| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bocka 44,5x2 mm rostfritt rör
|
2 besök senaste veckan (2325 totalt) |
|
Jag behöver bocka ett 44,5x2mm rostfritt rör till en båge på bilen. Vart hittar man någon som klarar det? Hansen Racing i stockholm har bockat rör åt mig tidigare, men resultatet är för gräsligt. Jag vill ha rörbocken så jämn som möjligt, så man kan ha röret synligt på bilen utan att behöva skämmas. Har pratat med lite småfirmor men de klarar inte av att ta så stor diameter. Således söker jag en bock-expert som kan den ädla konsten att bocka rör utan att röret tappar halv diametern i själva böjen
Ni som bygger burar måste ju bocka en hel del rör...Att det är rostfritt borde inte innebära ett så fasansfullt stort bekymmer. Man får ju bara vara lite försiktig så man behandlar röret rätt... Alternativet blir att svetsa på två 90 graders böjar på raka rörbitar, men kommer sådant att godkännas? I min värld är svetsen lika stark som materialet. Men har fått för mig att man skall bocka samma rör. Inte för att jag med mitt rostfria rör fyller upp några som helst tävlingskrav... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
|
Re: Bocka 44,5x2 mm rostfritt rör
SÖK på GUSS! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re: Bocka 44,5x2 mm rostfritt rör
Guss Motor eller? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
|
||||
|
Vill du ha bågen i RF så blir det nog att svetsa dit krökar. Det är ingen lek att bocka ett tunnväggigt rostfritt rör.
Även de rör som man normalt använder i bågar bockar du inte med en vanlig bockmaskin. Mitt förslag är att antingen låta Guss eller någon liknande firma bocka bågen av godkänt rör, alternativt leta rätt på någon bra TIG-svetsare och svetsa ihop en i RF om du inte behöver en som är godkänd. Med stödgas invändigt blir svetsen minst lika bra som röret i sig. _________________ Jocke Glaés |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2325 totalt) |