Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1971 **SÅLD** | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (34571 totalt) |
Lite Data:
Lotus Europa S2 1971. Arne Berg-trimmad TS-motor Moddad oljepump med 5 mm distansplåt till blocket och innanmäte från R17TS, 5mm högre pump som således ger högre oljeflöde. Skvalpplåt i oljetråget. Filade vipparmar för lägre rörlig massa, se bild nedan. Dubbla Weber 45 Grupp 2-kam Portad topp Extraktorgrenrör Ger 170 hk enligt Arne Berg. 5vxl. låda från R18 GTS ombyggd bakvagn med avlastade drivaxlar. 6x13" fälgar med 185/60-13 fram och 205/60-13 bak. En uppsättning ATS 7x13" ligger hemma i garaget och väntar på bättre däck. 760 kg tjänstevikt enligt reg-beviset, har ej vägt själv. Höjd: 104 cm, EJ SÄNKT!! Jag har tänkt sänka lite, kanske just de 4cm som behövs för att nå 1m precis. Bilen i bakgrunden är en standard A6, ingen Allroad! Filade vipparmar Motorn Bakvagn Inredning med minimalt liten ratt. Planer: Ny stol. Jag får inte plats i bilen med hjälm på Hjälmen tar i taket och nackstödet, så jag sitter och tittar mig i magen. Måste ha ett tunnt skal utan stoppning så jag kan sjunka ett par cm till och kunna få bak huvudet lite mer. Tänkte försöka med go-cart stol, nån som har en liggande som man kan få prova? Lättat svänghjul. Ligger i garaget och väntar på att jag skall få tid över. Bur Lite trångt i den här bilen, men det SKALL gå. Krocksäkerheten i en plastbil med centralram är ju inte den bästa. Återkommer med mer info så småningom. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Har varit svag för Europan länge nu, och för 5 år sen letade jag rätt aktivt efter bil. Jag snackade då lite allvar med en kompis som kört Lotus i 25 år och när han hörde om mina planer frågade han om vilket utförande jag tänkt mig att ha bilen. Jag svarade ärligt att orginalskick knappast var en prioritering, vilket han kort kommenterade med ett: Bra, för som sådana duger de inte mycket till.
Så jag köpte en Alfa istället. Men den gav lika mycket den. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Haha, helt rätt. Originalets 78 hk lär väl inte göra den till nån värsting direkt. Busig räser skall det vara. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Aaah! Ser lagom rejs-anorektiskt ut på bakvagnsbilden!
När ska jag släpa ut mig till Mantorp för att se Europan på banan med ÖSK? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Får jag bara några timmar över i helgen så kan jag nog åka Sviestad på måndag kväll. Om inte Lotusen blir färdig får jag ta Passaten på bana igen. (Börjar få ban-abstinens). Tyvärr har jag ju missat alla vårens ban-träffar med ÖSK. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Vi kanske ses där. Jag vet inte om ekonomin tillåter körning men jag kan ju alltid "sparka däck o snacka sk-t". I värsta fall vill min 924a ut och provköras, Linghem & Sviesta är ju rätt nära... Jag håller tummarna för de där nödvändiga timmarna! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Har fått hem en huv med hål i. Den skall snyggas till lite och byggas om lite.
Stor "duct" i främre delen av huven skall det bli. Få se när det kan bli tid över. Skall byta hus (och därmed också garage) inom kort, det kan ta sin lilla tid. Det nya garaget är nämligen idag ombyggt som träningslokal, utan garageport och inrett med laminatgolv och träpanel på väggarna. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Ja, det sitter ett "special"-fäste för länkarmen på uprighten. Skall försöka ta en bild nån gång så får du se. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Nej, jag vill nog ha klinkers på golvet istället. Det är lite säkrare m.a.p. brand när man svetsar. Helst golvvärme också, hehehehe. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Så var bilen provad på bana för första gången. ASKUL!
Sviestad 16 Aug. Softade runt lite då det var första gången på sviestad för mig och första gången på bana med Lotusen som varken hade varvräknare, tempmätare etc. som funkade. Dessutom är däcken från 1984(!) och har fortfarande fullt mönster. Originaldämparna är inget vidare heller. Blev till min förvåning dock inte alls lika frånkörd som jag förväntat mig. Skapligt resultat på denna första utprovning med tanke på förutsättningarna, tycker jag. Bromsarna mattades nästan inte alls. Däcken blev glashala efter några varv och de sista inbromsningarna kändes som om de vore på snö. Det får bli nya däck till nästa år. Två saker bör åtgärdas snarast, d.v.s. innan nästa banåka: 1. Oljekylare. Efter ett pass hade oljan blivit så varm och blaskig att oljetrycket blev dåligt. 2. Täta utgående axlar från växellådan. Vid kurvtagning och oljan "mot väggen" i lådan så rann det mesta ut... Axlarna var helblöta och jag hade olja i nästan hela motorrummet. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Tag kontakt med http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_willy.htm Angående stol, han har en gjutform för en stol till sin Europa!!!
|
||||||
OK, tack för tipset. Dock löste jag det tillfälligt genom att ta bort dynorna helt både på sitsen och ryggen i originalstolen. Då fick jag plats med hjälm. Jag har provat Jockes* stol, men den var för smal över ryggen och han har dessutom slängt sin gjutform. *Lotusens förra ägare _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Nu börjar Lotusens bostad få fason också.
Väggskåp från IKEA (egentligen köksinredning) för skapligt dammfri förvaring och K-rautas längsta köksbänk som arbetsskiva. Och så lite verktygskrokar från Biltema. Tyvärr fortfarande tämligen stökigt... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Nu har jag börjat skissa på den nya huven. Hålet skall moddas lite och huven ska få lite bättre finish. Och annan färg. Sen ska det bli nån luftstyrning/kanal mellan frontens och huvens hål också.
Snälla luften, om du får åka den här genvägen behöver du väl inte lyfta min front i hög fart? Snääälla? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Jag jobbade på Alfa Romeo i slutet av 80 talet och försäljnings chefen hade en duktigt trimmad sån där, samma fäljar som på din bil fast den var vinröd.
Jag fick varje vår/höst gå igenom bilen för sesongen/vintervilan åt honnom, å passade ju då alltid på att ta en ordentlig provtur med den Jag har kört många bilar i mitt liv, men ingen har etsat sig fast i minnet på samma sätt som turerna med Europan. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Trevliga aeromods.
Men jösses vilket hål du tagit upp... Har en jäääättegammal RaceTech hemmadär man tar upp dimensioneringen av just liknande kanaler osv så man får rätt luftgenomströmning. Kanske kunde vara av intresse. Skrik så får du låna blaskan så kan du kopiera av det som kan vara intressant. Minns att jag då, innan universitetet, inte alls hajjade alla formler i artikeln... Nu är det förhoppningsvis annorlunda. |
||||||
Det var inte jag... Jag har bytt till mig huven med hål i. Den har åkt roadsport förut. Med det där hålet. Hålet blir stort till ytan, men eftersom kanalen kommer snett upp mot huven är inte kanalens tvärsnittsarea lika stor som man skulle kan luras att tro.
*skrika, skrika*
Har också läst strömningslära och Aerodynamik på LiTH, så det ska nog gå bra... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1971 **SÅLD** | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (34571 totalt) |