Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10540 besök totalt |
En liten räkneövning:
Riktiga belägg kostar dubbelt så mycket, och håller fem gånger så länge, som Dinky Toys grejer. Vilka är billigast? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Med tanke på att min bil kostade 1800kr så har jag ingen lust att
lägga ut nästan det dubbla på bromsbelägg till den. Jag har ingen erfarenhet av bankörning utan har Roccan mest som pröva-på bil, tycker jag det är roligt (rätt stor risk!) så kommer jag fortsätta uppgradera bilen. men just nu så behöver jag bara några hyfsade belägg istället för biltema-krafset som följde med bilen. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag tar inte tid för jag vill inte att försäkringsbolaget skall tro att det är tävling. Sedan måste jag säga att om du tror att du kan utläsa "något" om beläggs kvalitet och/eller hållbarhet genom att titta på något så mångfacetterat som varvtider skall du nog kliva cykeln du är ute och åker på.... ![]() Det är inte heller säkert att "riktiga" belägg håller fem ggr. längre än "dinky toys"-belägg. För min egen del hade jag kanske gått jämt upp på PFC som på EBC. Men det är inte helt säkert.... Betänk också att alla inte har ett garage och vara i. Bilen måste fylla flera syften. Det blir en kompromiss och min "kompromiss" går alldeles utmärkt! (På EBC och Mekonomen) ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Med min bil blir varvtiderna kortare om jag har bättre belägg, om jag slog av på takten två sekunder/varv skulle säkert jag också kunna åka med De Gröna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Under dom år som jag har åkt på bana och försökt prestera lite så har jag alldrig haft frambelägg som har överlevt mer än 2 träffar. Sist tom rallybelägg. Så nu har jag beställt Performance Friction av Pean Sweden.
* Bromsar är "livsviktigt". Man skall inte snåla på såna saker. Dom pengar som riktigt bra belägg kostar får man igen i prestanda/livslängd. Tro mig, jag har lagt ut mycket pengar på belägg. Som parentes som höll org. bromsbelägg bak 2 sesonger med gott resultat. Bilen är en bakhjulsdriven AR75, lättare än någonsin. Har ej åkt på EBC belägg och kommer förmodligen inte att göra det på bana. Är det bara gatåka man skall göra finns det många belägg som fungerar lika bra med bättre slitagebild _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Hmmm ... många verkar tycka att EBC Greenstuff är skräp men de missade nog att läsa på kartongen:) Mjuka belägg som ska användas på gatan. Fungerar hyffsat för de med bilar på 1000 kg och mindre med. De som klagar på Greenshit är de som har 15-1800 KG's bilar och massor med motor. Alternativt bara tunga bilar:)
Likaså verkar många undra varför beläggen blir en kolbit eller slits bort på 5 sek.... att beläggen inte tål 300 grader mer än på specifikationen övervägs inte alls utan det är fel på produkten punkt. Man får vad man betalar för helt enkelt. Sedan är vissa saker mer eller mindre prisvärt beroende på var man kör. Då många här verkar dödligt seriösa med sin körning så får de väl an o börsa upp för att de vill ha bra saker. Each to his own. Men det vore väl fan om inte greenstuff skulle räcka för vanlig hederlig gatkörning. Jag provar EBC Redstuff Ceramic(825 kr) i år för o se om de klarar mina krav. Bror min kör på EBC greenstuff på golf 2 gti'n och det verkar fungera ok än så länge(bättre än biltema tycker han). Bara jag klarar mina 3 varv på Mittsverigebanan utan att blåsa av så ..... /EDC _________________ Robert Pettersson |
||||
Min bil väger 843 kg. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Min väger runt 1000, och jag klagar också ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Vi körde med gröna ebc fram på vår Mitsu galant gti i söndags. Klarade iallafall 338 varv under 12 timmar på mantorp(iofs körde vi de sista 10 varven på järnet men ändå)
_________________ Daniel Söderström Scuderia Motori Sud Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers Alfa 75 TS -89 Lekbil Önos Osäkert!! |
||||
Ursäkta OT, men kan du inte berätta lite om evenemanget i söndags, hur var upplägget med arrangemang och krav på bilar etc etc.....!? Undrar av ren nyfikenhet, du kan gärna PM:a så stör vi inte tråden..... Slut OT....... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
||||
Jag fick en konstig känsla (ljud/pedalkänsla/antagande av avsynande) av mina gröna att det mesta slitaget var efter banpassen, dvs när beläggen var kalla efter att ha varit rejält uppvärmda som dom slets som mest. På en dag med några sprintrace så blev det en hel del uppvärmande/avkylnad så då gick dom åt som smör i solsken. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Sen verkar det som om vissa belägg tar opropotioneligt med stryk plötsligt när vämen når en viss punkt.
Vi körde med Valeo Competition från Peugeot Sport och låg på varvtider på 1.15 på Sviestad och frambeläggen höll 18 timmar (3 X 6 timmar). Sen började vi köra med Metal Master men till en tävling hade vi glömt beställa, men hittade en sats Valeo i reservdelslådan och kastade i dom. Med varvtider på 1:13 höll dom bara 6 timmar. och dom var plåtrena.. ett belägg hade inte ens plåten kvar. Alltså 3 % snabbare varv, 300% mer slitage. _________________ Arne Lindgren |
||||
Hur länge tror du de håller om man åker på 1.09? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Halva uppvärmingsvarvet.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||
Kostar ca. strax över 1000 lappen i butik |
||||
Tror mina gröna låg kring 800:- _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
mycket handlar om HUR man bromsar oxå! som sagt tidigare i denna tråden (eller antytts?) så håller green stuff för långlopp. relativt ofta så är det bra förare med som kan anpassa körningen rätt bra efter vad man har å köra med. man varvar inte precis så mycket det går och man bromsar inte så absolut sent det går. dessutom så kan dessa förare oftast konsten i att bromsa korrekt för att spara på materialet och inte öka tempen i onödan.
jag fick lära mig att man ska bromsa hårt och kort. inte fjutt bromsa, feg bromsa lite innan för att "känna efter" osv. så har jag kört och hade (sitetr fortfarande kvar på bilen men bilen står på pallbockar) greenstuff på min sierra cossie 4x4. ca 1350 Kg bil om inte mer med baslåda (skämms) och allt. körde bra många mil med dessa, mycket och ofta aktiv körning ute i roslagen och en och annan konbana. även många pallnitar på motorvägar och flygrakor (från över 260 blås). har ca 50% kvar fram idag (kollade efter pga denna tråden) och ca 60% kvar bak. Och dessa har gåll över 1500 mil. men jag kan hålla emd att dessa fejdar (stavning?) om man gör många högfarts inbromsningar på raken men det är ju inte beläggen till för heller så... ![]() redstuff ceramic kommer jag att köra med i år på mina org broms ok och skivor (EBC) och dessa är mycket bra. har inte fått dem att fejda (dock är det testat på 3 vänners bilar så man kan ju inte köra hur fort som hällst ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Hur man bromsar inför en kurva har ingen betydelse för slitaget skulle jag vilja påstå.
Många säger att om man fisbromsar(lågt pedaltryck under längre tid), så överhettas grejerna och slitaget blir enormt. om jag inte är helt bakom flötet, Så är värmeutvecklingen direkt proportionell mot vikt och hastighetsminskning. Dvs att bromsa xxxkg från 100-0 på 50m eller 100m ger exakt samma totala värme. Skillnaden borde vara att du får en betydligt högre temp under kortare tid i den hårda inbromsning och detta skulle isåfall vara mer skadlig för beläggmaterialet. Jag kör med relativt mjuka inbromsningar på racerbilen och jag tycker att bromsslitaget är betydligt mindre än med våldsinbromsningar (detta är iofs bara en känsla som jag har och kan inte bevisa motsatsen) Däremot skulle jag gärna vilja få en förklaring(som backas upp i fysisk teori ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
det har jag tyvärr inte kunskap till, matte och mitt huve funkar inte alls ![]() det jag fick berättat för mig va bla att bromsarna har längre tid att kylas på. men så som du berättar det så ser din teori helt logisk ut! den stämmer säkert vad gäller värme och slitage. för att twista till det hela. kan någon då förklara varför mina greenstuff har hållit och de inte håller för andra? jag är inte dikekt känd för att vara snäll mot materialet. ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10540 besök totalt |