Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4-Link???
4994 besök totalt
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
4-Link???

Hej! jag skulle behöva lite hjälp angående justeringen av 4-Linken på min bil..
Det är så att när hjulen släpper börjar bakaxel hoppa och det är ju inte så bra, jag har också fått tips om att fjädern är för hård men det skulle vara bra att veta vad man justerar om man flyttar infästningarna på armarna.
Så om någon kunnig skulle vilja förklara för mig hur det hela fungerar.
Tack på förhand.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag skulle börja med att öka dämpningen och se vad som händer. Om inte det hjälper, minska anti-squat:en (ger samma resultat som en mjukare fjäder).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ok! fjäder och dämpare är av coilovertyp men dom går inte att ställa på något sätt!!!!
Nån hemmabygd skit gjord av nån dämpare från ett fjäderben tror jag med en Öhlinsfjäder + en kort mjukare fjäder som sitter på varandra.. svårt att förklara men jag har en bild hemma i datorn som jag kan posta sen..
Helst skulle man väl köpa ny fjädring helt och hållet men det får bli till nästa år!!

Vad är "anti-squat"?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Dämpare och fjäder måste vara matchade annars går det åt h...
Squat = Sitta på huk/knäböja.
Anti-squat ~ ovilja att knäa.
Fyrlänkens geometri utformas ofta så att bakaxelns vridmoment reser karossen vid acceleration. Detta skapar, initialt, en motkraft som trycker bakaxeln hårdare mot backen = högre acceleration.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Här är två topics om anti-dive och anti-squat:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1886
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2140

Så här skrev Göran Malmberg i den första tråden:
Citat:

om man vill hindra bilen fån att sjunka ner bak, (vid acc) kan man använda ett antal % antisquat. Eftersom dom krafterna ligger i andra kraftriktningen så kommer antisquat att göra bakre hjulupphägningen MER följsam mot vägen. Vi har heller ingen caster att tänka på. Så antisquat kan vi använda med gott mod från dessa synvinklar.

Problemen som kan uppstå är däcks hoppningar-vibrationer vid kraftiga starter-gaspådrag som ger spinn. Då får man backa av på antisquatten.


Sökfunktionen kan vara bra att använda ibland...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ok man får tacka så mycke.
Men hur är det på ban respektive dragracing vill man inte att rumpan ska sätta sig i starten? jag hade tänkt prova på både och och jag förstår att man kanske vill ha olika inställningar...
jag får prova mig fram när den har gått igenom Bes. "på onsdag"!!!!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Mattias Hahlin skrev:
ok man får tacka så mycke.
Men hur är det på ban respektive dragracing vill man inte att rumpan ska sätta sig i starten? jag hade tänkt prova på både och och jag förstår att man kanske vill ha olika inställningar...
jag får prova mig fram när den har gått igenom Bes. "på onsdag"!!!!


Dragsters brukar väl inte ha fyrlink? Då vill dom förflytta så mkt vikt som möjligt över bakaxeln för att få bättre grepp vid starten.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Mattias Hahlin skrev:
ok man får tacka så mycke.
Men hur är det på ban respektive dragracing vill man inte att rumpan ska sätta sig i starten? jag hade tänkt prova på både och och jag förstår att man kanske vill ha olika inställningar...
jag får prova mig fram när den har gått igenom Bes. "på onsdag"!!!!


Dragsters brukar väl inte ha fyrlink? Då vill dom förflytta så mkt vikt som möjligt över bakaxeln för att få bättre grepp vid starten.


om det är några som har fyrlink så är det ju dragsterfolket.

Fast menar du sånnadär långa saker så har de helt stela ramar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Mattias Hahlin skrev:

jag får prova mig fram när den har gått igenom Bes. "på onsdag"!!!!


Lycka till

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



AL skrev:

om det är några som har fyrlink så är det ju dragsterfolket.

Fast menar du sånnadär långa saker så har de helt stela ramar.


Hmm jag har alltså missuppfattat 4-link totalt. Förklaring tack!

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Micke Eriksson skrev:
AL skrev:

om det är några som har fyrlink så är det ju dragsterfolket.

Fast menar du sånnadär långa saker så har de helt stela ramar.


Hmm jag har alltså missuppfattat 4-link totalt. Förklaring tack!


Här har du en bild på fyrlänk.



Det går kanske att se lite i alla fall...

Fyrlänk är alltså en hjulupphängning för stela bakaxlar som består av fyra länkar som håller axel på plats i körriktningen och ett panardstag, (syns inte på bilden ligger bakom tanken.) som tar hand om sidokrafterna.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Annan bild på samma som per vill visa
http://locost7.info/files/suspension/dsjr.jpg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Ahaa! thumbs up o ja som trodde att 4-link va för delade bakaxlar... Man lär sig ngt nytt varje dag

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
super7 skrev:
Mattias Hahlin skrev:

jag får prova mig fram när den har gått igenom Bes. "på onsdag"!!!!


Lycka till


Tac så mycket , men nu verkar allt gå åt h-vete, klarade inte bullerprovet i torsdas (nytt försök på tisd ), och så sprack framrutan när jag skulle montera den thumbs down (den sprack där det såg ut som om den fått ett stenskott??????? var fan har den fått det ifrån??, den var helt ny, 2200kr åt fanders..)

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Hur mycket låg du över gränsen för bullret då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag låg som lägst 89db, och det var insugsljudet som var boven, o jag som tyckte att den var så snäll när jag tomvarvade, men det blir uppenbarligen ett mycket högre ljud när motorn får motstånd!!!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Allmänt banåkaforum
4-Link???
4994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande