| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Gatdäck <-> slicks, balansförändring?
|
761 besök totalt |
|
Försökte använda sökfunktionen utan att hitta något svar på detta. Funderar nämligen på om balansen i bilen rubbas om man byter från vanliga-svenson-gatdäck, till slicks eller R-däck? Förstärks eventuell under/överstyrning, eller blir det som med gatdäck, fast med mer grepp? Mvh Jon |
|
Vet inte om det hjälpa dig men jag upplever bilen orolig under inbromsning med r-däck men inte annars. Har fått för mig att det är pga att framdäcken greppar så mycket att vikten över bakhjulen är obefintlig. Är en gammal kadett gsi vi pratar om. Senhar jag också märkt att ett steg bredare däck fram gör underverk för balansen på den.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Det finns ju inga generella fall utan bara en massa specialfall...
Den statiska balansen borde iaf inte ändras (tex vid körning i "greppcirkel" om det nu inte är så illa att chassit bottnar), men dynamiken blir rejält annorlunda om du samtidigt behåller chassit konstant. Mer grepp genererar större krafter in i chassit och då blir det kraftigare lastväxlingar, mer kräng osv osv. Det kan vara lite svårt att få en bil att styra in om bakhjulen inte är i backen lixom. Det är en balans där alla faktoer påverkar resultaten i lite olika grad.
|
![]() |
Däck för banåka
|
761 besök totalt |