| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
Såld: Lotus Europa S2 1971
|
4929 besök totalt |
|
P.g.a. tidsbrist och med viss ångest erbjuder jag min Lotus till försäljning. Jag söker en bra köpare som kan ta över och fixa det sista. Jag har följande bil till salu, en Lotus Europa S2 1971 LHD :
Den mesta informationen hittar du på länken, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Motorn var nygenomgången när jag köpte bilen och den har inte gått mycket sedan dess. Motorn är en Arne Berg-byggd R16 TS på 170 hk enligt Arne. Portad topp, större insugsventiler, vassare kam, dubbla Weber 45 DCOE. Extraktorgrenrör och 2.5" avgas. Förgasarna har jag renoverat då de varit en källa till misständningar och sotiga stift. Har hittat några felorsaker som åtgärdats. Ivägflyttat oljefilter för att få plats med riktigt 1-liters fullflödes rejs-oljefilter och kunna montera oljekyl (har ej monterat någon än). Växellådan är en 5vxl från R18 GTS. Originallådan medföljer. Nytillverkad special aluminiumkylare med tjockare cellpaket. Framflyttat batteri, helt nytt. Bilen är i fint skick. Karossen är fin men har ett fåtal skavanker, inget allvarligt. Ramen ser bra ut. Alla bussningar i framvagnen är nya. Bakvagnen är ombyggd med avlastade drivaxlar. Bromsarna är nya runt om. Har precis installerat justerbara koni-dämpare fram med 500 lbs fjädrar. Två uppsättningar hjul finns. 6x 13" med Pirelli 185/60-13 resp. 205/60-13 (fullt mönster, men med några år på nacken) samt en uppsättning ATS 7x13" med Maxsport mönstrade rallyslicks i 185/60-13. Inredningen har nya mattor, dörrpaneler, instrumentbräda... Stolarna är mkt. fina. Innertak saknas och panelen på väggen mot motorrummet har fel klädsel. Likaså solskydden, som ej är monterade i dagsläget. Hastighetsmätarwiren har gått av nära växellådan p.g.a. en för skarp radie med nya lådan, går att åtgärda med vinkelväxel. Det sitter en vinkelväxel på originallådan som kanske kan användas. Elsystemet är nybyggt av förra ägaren (riktigt proffsigt) och kanske borde klammas upp lite snyggare bara. Varvräknaren funkar inte sedan dess, det verkar fattas en sladd. Laddningsregulatorn är ny. En samling reserv-delar kan följa med som t.ex. diverse bromsdelar och bromsok, originaldämpare och fjädrar, extra fram huv med "duct", extra vattenpump, ventilkåpa, ett reserv-topplock, en uppsättning kolvar och foder och en del andra blandade reservdelar. Bilen är påställd, men har fått körförbud då jag inte besiktigat än. oljepumpen måste tas ner och trycklegleringskolven putsas till för tryckregleringen fungerar dåligt. Prisidé 120000 kr. Den som kommer och köper innan jag fixat till det sista kan pruta. Reservdelslagret och en uppsättning hjul kan man också pruta bort om man vill komma ner i pris. Bilen finns i Linköping. 013-154376 (hem) 013-186768 (arbete) 0731-564744 (mobil) dj_lkp@yahoo.se _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Jag hoppas nästan att detta bara är ett dåligt skämt
.
Det var ju inte alls kul att höra att du vill göra dig av med din Europa. Men jag förstår, det blir lätt en del tid som går åt. Och har man inte det så är det ju inte kul. Jag hoppas att den hamnar i rätt händer. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Vill och vill... Nej, helst inte så klart. Men jag har verkligen aldrig ens de få timmar jag behöver för att slutföra det sista jobbet. Så om rätt köpare finns så kan stafettpinnen få vandra vidare. Annars så får den väl stå ett tag till i garaget, och komma fram vid obestämd tidpunkt, men det är ju inte det som bilar är till för. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Bilen finns kvar fortfarande, och jag har fortfarande inte hunnit få till nån tid i garaget och ytterligare en besiktningstid måste ombokas
Kan nu avslöja den största anledningen till försäljningen (ville hålla hemligt tills alla papper var klara): Jag har fått ett nytt jobb!
Fast det ligger i Holland och jag kommer inte kunna ta med mig bilen.
Ställa av, ställ undan i nån lada? Du kommer ångra dig den dag du har möjlighet att ta den alt. kommer hem igen. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag håller med. Det finns två skäl att sälja en bil: 1, Ekonomiska realiteter 2, Att göra plats/få loss kapital till en annan Här verkar det inte vara fråga om något av alternativen... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Inte nu direkt, men eftersom det är planerat att resten av familjen flyttar ner så småningom så kommer troligtvis även huset, inkl. garage, i Sverige att avyttras inom några år. Det kanske, i ärlighetens namn, finns ett uns av nr. 2 i bakhuvudet också. En vardags-sportbil att åka till och från jobbet med i Holland, året runt. är lite sugen på en holländsk-reggad Elise med Hondamotor som efter avslutat kontrakt kan tas hem till Sverige som flyttgods... Men om ingen bra köpare anmäler sitt intresse så behåller jag Europan. Magasinerar eller skeppar till Holland. Helt plötsligt känns skeppningen till Holland frestande. Ni har nog fått mig på bättre tankar, grabbar!
|
Nu känns det som om jag mobbar sönder din "säljes" helt men..
Finns det fortfarande flyttgodsregler mellan EU-länder? Jag tror inte det (men är inte på något sätt säker). _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Hmmm... Trodde jag i min enfald. Bör nog kollas. Det som talar mot att ta med sig Europan till Holland är att det nya jobbet kommer innebära en utlandsresa i veckan, typ. Och sen åker jag hem till Sverige på helgerna. Så garagetid lär det inte krylla av där heller...
Lämna bilen till någon som gör klart den så du kan ägna den lilla tid du har till att KÖRA. Jag kan tipsa om mekare via PM om du är intresserad. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Ångest, ångest....
Har rotat lite i möjligheten i att få tag på vettigt garage i Holland. Helt omöjligt.
om man inte köper ett hus i den högre prisklassen. Under 4-5 miljoner SEK finns bara riktigt små hus och de har sällan garage (eller tomt stor nog för ett garage) över huvud taget. Så den måste nog säljas till förmån för bil som tål att stå utomhus. Nytt oemotståndligt erbjudande: 110000 kr _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
helvete skulle det här varit för ett halv årsen skulle jag köpt den direkt o hämtat me trailer =(
_________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Besiktigat med anmärkningar enligt nedan. Två skitsaker och så hastighetsmätaren som jag visste om.
Nummerskylten hade jag t.ex. glömt sätta fast kom jag på när jag skulle åka iväg. Den låg på instrumentbrädan. Ena bälgen på styrväxeln hade tydligen hoppat av igen också.
|
Statusen i dagsläget.
Jag har inte använt bilen alls sen alldeles för lång tid. Bilen har fått körförbud för att jag ej varit och besiktigat om. Vänster växellådsfäste är modifierat för att kunna få bättre och nästan helt rak linje på hastighetsmätarwiren nära lådan. En ny drivtapp till hastighetsmätarwiren är inhandlad och ska klämmas på wirens ände. Nummerskylten fram är fortfarande inte monterad. Halvljuset är inte justerat. Bälgen har inte fått en ny klämma. Jag har inte tid. Jag har börjat bli paranoid för att jag fixade oljepumpen istället för att köpa en ny. Jag flyttar snart... Jag sänker priset till 105000. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
![]() |
SÄLJES
|
4929 besök totalt |