Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 40, 41, 42   >>
14 besök senaste veckan (152482 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Anton Lillsund skrev:
Den lilla runda ringen med hack jämt fördelade runt om sig är muttrar.
På första bilden får du lossa låsningen som försäkrar att muttern blir kvar även om förspänningen går ur den. Efter det så slår du loss den, antingen med en haknyckel eller med en huggmejsel och slägga.


Jodå, så långt är till och med jag med i matchen.


ok, jag ville bara peka bort de mest basala grunderna så det inte var massor av knas.
Inget illa menat

Har du provat att ta en rörtång och dra loss dem?
Annars kanske du kan spräcka dem..?

Många sätt finns det. De dåliga är de som inte funkar.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



de sämsta är dom som inte funkar + förstör gängorna och gör att rätt verktyg inte passar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Räknar man med att återanvända muttrarna så får man tänka till både en och två gånger innan man sätter igång..

Jag hade nog bytt ut dem mot sexkantsvarianter vid montering

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7239

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jösses - tjugotre sidor i haveristtråden.

Ja vi får väl se om jag måste ha sönder muttrarna, men löser det sig inte på något annat sätt ser jag det som det enda som återstår (reduntant kommentar, kanske?). Tack Anton för hjälp- det uppskattas! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Ansvarig
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 20



thumbs up Underbar Bil! thumbs up

Vad sitter det för turboaggregat i den?

/Ansvarig

_________________
Adam Persson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Anton Lillsund skrev:
Många sätt finns det. De dåliga är de som inte funkar.


Du har nog spenderat för mkt tid med Bisting!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hur är det med själva diffbromsen från montreal axeln då? Alltså om du plockar av kronhjulet.
Den råkar inte passa i bertonehuset tillsammans med kronhjulet som satt på den svetsade bertonediffen?


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



olika antal bultar skrev Daniel innan.
På min växellåda så har kronhjulens anliggningsyta på diffen olika höjd beroende på om den är bromsad eller inte, kräver massor med handpåläggning för att funka. Om dom inte ens har samma geometri på bilar i samma serie (75or) så är det inte sannolikt att det passar rätt av mellan olika modeller med så stor geometriskillnad.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Krille_hlm skrev:
Hur är det med själva diffbromsen från montreal axeln då? Alltså om du plockar av kronhjulet.
Den råkar inte passa i bertonehuset tillsammans med kronhjulet som satt på den svetsade bertonediffen?



givetvis är det olika bultmönster på kronhjulen, dessutom skiljer sig diametern...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Givetvis ja.. Typiskt

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Krille_hlm skrev:
Givetvis ja.. Typiskt


Men du kanske har lite delar från din Ferrariat som passar

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Till salu:

6växlad manuell transaxellåda -modell bamse, diffbroms -modell manlig, växlad för 330 toppfart vid 7200rpm med 295/35-18"
Har gått 3540mil

Pris: bud

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 136



Hur går det?
Såg att du annonerade efter en "ny" bakaxel, får du inte ihop det andra eller?
Tråkigt värre hur som, du måste ju få ihop bilen så du kan ut och svänga lite. Min Bertone står oxå uppallad för bakaxel-mek men bara för att byta packboxar, läckte lite olja.
Hoppas det löser sig snart med bilen.

_________________
Robbie Kerr
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7239

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Krille_hlm skrev:
6växlad transaxellåda 330 7200rpm 295/35-18 3540


...det hade ju verkligen varit ordentligt ball! Men var ska den få plats?

och bakaxelmekandet går inte alls särskilt bra, nej. Framförallt får jag inte isär allting så att jag kan få ihop en fungerande bakaxel.

I helgen tog vi lite extra långledigt och ockuperade moderns sommarstuga. En välkommen kortsemester!


Undertecknad smet ganska kvickt ut i verkstaden med ett gäng drivaxlar som sällskap.
Kronhjulet är som bekant något tonårsfinnigt...


Nåväl, jag plockade isär diffen bara för att se hur diffbromsen fungerar:


I båda ändar en uppsättning lameller, och i mitten ser man de v-formade ramperna i vilka axlarna till kugghjulen vilar.


Lyfter man bort de översta bitarna ser det ut såhär:


Vidare delning


Delarna utlagda:


Nåväl, det var inte därför jag var i verkstaden. Jag skulle ha isär saker, så att jag kunde flytta över bromsar och lager från den gamla axeln till den nya.
Det här är liksom nav-och-handbromseriet på Montrealaxeln. Inte alltför vackert - måste bort!


Massor av värme gick åt på de flesta ställen. Men det hjälpte inte - det blev borrat istället.


Sedermera fick jag i alla fall loss en del saker och till sist var det bara hjullagren som skulle avlägsnas.
Vanliga kullager som bara var trädda över axeln. Men de satt som berget!


Herr Kraniel försökte övertyga med alla medel, från kofot till slägga. Men förgäves.


Så jag gav upp, öppnade en öl, satte mig i solen och spanade på båtarna som gled förbi.


Så nu står jag med en massa delar som inte passar ihop till en hel axel. Ergo, jag vore tacksam om jag kunde få tag på en hel och fungerande bakaxel, företrädesvis med diffbroms.

Förresten, det var någon fråga om vilket turbo det sitter i bilen. Svaret hittar du i första inlägget i den här tråden.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Blir inte din kamera oljig av allt detta garagefotande?

Kul sätt att dokumentera saker för övrigt, alltid hög klass på fotona men bild nr 11 på denna sidan har du inte tagit själv va?

_________________
Martin Öberg
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



stativ och tidsutlösning? (hur fan nu det lät)

_________________
Björn Hansson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7239

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Zolektric skrev:
stativ och tidsutlösning? (hur fan nu det lät)


Tidsutlösning - och vårdslöst slängd kamera på bänken.

och ja, kameran är lite halvoljig vid det här laget. Men det får man räkna med, jag betraktar kameran som ett arbetsredskap och om några år är den ändå utdaterad och passé.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Varför inte bara langa på axeln som den är och se vad som händer.
Det värsta som kan hända är ju att kronhjulet/pinjongen går åt helvete, Men den har du ju ändå tänkt byta.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7239

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dude skrev:
Varför inte bara langa på axeln som den är och se vad som händer.
Det värsta som kan hända är ju att kronhjulet/pinjongen går åt helvete, Men den har du ju ändå tänkt byta.


Varför:



(Se mitt förra inlägg - lager och handbromseri är långt bortom all räddning)

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Byt hjullager och renovera bromsarna då.

Man kan inte bara ge upp förstår du väl.
Kasta ner drivaxlarna i garaget, Så ska jag ta bort lagrena

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7239

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dude skrev:
Byt hjullager och renovera bromsarna då.

Man kan inte bara ge upp förstår du väl.
Kasta ner drivaxlarna i garaget, Så ska jag ta bort lagrena


Duh!

Ikväll ska jag prova att knäcka, vinkelslipa och värma för att få bort lagren. Så ska det nog lösa sig! Annars får du heeeemskt gärna hjälpa mig!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 40, 41, 42   >>
14 besök senaste veckan (152482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande