| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
|
<< 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 40, 41, 42 >> 15 besök senaste veckan (152483 totalt) |
ok, jag ville bara peka bort de mest basala grunderna så det inte var massor av knas. Inget illa menat
Har du provat att ta en rörtång och dra loss dem? Annars kanske du kan spräcka dem..? Många sätt finns det. De dåliga är de som inte funkar.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jösses - tjugotre sidor i haveristtråden.
Ja vi får väl se om jag måste ha sönder muttrarna, men löser det sig inte på något annat sätt ser jag det som det enda som återstår (reduntant kommentar, kanske?). Tack Anton för hjälp- det uppskattas! |
||||
|
Hur är det med själva diffbromsen från montreal axeln då? Alltså om du plockar av kronhjulet.
Den råkar inte passa i bertonehuset tillsammans med kronhjulet som satt på den svetsade bertonediffen?
|
||||
|
olika antal bultar skrev Daniel innan.
På min växellåda så har kronhjulens anliggningsyta på diffen olika höjd beroende på om den är bromsad eller inte, kräver massor med handpåläggning för att funka. Om dom inte ens har samma geometri på bilar i samma serie (75or) så är det inte sannolikt att det passar rätt av mellan olika modeller med så stor geometriskillnad. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
givetvis är det olika bultmönster på kronhjulen, dessutom skiljer sig diametern... _________________ Mattias Meldert |
||||
|
|
||||
|
Till salu:
6växlad manuell transaxellåda -modell bamse, diffbroms -modell manlig, växlad för 330 toppfart vid 7200rpm med 295/35-18" Har gått 3540mil Pris: bud
|
||||
|
Hur går det?
Såg att du annonerade efter en "ny" bakaxel, får du inte ihop det andra eller? Tråkigt värre hur som, du måste ju få ihop bilen så du kan ut och svänga lite. Min Bertone står oxå uppallad för bakaxel-mek men bara för att byta packboxar, läckte lite olja. Hoppas det löser sig snart med bilen. _________________ Robbie Kerr |
||||
...det hade ju verkligen varit ordentligt ball! Men var ska den få plats?
och bakaxelmekandet går inte alls särskilt bra, nej. Framförallt får jag inte isär allting så att jag kan få ihop en fungerande bakaxel. I helgen tog vi lite extra långledigt och ockuperade moderns sommarstuga. En välkommen kortsemester!
Undertecknad smet ganska kvickt ut i verkstaden med ett gäng drivaxlar som sällskap. Kronhjulet är som bekant något tonårsfinnigt...
Nåväl, jag plockade isär diffen bara för att se hur diffbromsen fungerar:
I båda ändar en uppsättning lameller, och i mitten ser man de v-formade ramperna i vilka axlarna till kugghjulen vilar.
Lyfter man bort de översta bitarna ser det ut såhär:
Vidare delning
Delarna utlagda:
Nåväl, det var inte därför jag var i verkstaden. Jag skulle ha isär saker, så att jag kunde flytta över bromsar och lager från den gamla axeln till den nya. Det här är liksom nav-och-handbromseriet på Montrealaxeln. Inte alltför vackert - måste bort!
Massor av värme gick åt på de flesta ställen. Men det hjälpte inte - det blev borrat istället.
Sedermera fick jag i alla fall loss en del saker och till sist var det bara hjullagren som skulle avlägsnas. Vanliga kullager som bara var trädda över axeln. Men de satt som berget!
Herr Kraniel försökte övertyga med alla medel, från kofot till slägga. Men förgäves.
Så jag gav upp, öppnade en öl, satte mig i solen och spanade på båtarna som gled förbi.
Så nu står jag med en massa delar som inte passar ihop till en hel axel. Ergo, jag vore tacksam om jag kunde få tag på en hel och fungerande bakaxel, företrädesvis med diffbroms. Förresten, det var någon fråga om vilket turbo det sitter i bilen. Svaret hittar du i första inlägget i den här tråden.
|
||||
Tidsutlösning - och vårdslöst slängd kamera på bänken.
och ja, kameran är lite halvoljig vid det här laget. Men det får man räkna med, jag betraktar kameran som ett arbetsredskap och om några år är den ändå utdaterad och passé.
|
||||
|
Varför inte bara langa på axeln som den är och se vad som händer.
Det värsta som kan hända är ju att kronhjulet/pinjongen går åt helvete, Men den har du ju ändå tänkt byta. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Varför:
(Se mitt förra inlägg - lager och handbromseri är långt bortom all räddning) |
||||
|
Byt hjullager och renovera bromsarna då.
Man kan inte bara ge upp förstår du väl. Kasta ner drivaxlarna i garaget, Så ska jag ta bort lagrena
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Duh!
Ikväll ska jag prova att knäcka, vinkelslipa och värma för att få bort lagren. Så ska det nog lösa sig! Annars får du heeeemskt gärna hjälpa mig!
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
|
<< 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 40, 41, 42 >> 15 besök senaste veckan (152483 totalt) |