Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Toeinställning (splittad tråd)
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (5310 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nån som vet nån som är billig o bra på hjulinställningar i Södermanland?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Lotus Samuel skrev:
ice skrev:
Robert Reinsson skrev:
ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:
Jag gjorde nåt liknande, jag la en aluminiumstång parallelt med hjulsidan på båda sidor och mätte skillnaden 1meter och 2 meter framför bilen. Det verkade funka bra, en fördel är om man har tyskstuk på fälgkanterna



Man får reda på toein/toeout då, men hur vet man att hjulen står rakt?

om måttet är lika på en meter och två meter så är alustängerna parallella = raka hjul och 0 i Toe, altså rakt i färdriktningen...

om Lotus Samuel använder EN aluminiumstång är det OK. Om han använder TVÅ, är det en metod jag avråder ifrån.


Jag använder bara en alustång, men vad blir skillnaden om man använder 2? Sen utgick jag ifrån en perfekt inställning från början så jag ändrar ju precis lika mycket på båda sidor. Jag ställer inte in toe utan justerar bara efter att ha ändrat cambervinkeln.
Spelar ju egentligen ingen roll hur man göra sålänge det blir bra.

Skillnaden mellan alustängernas längd/krokighet adderas till mätfelet. Om du endast använder en stång, och flyttar den utan att rotera den, kommer skillnaden i dess krokighet att vara noll.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Fredrik C skrev:
Nån som vet nån som är billig o bra på hjulinställningar i Södermanland?

Nån som vet nån som är bra på hjulinställningar i Sverige?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



ice skrev:
Fredrik C skrev:
Nån som vet nån som är billig o bra på hjulinställningar i Södermanland?

Nån som vet nån som är bra på hjulinställningar i Sverige?


Hehe
Är det så illa eller?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



ice skrev:

Skillnaden mellan alustängernas längd/krokighet adderas till mätfelet. Om du endast använder en stång, och flyttar den utan att rotera den, kommer skillnaden i dess krokighet att vara noll.


Jaha du tänkte så. Ja då håller jag med dig. Men det är väl självklart att man har raka stänger Jag ritade med tusch på golvet och det skillde inget när jag vände på stången.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm jag tror ice har en viss form av eroni vad han skriver.
citat:
"Nån som vet nån som är bra på hjulinställningar i Sverige?"


Nu är väll det 2st grundfrågor som gäller.
1. Är det någon som kan justera hjulvinkar?
2. Vad skall man ha för hjulvinklar?

1. Kan man nog svara ja på, om man vet vilka gradantal mm man vill ha på de olika ställena(typ caster, camber mm).

2. Är betydligt knäpigare, tex gör en sökning i detta forum så får man en lätt överhetteing i kålan, tempen ligger nära härdsmälta. Var man inte förvirrad innan så är man det då
Allså det finns INGA entydiga svar utan det är från fall till fall, typ bil till bil, bana till bana, däck till däck, FWD kontra RWD, mm, mm,mm &&&& mm. Det blir ALLTID en kompromiss som det gäller att bli så bra som möligt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Frågan är, vad är en bra hjulinställning??? Är det den inställningen som är snabbast runt banan eller den som är mest rätt på pappret?
Jag ställde både camber och toe helt själv med hjälp av tumstock, skjutmått och en aluminiumprofil. Resultatet blev en mycket stadigare bil rakt fram och mycket snabbare varvtider. Jag testade den nya inställningen igår på anderstorp och är helnöjd. Har jag då fel inställning fast jag inte varit hos ett proffs? Det enda som är "fel" nu är att jag har ställt cambern på max men behöver ändå lite mer. Men det är ju knappast mitt fel utan dom som har byggt bilen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Lotus Samuel skrev:
Frågan är, vad är en bra hjulinställning??? Är det den inställningen som är snabbast runt banan eller den som är mest rätt på pappret?...

Nu blir jag förbryllad, finns det mer än ett sätt att mäta hjulvinklar?
Jag trodde att alla vinklar mättes i sekunder/varv.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Jag ställde både camber och toe helt själv med hjälp av tumstock, skjutmått och en aluminiumprofil. Resultatet blev en mycket stadigare bil rakt fram och mycket snabbare varvtider.


Bara nyfiken....

hur stod den före och efter ungefär?

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Pär Hylander skrev:
Bara nyfiken....

hur stod den före och efter ungefär?


Innan stod det som porsche rekomenderar. enl, tidigare tråd så är då camber 0.25 fram och 1.2bak, toe vet jag inte. Nu är det ställt max på camber fram = ?? bak original, toe fram -0.25, bak original.
vad jag hade för toe innan jag ändrade cambern kollade jag inte. Men efter att ha ändrat camber så fick jag 0.8 i toe, det kunde man lätt se med synvinkeln. Eftersom jag inte har en riktigt porsche så kan man inte ändra cambern så mycket thumbs down

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Toeinställning (splittad tråd)
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (5310 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande