Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bocka 44,5x2 mm rostfritt rör
2 besök senaste veckan (2325 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Jag behöver bocka ett 44,5x2mm rostfritt rör till en båge på bilen. Vart hittar man någon som klarar det?

Hansen Racing i stockholm har bockat rör åt mig tidigare, men resultatet är för gräsligt. Jag vill ha rörbocken så jämn som möjligt, så man kan ha röret synligt på bilen utan att behöva skämmas.

Har pratat med lite småfirmor men de klarar inte av att ta så stor diameter.

Således söker jag en bock-expert som kan den ädla konsten att bocka rör utan att röret tappar halv diametern i själva böjen

Ni som bygger burar måste ju bocka en hel del rör...Att det är rostfritt borde inte innebära ett så fasansfullt stort bekymmer. Man får ju bara vara lite försiktig så man behandlar röret rätt...

Alternativet blir att svetsa på två 90 graders böjar på raka rörbitar, men kommer sådant att godkännas? I min värld är svetsen lika stark som materialet. Men har fått för mig att man skall bocka samma rör.

Inte för att jag med mitt rostfria rör fyller upp några som helst tävlingskrav...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Re: Bocka 44,5x2 mm rostfritt rör

SteQve skrev:
Jag behöver bocka ett 44,5x2mm rostfritt rör till en båge på bilen. Vart hittar man någon som klarar det?

Hansen Racing i stockholm har bockat rör åt mig tidigare, men resultatet är för gräsligt. Jag vill ha rörbocken så jämn som möjligt, så man kan ha röret synligt på bilen utan att behöva skämmas.

Således söker jag en bock-expert som kan den ädla konsten att bocka rör utan att röret tappar halv diametern i själva böjen

Ni som bygger burar måste ju bocka en hel del rör...Att det är rostfritt borde inte innebära ett så fasansfullt stort bekymmer. Man får ju bara vara lite försiktig så man behandlar röret rätt...

Alternativet blir att svetsa på två 90 graders böjar på raka rörbitar, men kommer sådant att godkännas? I min värld är svetsen lika stark som materialet. Men har fått för mig att man skall bocka samma rör.

Inte för att jag med mitt rostfria rör fyller upp några som helst tävlingskrav...

SÖK på GUSS!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re: Bocka 44,5x2 mm rostfritt rör

cat7even skrev:
SteQve skrev:

SÖK på GUSS!

Guss Motor eller?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

japp, guss motor i gustafsberg

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

erikjakan skrev:
japp, guss motor i gustafsberg
Guss i Gusstadsberg

Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005

Vill du ha bågen i RF så blir det nog att svetsa dit krökar. Det är ingen lek att bocka ett tunnväggigt rostfritt rör.
Även de rör som man normalt använder i bågar bockar du inte med en vanlig bockmaskin.
Mitt förslag är att antingen låta Guss eller någon liknande firma bocka bågen av godkänt rör, alternativt leta rätt på någon bra TIG-svetsare och svetsa ihop en i RF om du inte behöver en som är godkänd. Med stödgas invändigt blir svetsen minst lika bra som röret i sig.

2 besök senaste veckan (2325 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande