Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad händer på kontrollbesiktningen om man har fel motor?
1052 besök totalt
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Hejsan!

Vad ska formellt sett hända på kontrollbesiktningen om det visar sig att bilen har fel motor? I just mitt fall handlar det om en 16V turbomotor istället för en 8V förgasare. Får man körförbud direkt? 2a?

Planen är egentligen att registreringsbesiktiga bilen med den nya motorn, men då jag haft visst strul så är det hela försenat. Svårt med tider såhär i sommartiden också.

Har hört rykten om att det brukar vara accepterat att köra runt någon vecka sådär för att prova ut grejjorna men dels är detta bara ett rykte och sen har min bil varit avställd i två års tid = jag måste besiktiga så fort jag ställer på den. Köra runt med icke påställd bil känns inte så hett.

Anledningen till stressen är en träff som det vore roligt att komma iväg till... men det beror ju på om det går att lösa.

mvh

Vargön
Här sen Feb 2003

Är bilen inte registeringsbesiktigad med turbo och det händer nåt på vägen så är det inte säkert att din försäkring gäller.....
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trafikförsäkringen gäller väl iaf?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ändrar du bilen så att regbesiktning krävs, skall denna utföras inom 1 månad.

Det som händer på kontrollbesiktningen om man upptäcker "fel" motor är att du får en "tvåa" och föreläggande om regbesiktning. Inget körförbud...

/Gustaf

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Hej!

therealpinto> Tackar för konkret info! Skulle alltså med lite flyt kunna åka på träffen i princip lagligt... suget är stort, måste erkännas!

mvh/Ragnar

1052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande