Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bilstein Sport eller Sprintline? (Peugeot 106 Rallye)
1774 besök totalt
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Bilstein Sport eller Sprintline? (Peugeot 106 Rallye)

Planerar att ta ner Peugeoten på jorden
En sänkning på en 30mm skulle sitta fint, har hittat ett fint kit i England med fjäder och dämpare för ungefär 2500:- Det är Bilsteins sportdämpare som ingår i kittet.

Det finns ju även en Sprintline serie med värre dämpare... Dessa är nästan dubbelt så dyra.

Någon som har erfarenheter av dessa dämpare och vilken den stora skillnaden är?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Re: Bilstein Sport eller Sprintline? (Peugeot 106 Rallye)

callek skrev:
Planerar att ta ner Peugeoten på jorden
En sänkning på en 30mm skulle sitta fint, har hittat ett fint kit i England med fjäder och dämpare för ungefär 2500:- Det är Bilsteins sportdämpare som ingår i kittet.

Det finns ju även en Sprintline serie med värre dämpare... Dessa är nästan dubbelt så dyra.

Någon som har erfarenheter av dessa dämpare och vilken den stora skillnaden är?



Sport dämparna är inte direkt avsedda för säkning, Sprint är Bilsteins dämpare som används vid sänkning

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Stötdämpare är inte lägesberonde utan hastighetsberoende.
Hmm 100% sant men i detta fall JA, tror jag.

om stötdämparn passar beror mer på fjäderkonstanten om allt annat är samma lika än hur många mm sänking man har.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Jag hade satsat på coilovers med smalare fjädrar om jag ändå skulle byta fjäderbenen, inte fullsize-varianter. På så vis kan man justera cambern också.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Fram har väll 205an coilovers orginal, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



fuling skrev:
Fram har väll 205an coilovers orginal, eller?


Varför visste jag att denna kommentar skulle komma från dig?

Det jag menar är höjdjusterbara coilovers med 2.25"-fjädrar, typ AVo, SPAX eller liknande. Inte fullsizevarianter som tar i fjäderbenstornen på insidan om man försöker vinkla dem för mer banvänlig camber.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Varför visste jag att denna kommentar skulle komma från dig?


Undrar varför?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
André V skrev:
Jag hade satsat på coilovers med smalare fjädrar om jag ändå skulle byta fjäderbenen, inte fullsize-varianter. På så vis kan man justera cambern också.


Smakar det så kostar det... Skulle tro att den uppsättningen skulle kosta minst dubbelt så mycket?
Frågan är om det ens blir nått banbesök för min del i sommar... Man vill ju få ordning på fälgar och däck innan också.

Så det känns lite overkill att kitta upp med coilovers på brukisen :P

Det är alltså lite av en budgetsänkning jag har tänkt mig, utan att kapa orginalfjädrar och plåga orginaldämparna

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

callek skrev:
det känns lite overkill att kitta upp med coilovers på brukisen :P


Är tanken att köra på bana med bilen?

Läs igenom reglerna för detta forum och länka gärna till din banåkabiltråd

_________________
/Anton Lillsund
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
callek skrev:
det känns lite overkill att kitta upp med coilovers på brukisen :P


Är tanken att köra på bana med bilen?

Läs igenom reglerna för detta forum och länka gärna till din banåkabiltråd


Tanken är den ska utvecklas till en allround bil som ska få besöka en hel del bana.
Men som den är nu rullar den även till och från jobbet.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

callek skrev:

Tanken är den ska utvecklas till en allround bil som ska få besöka en hel del bana.
Men som den är nu rullar den även till och från jobbet.


thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Kör på Bilstein Sprintline, du kommer ej att bli besviken!
Hur du än gör så prioritera så att du kommer ut på bana redan i sommar, bantid är viktigare än material alla gånger!

_________________
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Nik skrev:
Kör på Bilstein Sprintline, du kommer ej att bli besviken!
Hur du än gör så prioritera så att du kommer ut på bana redan i sommar, bantid är viktigare än material alla gånger!


Ska se över ekonomin osv, vore inte tokigt med en vass uppsättning dämpare iaf.
Det brukar bli lite bankörning i Söderhamn, ska försöka ta mig dit och testa lite!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



callek skrev:
Nik skrev:
Kör på Bilstein Sprintline, du kommer ej att bli besviken!
Hur du än gör så prioritera så att du kommer ut på bana redan i sommar, bantid är viktigare än material alla gånger!


Ska se över ekonomin osv, vore inte tokigt med en vass uppsättning dämpare iaf.
Det brukar bli lite bankörning i Söderhamn, ska försöka ta mig dit och testa lite!
Tyvärr verkar det inte bli körningar på Flygstaden förrän framåt hösten, så försök komma iväg till t ex Lunda 13/5 och Gelleråsen 10/6 i PSC:s regi.

Från en hälsing till en annan (uppväxt i Bjuråker) så kan jag bara instämma. Kör på Sprint om du ska uppgradera, de är lite hårdare satta och dessutom kortare om jag minns rätt. Nästa steg är att kolla vad tex Forza eller Sellholm Tuning kan erbjuda i form av Bilstein-coilovers (fuling förstår nog egentligen vad som menas, eller? ) till din bil.

Men prioritera att köra med originalbilen, risken är stor att du inser att ditt "billiga" sportkit inte håller måttet ändå och vill ha ännu vassare grejer, då blir det "dyrt att köpa billigt". Coiloverben fram med t ex 2.25" eller 60 mm fjädrar ger som André nämnde plats att ändra camber/caster genom att flytta runt övre fästpunkten för fjäderbenet. Dessutom har du koll på fjäderkonstanten (vilket det inte är helt lätt att få på sportkit med originalersättningsfjädrar) och det är dessutom rätt billigt att köpa nya hårdare eller mjukare fjädrar om man inte blir nöjd.

Din bil duger rätt långt som den är iofs, så på med r-däcken och kör upp 5-6000 under säsongen i stället och bestäm dig sen, det är mitt slutliga tips.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



André V skrev:
fuling skrev:
Fram har väll 205an coilovers orginal, eller?


Varför visste jag att denna kommentar skulle komma från dig?

Det jag menar är höjdjusterbara coilovers med 2.25"-fjädrar, typ AVo, SPAX eller liknande. Inte fullsizevarianter som tar i fjäderbenstornen på insidan om man försöker vinkla dem för mer banvänlig camber.
Har du ett förslag på en bättre term som alla andra också förstår, Johan? Jag anar att termen "coilover" kommer från racingvärlden där det finns ett behov av att skilja mellan en teleskopdämpare rätt och slätt och en dämpare som dessutom har en fjäder runt sig. Denna fjäder har i dessa sammanhang alltid minst ett justerbart fjädersäte.

Semantiskt sett så är även ett vanligt McPherson-ben med elliptiska fjädrar en coiloverdämpare, men denna konstruktion innefattas inte av den begreppsvärld inom vilken uttrycket skapades. Så varför laga något som inte är trasigt, typ att lansera "krängningsfjäder" i stället för krängningshämmare? Så länge ett ord beskriver vad man menar på ett skapligt sätt, så tycker inte jag att man behöver dissekera det intill dess beståndsdelar.

NHF, men ibland tenderar koketterandet att överskugga sakfrågan på forumet numera .....

EDIT: Den förmenta glimten i ögat gick nog förlorad, ser jag....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Gula Koni Sport med HR Fjädrar (-35mm) för ~ 5200kr
Bilstein sportline med Jamex fjädrar (-35mm) ~ 5800kr

Vilka är det som gäller? Eller är jag helt ute och cyklar och bör satsa på något helt annat?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



callek skrev:
Gula Koni Sport med HR Fjädrar (-35mm) för ~ 5200kr
Bilstein sportline med Jamex fjädrar (-35mm) ~ 5800kr

Vilka är det som gäller? Eller är jag helt ute och cyklar och bör satsa på något helt annat?

Både KONI och Bilstein är bra skit.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



ice skrev:
Både KONI och Bilstein är bra skit.


bra eller bara ??

Håller med Pär till 101%, bara ut o kör. Bilen duger som den är!

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Har du ett förslag på en bättre term som alla andra också förstår


Nej, men coilover är också fel.
In min värd är en coilover en dämpare med fjäder runt sig.
Sen vad som är justerbart är en annan famma.


Citat:
Både KONI och Bilstein är bra skit.

Beror på vad man gämnför med, slut std grejor är det dunder prylar.



Citat:
Vilka är det som gäller? Eller är jag helt ute och cyklar och bör satsa på något helt annat?

Fjädraran i begge satserna är garanterat för mjuka.
om man istället för att ange satsen sänking i mm angätt fjäderkonstanterna så hadde man lite mer att gå på. Eller åtminståne talat om hur mycket hårdare de är än std.
Att ange en väghållings-sats i mm säkning suger.
Nu inget påhopp på callek utan bara ett allmänt konstaterande.

Edit:
Med den data som ges är det nog hugget som stucket vilken sats man väljer.
Har man friska dämpare så är andra fjädar från feltema ett alternativ, men då fodras det det att man vet lite vad man håller på med. Optimalt att åka std dämpare och hårdare fjädara? Nej men det funkar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Bilstein Sport eller Sprintline? (Peugeot 106 Rallye)
1774 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande