| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilstein Sport eller Sprintline? (Peugeot 106 Rallye)
|
1774 besök totalt |
|
Planerar att ta ner Peugeoten på jorden
En sänkning på en 30mm skulle sitta fint, har hittat ett fint kit i England med fjäder och dämpare för ungefär 2500:- Det är Bilsteins sportdämpare som ingår i kittet. Det finns ju även en Sprintline serie med värre dämpare... Dessa är nästan dubbelt så dyra. Någon som har erfarenheter av dessa dämpare och vilken den stora skillnaden är? _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||
|
Re: Bilstein Sport eller Sprintline? (Peugeot 106 Rallye)
Sport dämparna är inte direkt avsedda för säkning, Sprint är Bilsteins dämpare som används vid sänkning _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
|
Stötdämpare är inte lägesberonde utan hastighetsberoende.
Hmm 100% sant men i detta fall JA, tror jag. om stötdämparn passar beror mer på fjäderkonstanten om allt annat är samma lika än hur många mm sänking man har. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Jag hade satsat på coilovers med smalare fjädrar om jag ändå skulle byta fjäderbenen, inte fullsize-varianter. På så vis kan man justera cambern också.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
Varför visste jag att denna kommentar skulle komma från dig?
Det jag menar är höjdjusterbara coilovers med 2.25"-fjädrar, typ AVo, SPAX eller liknande. Inte fullsizevarianter som tar i fjäderbenstornen på insidan om man försöker vinkla dem för mer banvänlig camber. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
Smakar det så kostar det... Skulle tro att den uppsättningen skulle kosta minst dubbelt så mycket? Frågan är om det ens blir nått banbesök för min del i sommar... Man vill ju få ordning på fälgar och däck innan också. Så det känns lite overkill att kitta upp med coilovers på brukisen :P Det är alltså lite av en budgetsänkning jag har tänkt mig, utan att kapa orginalfjädrar och plåga orginaldämparna
_________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||
Är tanken att köra på bana med bilen? Läs igenom reglerna för detta forum och länka gärna till din banåkabiltråd
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
Tanken är den ska utvecklas till en allround bil som ska få besöka en hel del bana. Men som den är nu rullar den även till och från jobbet. _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||
Ska se över ekonomin osv, vore inte tokigt med en vass uppsättning dämpare iaf. Det brukar bli lite bankörning i Söderhamn, ska försöka ta mig dit och testa lite! _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||
Från en hälsing till en annan (uppväxt i Bjuråker) så kan jag bara instämma. Kör på Sprint om du ska uppgradera, de är lite hårdare satta och dessutom kortare om jag minns rätt. Nästa steg är att kolla vad tex Forza eller Sellholm Tuning kan erbjuda i form av Bilstein-coilovers (fuling förstår nog egentligen vad som menas, eller? ) till din bil.
Men prioritera att köra med originalbilen, risken är stor att du inser att ditt "billiga" sportkit inte håller måttet ändå och vill ha ännu vassare grejer, då blir det "dyrt att köpa billigt". Coiloverben fram med t ex 2.25" eller 60 mm fjädrar ger som André nämnde plats att ändra camber/caster genom att flytta runt övre fästpunkten för fjäderbenet. Dessutom har du koll på fjäderkonstanten (vilket det inte är helt lätt att få på sportkit med originalersättningsfjädrar) och det är dessutom rätt billigt att köpa nya hårdare eller mjukare fjädrar om man inte blir nöjd. Din bil duger rätt långt som den är iofs, så på med r-däcken och kör upp 5-6000 under säsongen i stället och bestäm dig sen, det är mitt slutliga tips. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Jag anar att termen "coilover" kommer från racingvärlden där det finns ett behov av att skilja mellan en teleskopdämpare rätt och slätt och en dämpare som dessutom har en fjäder runt sig. Denna fjäder har i dessa sammanhang alltid minst ett justerbart fjädersäte.
Semantiskt sett så är även ett vanligt McPherson-ben med elliptiska fjädrar en coiloverdämpare, men denna konstruktion innefattas inte av den begreppsvärld inom vilken uttrycket skapades. Så varför laga något som inte är trasigt, typ att lansera "krängningsfjäder" i stället för krängningshämmare? Så länge ett ord beskriver vad man menar på ett skapligt sätt, så tycker inte jag att man behöver dissekera det intill dess beståndsdelar. NHF, men ibland tenderar koketterandet att överskugga sakfrågan på forumet numera .....
EDIT: Den förmenta glimten i ögat gick nog förlorad, ser jag.... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Gula Koni Sport med HR Fjädrar (-35mm) för ~ 5200kr
Bilstein sportline med Jamex fjädrar (-35mm) ~ 5800kr Vilka är det som gäller? Eller är jag helt ute och cyklar och bör satsa på något helt annat? _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||
Både KONI och Bilstein är bra skit. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nej, men coilover är också fel. In min värd är en coilover en dämpare med fjäder runt sig. Sen vad som är justerbart är en annan famma.
Beror på vad man gämnför med, slut std grejor är det dunder prylar.
Fjädraran i begge satserna är garanterat för mjuka. om man istället för att ange satsen sänking i mm angätt fjäderkonstanterna så hadde man lite mer att gå på. Eller åtminståne talat om hur mycket hårdare de är än std. Att ange en väghållings-sats i mm säkning suger. Nu inget påhopp på callek utan bara ett allmänt konstaterande. Edit: Med den data som ges är det nog hugget som stucket vilken sats man väljer. Har man friska dämpare så är andra fjädar från feltema ett alternativ, men då fodras det det att man vet lite vad man håller på med. Optimalt att åka std dämpare och hårdare fjädara? Nej men det funkar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1774 besök totalt |