Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lambda och extraktor BMW M20
1291 besök totalt
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Ska montera ett extraktorgrenrör på en BMW M20 motor som är tvådelat (2 st 3-1 rör). Min fråga är hur gör jag med lambdan. Måste den mäta från alla 6 cylindrar eller räcker det med 3? Skulle vara skönt och veta om man behöver ett x-pipe med uttag för lambda eller inte.

Har sökt en del men inte hittat något vettigt svar. Har sett bilder där man bara mätt på 3 av 6 cylindrar. Hur stor roll spelar det igentiligen?

Lund
Här sen Feb 2003

i V-motorer kör man ju oftast lambda på ena cylinderbanken bara. Kan inte se några hinder med att mäta på hälften av motorn.

Jag gjorde så att jag svetsade i ett uttag i varje grenrör - på så sätt kan jag flytta lambdan (ja, sladden räcker) om jag blir nyfiken på hur andra halvan av motorn mår.
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
i V-motorer kör man ju oftast lambda på ena cylinderbanken bara. Kan inte se några hinder med att mäta på hälften av motorn.

Jag gjorde så att jag svetsade i ett uttag i varje grenrör - på så sätt kan jag flytta lambdan (ja, sladden räcker) om jag blir nyfiken på hur andra halvan av motorn mår.

Ja, det verkar ju inte spela någon större roll, trots att jag har en tysk högprestanda motor

Fick du ordning på tv-spelet?

Lund
Här sen Feb 2003

Erik Tryggvesson skrev:
Ja, det verkar ju inte spela någon större roll, trots att jag har en tysk högprestanda motor

Fick du ordning på tv-spelet?

Ja, så kan det ju vara... Jag förbränner ju sällan mer än hälften av bensinen jag förbrukar...

Nej... Och jag glömde höra av mig till dig... Du har PM... snart
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Jag stod inför samma dilemma när jag skulle montera, fick dock rådet att det inte spelade någon roll, det ska räcka att mäta på 3 cylindrar....

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

om du ändå måste mecka eget system, eller knåpa ihop det med originalsystemet kan du ju placera sensorn precis framför katalysatorn ...

Eller så räcker det ju faktiskt med ena cylinderbanken

EDIT : sen kom jag på att det är ju dubbla rör i originalkatten

1291 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande