Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassi-data Porsche 944
1165 besök totalt
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016


Trådstartare
Chassi-data Porsche 944

Någon som kan hjälpa mig med följande:
Det är en 951-86

Roll-centrum fram å bak.

Spårvidd fram å bak

Hjulbas.

Eller var hittar jag det...sökfunktionen funkar inte för mig.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016


Trådstartare
Ingen som vet?
Jag söker med ljus å lyckta i Porsche mek-bok, Clarks Garage, mm.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



På 924:an stod det i instruktionsboken bland data med en fin skiss


Spårvidd och hjulbas finns angivet

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264




_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016


Trådstartare
Anders Holmquist skrev:
På 924:an stod det i instruktionsboken bland data med en fin skiss


Spårvidd och hjulbas finns angivet


ok, har inte kollat instruktionsboken faktiskt...

Spårvidd och hjulbas är nog löst.

Roll-centrum återstår.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Rollcentrumet är ingen fast punkt utan varierar med kränging och pitch.

Med Macpestonben som påssen har så åker även rollcentrumet duktigt i sidled som ger olika monemetanpunkter på inner och ytterhjul.

Iof kan man titta på rc rent statiskt, stillastående bil, så får man en uppfatting vart det barkar..

Bakvagnen har jag taskig koll på, har med andra ord inte kollat vad som händer vid roll och pitch.

Spårvidden är lätt att mäta, dessamma med axelavståndet.

Rc därimot, rent statiskt, måste man mäta upp geometrin för att hamna i rätt bollplank.
Men du kan det iof vara så att någon annan redan gjort det, stämmer nu bara höjden på bilerna lika så ligger man inom samma socken.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016


Trådstartare
fuling skrev:
Rollcentrumet är ingen fast punkt utan varierar med kränging och pitch.

Med Macpestonben som påssen har så åker även rollcentrumet duktigt i sidled som ger olika monemetanpunkter på inner och ytterhjul.

Iof kan man titta på rc rent statiskt, stillastående bil, så får man en uppfatting vart det barkar..

Bakvagnen har jag taskig koll på, har med andra ord inte kollat vad som händer vid roll och pitch.

Spårvidden är lätt att mäta, dessamma med axelavståndet.

Rc därimot, rent statiskt, måste man mäta upp geometrin för att hamna i rätt bollplank.
Men du kan det iof vara så att någon annan redan gjort det, stämmer nu bara höjden på bilerna lika så ligger man inom samma socken.


Hallå och tack för svar.
Är med på att är beroende på dämpare, krängare mm.
Det jag var ute efter var orginal-värden.
Mellan tummen å pek...

Spårvidd är lätt att mäta, om hjulupphägningen sitter på bilen....min står på
pallbockar helt utan bärarmar.
Men dom uppgifterna har jag koll på nu.

fuling skrev:
Rc därimot, rent statiskt, måste man mäta upp geometrin för att hamna i rätt bollplank.
Men du kan det iof vara så att någon annan redan gjort det, stämmer nu bara höjden på bilerna lika så ligger man inom samma socken.


Exakt, det var det jag hoppades på,..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



MELTUOPE: På en något sänkt farbror Persson-bil brukar rollcentrat ligga ungefär i markplanet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Chassi-data Porsche 944
1165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande