Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa nya bromsar, vad tänka på?
3 besök senaste veckan (1160 totalt)
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hej på er!

Jag är nybliven ägare till en Renault Clio Sport -01 som jag tänkt nyttja lite för bankörning. Eftersom jag endast bor 8 mil från Nürburgring har jag redan varit där 2 ggr och kört lite och tanken är att det ska bli många fler gånger framöver! Men, eftersom standardbromsarna ändå är slitna och behöver bytas ut inom ganska kort tänkte jag passa på att uppgradera lite. Frågan är bara till vad?

Huvudsakligt användningsområde för bilen är vardagskörning inne i stan eller landsväg/Autobahn. Jag kommer heller inte att köra racetempo 10 varv på raken. Däremot vill jag kunna avnjuta 10-15 varv utspridda över en dag utan att man ska behöva oroa sig för att bromsarna ska "ta slut" eller att man inte ska ta sig hem. Dessutom ska bromsverkan inte mattas i slutet på varvet/varven och känslan i pedalen får gärna vara så konstant som möjligt!

Mitt problem är att det finns så mkt att välja på samt att jag inte vet vad som funkar för mitt eget ändamål. Ska man börja fundera kring Movit, Brembo etc eller räcker det med sportbelägg? I så fall, vilken modell och vilket märke? Det finns ju Grp N-pryttlar och Clio Cup-saker också, kan man köra med dem på gatan? Fördelar/nackdelar? Självfallet är det i slutändan också en kostnadsfråga så det är många faktorer som ska vägas in.

De av er som har erfarenhet av att köra bana/slalom/Superstage etc, hur skulle era råd till mig som relativ bankörningsnovis se ut och hur lyder motiveringen? Tacksam för alla svar och tips! thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Steg 1: En extra uppsättning orginalbelägg som du kan byta till innan de tar slut (spar de gamla som nödbelägg)
Steg 2: Lågdammande bananpassade belägg (finns från många tillverkare), spar de gamla orginalarna som nödbelägg.
Steg 3: Dammande skrikande banbelägg som du byter till på plats. Dina nya orginalbelägg agerar då nödbelägg.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En tråd som avhandlar en liknande frågeställning finns på Renaultklubbens forum...
http://forum.clubrenaultsverige.com/viewtopic.php?t=4693

Rice and shine
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Jag tackar för svaren och tipsen. Kanske dock ska tillägga att jag tyvärr är utrustad med tummen mitt i handen, allt som innebär eget meck och pill är därmed uteslutet. Den lösning jag söker måste alltså vara permanent, det bultas på grejer och sedan körs det tills det tar slut och det är dags för nytt!

Jag har varit inne och snokat på Renaultklubbens forum, men sökte väl inte tillräckligt noggrant för att hitta godbitarna. Det verkar dock av inläggen att döma som att man kommer rätt långt med standardbromsar, jag som var inställd på att först trimma bromsarna innan jag börjar peta på chassit kanske ska tänka om?

Komfortrelaterade egenskaper hamnar rätt långt ner på listan, jag har redan märkt att fjädringskomforten på långresor är mer än tillräcklig så lite tuffare fjädring/dämpning kan accepteras och därmed förbättras ju tydligen även bromsegenskaperna en smula.

Kan ju för diskussionens skull tillägga att exempelvis partiet Schwedenkreuz avverkades med ca 210 över den första lilla knäppen följt av en kort inbromsning ner till ca 180 över den feldoserade vänstern innan broms för Aremberg-högern. Sålunda är tempot jag tänkt mig färdas med någorlunda uppdrivet utan att för den skull urarta i racekörning. Känslan att försiktigt kliva på bromsen i 180 strax innan vänsterkurvan var avklarad, på ett väldigt ojämnt parti som eventuellt skulle kunna framkalla märkvärdiga ABS-effekter, var dock god. Pedalkänslan blev dock mjuk fr.o.m. Breidscheid och även om god bromsverkan fanns kvar så kändes det som att jag gärna skulle vilja haft en styvare pedalkänsla för fullkomligt välbefinnande.

Lars, du som kört med Shopping-Clion på Ringen, vad är dina erfarenheter och intryck?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Hmm
Steg 3 alt 2 kanske?: Dammande skrikande banbelägg som du kör med även till vardags?

Skrikande banbelägg behöver inte vara så skrikigt heller, mina PFC97 tycker jag mer gnisslar lite än skriker när jag kör runt på gatan. Om dom dammar vet jag inte, det går inte se för all smutsen.

Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Ferrodo DS performance belägg är bra.
Dom tjuter mindre än vad ferrodos "standard" belägg gjorde som jag hade innan.
Dammar endel gör dom men det kan man leva med. Det är lätt att tvätta bort.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Eick skrev:
Lars, du som kört med Shopping-Clion på Ringen, vad är dina erfarenheter och intryck?

Jag har bara varit på ringen en gång med Clion. Vid det tillfället åkte jag kanske 10 varv i relativt lugn takt. Absolut inga 210 i SX. Tror förövrigt att toppfarten efter lite nötande på autobahn på vår Clio ligger runt 210. Köttbulleaerodynamiken gör att den lixom går i väggen vid 180...
När jag var på ringen hade jag Sparco grupp-N belägg monterade och åkte på original gatdäck. Det fungerade helt utan anmärkning. Har kört lite svenska banor med dessa belägg också. Helt ok, gnisslade lite och bettade bra kalla (nästan lite för bra, svårt att bromsa lagom vid kö-körning t.ex.).
Sparcobeläggen var däremot inte i närheten av PFC97 när det gäller hållbarhet och pedalkänsla (möjlighet till modulation). För närvarande tar jag besväret att byta belägg när jag åker på banträffar.

Rice and shine
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (1160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande