| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
burfråga
|
1523 besök totalt |
|
burfråga
Jag har läst runt en del här och på sbf:s sida om vad som gäller. Jag har dock en fråga om fästplattorna. Huvudbågens förstärkningsplattor skall ju ha en area på minst 120cm2, men jag hittar inget areakrav på fästplattorna, eller skall de ha samma storlek? Har jag missat det eller finns det inget sånt krav på fästplattorna? tacksam för svar //Erik B _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
||
|
Ja, 60cm2 är vad som gäller som minimått på fastsättningsplattorna. Och minst 3mm godstjocklek.
Skall bultas med 3st M8 i huvud o främre båge, bakre sträva räcker med 2st M8, detta är minimikravet. Natruligvis svetsar man ju fast dom om bilar är tänkt som banbil
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
I och med att buren skall kunna tas bort så funderar jag på hylsorna som jag ska använda. Skall det vara utanpåliggande hylsor eller skall det vara hylsor inne i rören? Har letat info på sbf sida men det är lite rörigt att hitta bland alla regler så jag frågar här.
Hoppas nån förstår vad jag menar. //Erik B _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
||
Svårt att kontrollera invändiga hylsor. Jag har oxå bara sett och haft utanpåliggande. _________________ Daniel Steiner |
||
Kan inte reglerna men mina var 20 cm långa hade 4 bultar 2 i varje rör och i ett kryss så att säga. _________________ Daniel Steiner |
||
|
SBFreglerna säger utanpåliggande rör.
Sen kan du välja mellan 4 m8 eller 2 m10 bult. Kör du M10 ska det vara min 36 mm mellan rörskarven och bulten i respektive rör samt 36 mm från bulten till skarvrörets ände. Alltså minst 4 X 36 mm långt skarvrör. om du använder M10 ska det vara minst 18 mm till första bulten på varje sida om skarven, sen 36 till nästa bult, och sen 18 till slutänden.. 18+36+18+18+36+18.. samma längd. Kolla skisser på http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_7.p Guss sa en gång att det är bättre med färre hål så jag kör med M10. Sen tror jag faktiskt det blir lättare. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
burfråga
|
1523 besök totalt |