten av familjen vilar ut . Montage av pinnbult och cylindrar är klart . Hoppas man får lite tid att montera topparna i veckan _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Ibland går saker och ting fortare än man tänkt .
Joakim 911 dök upp på efter middan och kunde hålla sina fingrar borta . Så topparna kom på plats + en liten stil studie på bygget också. Fälktkåpan ska mattas ner och lackas i veckan var det tänkt _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Ursäka det sena svaret.
Det blir så när man är borta med jobbet . Pinnbultarna kallas 993,101,170,51 enl porche och är en sträckbult, dras enl moment+moms Tror dom kostade ca 97kr st _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Enligt PET 6 är 993.101.107.51 också Dilavar,
fast det är väl antagligen (och förhoppningsvis) en legering långt ifrån de första Dilavar bultarna som hade en tendens att gå av (Dessa finns kvar i PET men heter 930.101.170.00 och satt på avgas sidan, de andra 12 på insugningssidan var tydligen stålbultar, på turbon var alla av Dilavar) Varför jag undrar är att jag själv är på gång att byta bultar och undrar vilka som är bäst, här i Sverige säger de flesta den nya typen av Dilavar men på Pelican forumet så är uppfattningen att det är stålbultar som gäller. Just nu lutar det åt samma som du Magnus _________________ Anders Olsson |
Strunta i matrialet du ska använda 993.101.107.51 både uppe och nere eller rostfria raceware (RTE-1022) men dom är dubbelt så dyra.
Köp grejerna på porsche center så får du rätt saker . Handlar själv uppe på Porschecenter Borås, de är mycket trevliga där . _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -1976 | 1, 2, 3, 4 >> 29355 besök totalt |