Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Flexibel avgasslang, i eller på röret?
3 besök senaste veckan (8060 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
Flexibel avgasslang, i eller på röret?

Jag har kommit på att jag bör montera en bit avgasslang på 200:an för att spara några cm på höjden under bilen.
Ska man sätta slangen i eller de rören man vill koppla ihop? I diverse kataloger har jag sett 75mm ytterdiameter och även 80mm. Enklast vore att stoppa i 75mm slang, men hur ska man fästa den då? Rören är 76mm invändigt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jag fattar inte, menar du flexrör? Hur kan du få bättre markfrigång genom att montera nåt som har större diameter (flexrör är alltid större än ett rakt rör)?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
Jag menar den typen av slang som går att böja, inte sån som tar upp vibrationer på främre röret på "moderna" bilar.
Jag vinner höjd på två sätt. Dels hamnar röret där det ska och dels slipper jag en skarv med en fläns på. Flänsen hugger i stålkanten på garaget pga lutningen utanför garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Kapa flänsen och fixa en slipjoint istället, skippa avgasklämman och håll ihop skiten med en fjäder eller skruvad dragavlastare. Läcker första sekundrarna men sen är det tätt.
Sån där flexslang är skräp IMo.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
MaZ skrev:
... fixa en slipjoint istället...
Hur? Har ingen svets och måste vinkla röret sisådär 30° mitt under bilen plus att det ska bli längre än det är nu.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jag har alltid monterat flexröret utanpå det "hårda" röret. Men de håller inte så länge, inte för mig i alla fall, och man bör ha en form av specialklammer för att fästa dem på rören.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JAg använder avgasslang, vilket är en helmetallisk slang som på ngt sätt är falsad ihop. Den trär man ovanpå rören och spänner fast med klämmor som ser ut som två U gjorda av rundjärn. Rundjärnen är ca 8 mm i diameter och det är alltså M8 mutter som man spänner med. Det bygger alltså radiellt ca 1mm (slang) + 8 mm rundjärn. Klämman kan vridas så att muttrarna inte bygger ngt nedåt.

Inte så snyggt, men det funkar. Man vinner dock inga utställningstävlingar med en sådan lösning.

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Lennart Hall skrev:
MaZ skrev:
... fixa en slipjoint istället...
Hur? Har ingen svets och måste vinkla röret sisådär 30° mitt under bilen plus att det ska bli längre än det är nu.


Ah, ingen svets... Då blir det svårt att meka avgas.

Pär, hur länge håller det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:


Pär, hur länge håller det?


Tre säsonger har den nog suttit där ivf. Sitter ca 70-80 cm efter turbon och före enda ljuddämparen. Den har ändrat sig i färg, blivit liksom lite blå/brun, fast inte rostbrun direkt. Tror den är gjord av ngt rostfritt material.

Jag har ju skaffat den av Hydroscand, men tror att Biltemas slang är i princip motsvarande http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1154&iItemId=881 . . . . , än med lite förre dimensionsmöjlighter. Däremot kan jag inte hitta ngn korrekt typ av klämma. Använder man vanlig avgasklämma är det risk att man drar sönder slangen i "falsningen"

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Inte så snyggt, men det funkar. Man vinner dock inga utställningstävlingar med en sådan lösning.
Har svårt att tänka mig att jag vinner några utställningar med bilen ändå.

Det kanske är enklast att såga av röret, vinkla ungefär som jag tänkt mig och spackla ihop med glasfiberspackel för att sen ta med mig röret till nån med en TIG i garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hoppa över spacklet...

Kapa/vinkla så att det hamnar rätt. Sen gör du streck med penna eller rits tex, sen bär det av till svetsinnehavande människa.

_________________
Jonas Edling
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Hoppa över spacklet...

Kapa/vinkla så att det hamnar rätt. Sen gör du streck med penna eller rits tex, sen bär det av till svetsinnehavande människa.
Spackel är säkrare och släpper när man svetsar. Det är så främre röret är gjort.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



M3Jonas skrev:
Hoppa över spacklet...

Kapa/vinkla så att det hamnar rätt. Sen gör du streck med penna eller rits tex, sen bär det av till svetsinnehavande människa.


Jag brukar ta tre små bitar silvertejp och tejpa ihop bitarna precis som jag vill (placerat runt omkretsen på skarven jämnt, då håller det ganska bra och man kan "bygga" med ganska många skarvar innan det börjar falla ihop - givetvis ett par ritsar för säkerhetsskull vartefter man går så vet man att skule det falla isär får man ihop det), sen drar man iväg nånstans och punktar ihop det, tar bort tejpen, och sen svetsar ihop det hela vägen runt skarven.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag har för övrigt kört med biltemas flex-slang på miatan i nåt år och satt också precis i närheten av turbon. Funkade helt ok, förutom att den var just flexibel och ibland tog i kardantunneln när det svängde, men som temporär åtgärd thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Lennart Hall skrev:
M3Jonas skrev:
Hoppa över spacklet...

Kapa/vinkla så att det hamnar rätt. Sen gör du streck med penna eller rits tex, sen bär det av till svetsinnehavande människa.
Spackel är säkrare och släpper när man svetsar. Det är så främre röret är gjort.


Kommer någon in med delar som ska svetsas ihop till mig och som är spacklade, limmade eller tejpade blir det en tur för blästring innan jag ger mig på att svetsa. Små limrester etc stökar mer än tejparen eller spacklaren tror.

Men det är jag det.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029


Trådstartare
Han som svetsade främre röret på bilen tyckte spackel var ett utmärkt sätt att fixera bitarna för att vara säker på att inte behöva göra om arbetet. Kommentarer från andra om skarvarna var "vilka snygga skarvar!!! Vem har svetsat det där?" så det var nog inte alltför illa. Jag misstänker att han råkar ut för värre saker än spackel i sin yrkesutövning.

I övrigt har jag ju fått besked nu om att slangarna ska vara utvändigt på rören så man kanske ska låsa tråden.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Skruva banåkabil
Flexibel avgasslang, i eller på röret?
3 besök senaste veckan (8060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande