| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lambda och extraktor BMW M20
|
1291 besök totalt |
|
Ska montera ett extraktorgrenrör på en BMW M20 motor som är tvådelat (2 st 3-1 rör). Min fråga är hur gör jag med lambdan. Måste den mäta från alla 6 cylindrar eller räcker det med 3? Skulle vara skönt och veta om man behöver ett x-pipe med uttag för lambda eller inte. Har sökt en del men inte hittat något vettigt svar. Har sett bilder där man bara mätt på 3 av 6 cylindrar. Hur stor roll spelar det igentiligen? _________________ / Erik Tryggvesson |
||
|
i V-motorer kör man ju oftast lambda på ena cylinderbanken bara. Kan inte se några hinder med att mäta på hälften av motorn.
Jag gjorde så att jag svetsade i ett uttag i varje grenrör - på så sätt kan jag flytta lambdan (ja, sladden räcker) om jag blir nyfiken på hur andra halvan av motorn mår.
|
||
Ja, det verkar ju inte spela någon större roll, trots att jag har en tysk högprestanda motor
Fick du ordning på tv-spelet? _________________ / Erik Tryggvesson |
||
Ja, så kan det ju vara... Jag förbränner ju sällan mer än hälften av bensinen jag förbrukar...
Nej... Och jag glömde höra av mig till dig... Du har PM... snart |
||
|
om du ändå måste mecka eget system, eller knåpa ihop det med originalsystemet kan du ju placera sensorn precis framför katalysatorn ...
Eller så räcker det ju faktiskt med ena cylinderbanken
EDIT : sen kom jag på att det är ju dubbla rör i originalkatten
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1291 besök totalt |