| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Flexibel avgasslang, i eller på röret?
|
3 besök senaste veckan (8060 totalt) |
|
Jag har kommit på att jag bör montera en bit avgasslang på 200:an för att spara några cm på höjden under bilen. Ska man sätta slangen i eller på de rören man vill koppla ihop? I diverse kataloger har jag sett 75mm ytterdiameter och även 80mm. Enklast vore att stoppa i 75mm slang, men hur ska man fästa den då? Rören är 76mm invändigt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Jag menar den typen av slang som går att böja, inte sån som tar upp vibrationer på främre röret på "moderna" bilar.
Jag vinner höjd på två sätt. Dels hamnar röret där det ska och dels slipper jag en skarv med en fläns på. Flänsen hugger i stålkanten på garaget pga lutningen utanför garaget. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Kapa flänsen och fixa en slipjoint istället, skippa avgasklämman och håll ihop skiten med en fjäder eller skruvad dragavlastare. Läcker första sekundrarna men sen är det tätt.
Sån där flexslang är skräp IMo. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Jag har alltid monterat flexröret utanpå det "hårda" röret. Men de håller inte så länge, inte för mig i alla fall, och man bör ha en form av specialklammer för att fästa dem på rören.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
JAg använder avgasslang, vilket är en helmetallisk slang som på ngt sätt är falsad ihop. Den trär man ovanpå rören och spänner fast med klämmor som ser ut som två U gjorda av rundjärn. Rundjärnen är ca 8 mm i diameter och det är alltså M8 mutter som man spänner med. Det bygger alltså radiellt ca 1mm (slang) + 8 mm rundjärn. Klämman kan vridas så att muttrarna inte bygger ngt nedåt.
Inte så snyggt, men det funkar. Man vinner dock inga utställningstävlingar med en sådan lösning. _________________ Pär Hylander |
||||
Ah, ingen svets... Då blir det svårt att meka avgas. Pär, hur länge håller det? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Tre säsonger har den nog suttit där ivf. Sitter ca 70-80 cm efter turbon och före enda ljuddämparen. Den har ändrat sig i färg, blivit liksom lite blå/brun, fast inte rostbrun direkt. Tror den är gjord av ngt rostfritt material. Jag har ju skaffat den av Hydroscand, men tror att Biltemas slang är i princip motsvarande http://www.biltema.se/products/produ _________________ Pär Hylander |
||||
Det kanske är enklast att såga av röret, vinkla ungefär som jag tänkt mig och spackla ihop med glasfiberspackel för att sen ta med mig röret till nån med en TIG i garaget. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
||||
Jag brukar ta tre små bitar silvertejp och tejpa ihop bitarna precis som jag vill (placerat runt omkretsen på skarven jämnt, då håller det ganska bra och man kan "bygga" med ganska många skarvar innan det börjar falla ihop - givetvis ett par ritsar för säkerhetsskull vartefter man går så vet man att skule det falla isär får man ihop det), sen drar man iväg nånstans och punktar ihop det, tar bort tejpen, och sen svetsar ihop det hela vägen runt skarven. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag har för övrigt kört med biltemas flex-slang på miatan i nåt år och satt också precis i närheten av turbon. Funkade helt ok, förutom att den var just flexibel och ibland tog i kardantunneln när det svängde, men som temporär åtgärd
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Kommer någon in med delar som ska svetsas ihop till mig och som är spacklade, limmade eller tejpade blir det en tur för blästring innan jag ger mig på att svetsa. Små limrester etc stökar mer än tejparen eller spacklaren tror. Men det är jag det. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Han som svetsade främre röret på bilen tyckte spackel var ett utmärkt sätt att fixera bitarna för att vara säker på att inte behöva göra om arbetet. Kommentarer från andra om skarvarna var "vilka snygga skarvar!!! Vem har svetsat det där?" så det var nog inte alltför illa. Jag misstänker att han råkar ut för värre saker än spackel i sin yrkesutövning.
I övrigt har jag ju fått besked nu om att slangarna ska vara utvändigt på rören så man kanske ska låsa tråden.
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (8060 totalt) |