Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1971 **SÅLD**
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (34571 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Lite Data:
Lotus Europa S2 1971.
Arne Berg-trimmad TS-motor
Moddad oljepump med 5 mm distansplåt till blocket och innanmäte från R17TS, 5mm högre pump som således ger högre oljeflöde. Skvalpplåt i oljetråget.
Filade vipparmar för lägre rörlig massa, se bild nedan.
Dubbla Weber 45
Grupp 2-kam
Portad topp
Extraktorgrenrör
Ger 170 hk enligt Arne Berg.

5vxl. låda från R18 GTS

ombyggd bakvagn med avlastade drivaxlar.

6x13" fälgar med 185/60-13 fram och 205/60-13 bak.
En uppsättning ATS 7x13" ligger hemma i garaget och väntar på bättre däck.

760 kg tjänstevikt enligt reg-beviset, har ej vägt själv.
Höjd: 104 cm, EJ SÄNKT!! Jag har tänkt sänka lite, kanske just de 4cm som behövs för att nå 1m precis.


Bilen i bakgrunden är en standard A6, ingen Allroad!





Filade vipparmar


Motorn


Bakvagn


Inredning med minimalt liten ratt.

Planer:
Ny stol. Jag får inte plats i bilen med hjälm på Hjälmen tar i taket och nackstödet, så jag sitter och tittar mig i magen. Måste ha ett tunnt skal utan stoppning så jag kan sjunka ett par cm till och kunna få bak huvudet lite mer. Tänkte försöka med go-cart stol, nån som har en liggande som man kan få prova?

Lättat svänghjul. Ligger i garaget och väntar på att jag skall få tid över.

Bur Lite trångt i den här bilen, men det SKALL gå. Krocksäkerheten i en plastbil med centralram är ju inte den bästa.


Återkommer med mer info så småningom.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har varit svag för Europan länge nu, och för 5 år sen letade jag rätt aktivt efter bil. Jag snackade då lite allvar med en kompis som kört Lotus i 25 år och när han hörde om mina planer frågade han om vilket utförande jag tänkt mig att ha bilen. Jag svarade ärligt att orginalskick knappast var en prioritering, vilket han kort kommenterade med ett: Bra, för som sådana duger de inte mycket till.

Så jag köpte en Alfa istället. Men den gav lika mycket den.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
P.P. skrev:
Har varit svag för Europan länge nu, och för 5 år sen letade jag rätt aktivt efter bil. Jag snackade då lite allvar med en kompis som kört Lotus i 25 år och när han hörde om mina planer frågade han om vilket utförande jag tänkt mig att ha bilen. Jag svarade ärligt att orginalskick knappast var en prioritering, vilket han kort kommenterade med ett: Bra, för som sådana duger de inte mycket till.

Så jag köpte en Alfa istället. Men den gav lika mycket den.


Haha, helt rätt. Originalets 78 hk lär väl inte göra den till nån värsting direkt. Busig räser skall det vara.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Lite uppdateringar:

oljepumpen har fått en ny kolv till tryckregleringen. Den gamla såg ut så här:

USCH!

Pumpen på plats med 5mm distansplåt:


oljetråg med skvalpplåt:

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Aaah! Ser lagom rejs-anorektiskt ut på bakvagnsbilden!

När ska jag släpa ut mig till Mantorp för att se Europan på banan med ÖSK?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Aaah! Ser lagom rejs-anorektiskt ut på bakvagnsbilden!

När ska jag släpa ut mig till Mantorp för att se Europan på banan med ÖSK?

Mvh
Mangan


Får jag bara några timmar över i helgen så kan jag nog åka Sviestad på måndag kväll. Om inte Lotusen blir färdig får jag ta Passaten på bana igen. (Börjar få ban-abstinens).

Tyvärr har jag ju missat alla vårens ban-träffar med ÖSK.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



DJ skrev:
Magnus Karlsson skrev:
Aaah! Ser lagom rejs-anorektiskt ut på bakvagnsbilden!

När ska jag släpa ut mig till Mantorp för att se Europan på banan med ÖSK?

Mvh
Mangan


Får jag bara några timmar över i helgen så kan jag nog åka Sviestad på måndag kväll. Om inte Lotusen blir färdig får jag ta Passaten på bana igen. (Börjar få ban-abstinens).

Tyvärr har jag ju missat alla vårens ban-träffar med ÖSK.

Vi kanske ses där. Jag vet inte om ekonomin tillåter körning men jag kan ju alltid "sparka däck o snacka sk-t". I värsta fall vill min 924a ut och provköras, Linghem & Sviesta är ju rätt nära...

Jag håller tummarna för de där nödvändiga timmarna! thumbs up

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Har fått hem en huv med hål i. Den skall snyggas till lite och byggas om lite.

Stor "duct" i främre delen av huven skall det bli.

Få se när det kan bli tid över. Skall byta hus (och därmed också garage) inom kort, det kan ta sin lilla tid. Det nya garaget är nämligen idag ombyggt som träningslokal, utan garageport och inrett med laminatgolv och träpanel på väggarna.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Lägg bara till en garageport och behåll laminatgolvet !
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Daniel,
hur är övre länkarmen fäst i uprighten?
Har du modifierat original uprights?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Daniel,
hur är övre länkarmen fäst i uprighten?
Har du modifierat original uprights?


Ja, det sitter ett "special"-fäste för länkarmen på uprighten. Skall försöka ta en bild nån gång så får du se.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Lägg bara till en garageport och behåll laminatgolvet !


Nej, jag vill nog ha klinkers på golvet istället. Det är lite säkrare m.a.p. brand när man svetsar.

Helst golvvärme också, hehehehe.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Fantastiskt vacker bil! Underbar skapelse. Är enormt svag för gamla Lotusar!

Keep up the good work! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Så var bilen provad på bana för första gången. ASKUL!

Sviestad 16 Aug.

Softade runt lite då det var första gången på sviestad för mig och första gången på bana med Lotusen som varken hade varvräknare, tempmätare etc. som funkade. Dessutom är däcken från 1984(!) och har fortfarande fullt mönster. Originaldämparna är inget vidare heller. Blev till min förvåning dock inte alls lika frånkörd som jag förväntat mig.

Skapligt resultat på denna första utprovning med tanke på förutsättningarna, tycker jag. Bromsarna mattades nästan inte alls. Däcken blev glashala efter några varv och de sista inbromsningarna kändes som om de vore på snö. Det får bli nya däck till nästa år.

Två saker bör åtgärdas snarast, d.v.s. innan nästa banåka:
1. Oljekylare. Efter ett pass hade oljan blivit så varm och blaskig att oljetrycket blev dåligt.

2. Täta utgående axlar från växellådan. Vid kurvtagning och oljan "mot väggen" i lådan så rann det mesta ut... Axlarna var helblöta och jag hade olja i nästan hela motorrummet.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Tag kontakt med http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_willy.htm Angående stol, han har en gjutform för en stol till sin Europa!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Galne skrev:
Tag kontakt med http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_willy.htm Angående stol, han har en gjutform för en stol till sin Europa!!!


OK, tack för tipset.

Dock löste jag det tillfälligt genom att ta bort dynorna helt både på sitsen och ryggen i originalstolen. Då fick jag plats med hjälm.
Jag har provat Jockes* stol, men den var för smal över ryggen och han har dessutom slängt sin gjutform.

*Lotusens förra ägare

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Nu börjar Lotusens bostad få fason också.



Väggskåp från IKEA (egentligen köksinredning) för skapligt dammfri förvaring och K-rautas längsta köksbänk som arbetsskiva. Och så lite verktygskrokar från Biltema.

Tyvärr fortfarande tämligen stökigt...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Nu har jag börjat skissa på den nya huven. Hålet skall moddas lite och huven ska få lite bättre finish. Och annan färg. Sen ska det bli nån luftstyrning/kanal mellan frontens och huvens hål också.





Snälla luften, om du får åka den här genvägen behöver du väl inte lyfta min front i hög fart? Snääälla?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jag jobbade på Alfa Romeo i slutet av 80 talet och försäljnings chefen hade en duktigt trimmad sån där, samma fäljar som på din bil fast den var vinröd.

Jag fick varje vår/höst gå igenom bilen för sesongen/vintervilan åt honnom, å passade ju då alltid på att ta en ordentlig provtur med den

Jag har kört många bilar i mitt liv, men ingen har etsat sig fast i minnet på samma sätt som turerna med Europan.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Trevliga aeromods. thumbs up

Men jösses vilket hål du tagit upp...

Har en jäääättegammal RaceTech hemmadär man tar upp dimensioneringen av just liknande kanaler osv så man får rätt luftgenomströmning. Kanske kunde vara av intresse.
Skrik så får du låna blaskan så kan du kopiera av det som kan vara intressant.
Minns att jag då, innan universitetet, inte alls hajjade alla formler i artikeln...
Nu är det förhoppningsvis annorlunda.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Trevliga aeromods. thumbs up

Men jösses vilket hål du tagit upp...

Det var inte jag...
Jag har bytt till mig huven med hål i. Den har åkt roadsport förut. Med det där hålet.

Hålet blir stort till ytan, men eftersom kanalen kommer snett upp mot huven är inte kanalens tvärsnittsarea lika stor som man skulle kan luras att tro.


Andreas Lidström skrev:

Har en jäääättegammal RaceTech hemmadär man tar upp dimensioneringen av just liknande kanaler osv så man får rätt luftgenomströmning. Kanske kunde vara av intresse.
Skrik så får du låna blaskan så kan du kopiera av det som kan vara intressant.


*skrika, skrika*


Andreas Lidström skrev:

Minns att jag då, innan universitetet, inte alls hajjade alla formler i artikeln...
Nu är det förhoppningsvis annorlunda.


Har också läst strömningslära och Aerodynamik på LiTH, så det ska nog gå bra...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1971 **SÅLD**
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (34571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande