| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassi-data Porsche 944
|
1165 besök totalt |
|
Chassi-data Porsche 944
Någon som kan hjälpa mig med följande: Det är en 951-86 Roll-centrum fram å bak. Spårvidd fram å bak Hjulbas. Eller var hittar jag det...sökfunktionen funkar inte för mig. _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
ok, har inte kollat instruktionsboken faktiskt...
Spårvidd och hjulbas är nog löst. Roll-centrum återstår. _________________
||||
|
Rollcentrumet är ingen fast punkt utan varierar med kränging och pitch.
Med Macpestonben som påssen har så åker även rollcentrumet duktigt i sidled som ger olika monemetanpunkter på inner och ytterhjul. Iof kan man titta på rc rent statiskt, stillastående bil, så får man en uppfatting vart det barkar.. Bakvagnen har jag taskig koll på, har med andra ord inte kollat vad som händer vid roll och pitch. Spårvidden är lätt att mäta, dessamma med axelavståndet. Rc därimot, rent statiskt, måste man mäta upp geometrin för att hamna i rätt bollplank. Men du kan det iof vara så att någon annan redan gjort det, stämmer nu bara höjden på bilerna lika så ligger man inom samma socken. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hallå och tack för svar. Är med på att är beroende på dämpare, krängare mm. Det jag var ute efter var orginal-värden. Mellan tummen å pek... Spårvidd är lätt att mäta, om hjulupphägningen sitter på bilen....min står på pallbockar helt utan bärarmar. Men dom uppgifterna har jag koll på nu.
Exakt, det var det jag hoppades på,.. _________________
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Chassi-data Porsche 944
|
1165 besök totalt |