Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
burfråga
1523 besök totalt
Birger
Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
burfråga

Jag har läst runt en del här och på sbf:s sida om vad som gäller. Jag har dock en fråga om fästplattorna. Huvudbågens förstärkningsplattor skall ju ha en area på minst 120cm2, men jag hittar inget areakrav på fästplattorna, eller skall de ha samma storlek? Har jag missat det eller finns det inget sånt krav på fästplattorna?

tacksam för svar

//Erik B

Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005

Det står 60cm² i några av mina papper från guss. Man bruykar få med plattor så det är ju bara att köra med dom.

BMW 1602 -73 projekt
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Ja, 60cm2 är vad som gäller som minimått på fastsättningsplattorna. Och minst 3mm godstjocklek.
Skall bultas med 3st M8 i huvud o främre båge, bakre sträva räcker med 2st M8, detta är minimikravet.
Natruligvis svetsar man ju fast dom om bilar är tänkt som banbil

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
I och med att buren skall kunna tas bort så funderar jag på hylsorna som jag ska använda. Skall det vara utanpåliggande hylsor eller skall det vara hylsor inne i rören? Har letat info på sbf sida men det är lite rörigt att hitta bland alla regler så jag frågar här.

Hoppas nån förstår vad jag menar.

//Erik B

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag har bara sett med rörhylsor utvändigt men det beror kanske på att det är mycket enklare att få ihop
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Birger skrev:
I och med att buren skall kunna tas bort så funderar jag på hylsorna som jag ska använda. Skall det vara utanpåliggande hylsor eller skall det vara hylsor inne i rören? Har letat info på sbf sida men det är lite rörigt att hitta bland alla regler så jag frågar här.

Hoppas nån förstår vad jag menar.

//Erik B

Svårt att kontrollera invändiga hylsor.
Jag har oxå bara sett och haft utanpåliggande.

Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Finns det nån regel för längd på dessa hyllsor samt hur många bult på varje sida så att säga?

//Erik B

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Birger skrev:
Finns det nån regel för längd på dessa hyllsor samt hur många bult på varje sida så att säga?

//Erik B

Kan inte reglerna men mina var 20 cm långa
hade 4 bultar
2 i varje rör och i ett kryss så att säga.

Bålsta
Här sen Dec 2004

SBFreglerna säger utanpåliggande rör.
Sen kan du välja mellan 4 m8 eller 2 m10 bult.

Kör du M10 ska det vara min 36 mm mellan rörskarven och bulten i respektive rör samt 36 mm från bulten till skarvrörets ände. Alltså minst 4 X 36 mm långt skarvrör.

om du använder M10 ska det vara minst 18 mm till första bulten på varje sida om skarven, sen 36 till nästa bult, och sen 18 till slutänden.. 18+36+18+18+36+18.. samma längd.

Kolla skisser på http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_7.pdf

Guss sa en gång att det är bättre med färre hål så jag kör med M10. Sen tror jag faktiskt det blir lättare.

burfråga
1523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande