Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4994 besök totalt |
4-Link???
Hej! jag skulle behöva lite hjälp angående justeringen av 4-Linken på min bil.. Det är så att när hjulen släpper börjar bakaxel hoppa och det är ju inte så bra, jag har också fått tips om att fjädern är för hård men det skulle vara bra att veta vad man justerar om man flyttar infästningarna på armarna. Så om någon kunnig skulle vilja förklara för mig hur det hela fungerar. Tack på förhand. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Jag skulle börja med att öka dämpningen och se vad som händer. Om inte det hjälper, minska anti-squat:en (ger samma resultat som en mjukare fjäder).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ok! fjäder och dämpare är av coilovertyp men dom går inte att ställa på något sätt!!!!
Nån hemmabygd skit gjord av nån dämpare från ett fjäderben tror jag med en Öhlinsfjäder + en kort mjukare fjäder som sitter på varandra.. svårt att förklara men jag har en bild hemma i datorn som jag kan posta sen.. Helst skulle man väl köpa ny fjädring helt och hållet men det får bli till nästa år!! Vad är "anti-squat"? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Dämpare och fjäder måste vara matchade annars går det åt h...
Squat = Sitta på huk/knäböja. Anti-squat ~ ovilja att knäa. Fyrlänkens geometri utformas ofta så att bakaxelns vridmoment reser karossen vid acceleration. Detta skapar, initialt, en motkraft som trycker bakaxeln hårdare mot backen = högre acceleration. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Här är två topics om anti-dive och anti-squat:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så här skrev Göran Malmberg i den första tråden:
Sökfunktionen kan vara bra att använda ibland... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
ok man får tacka så mycke.
Men hur är det på ban respektive dragracing vill man inte att rumpan ska sätta sig i starten? jag hade tänkt prova på både och och jag förstår att man kanske vill ha olika inställningar... jag får prova mig fram när den har gått igenom Bes. "på onsdag"!!!! ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Dragsters brukar väl inte ha fyrlink? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
om det är några som har fyrlink så är det ju dragsterfolket. ![]() Fast menar du sånnadär långa saker så har de helt stela ramar. ![]() |
||||
Hmm jag har alltså missuppfattat 4-link totalt. Förklaring tack! ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Här har du en bild på fyrlänk. Det går kanske att se lite i alla fall... Fyrlänk är alltså en hjulupphängning för stela bakaxlar som består av fyra länkar som håller axel på plats i körriktningen och ett panardstag, (syns inte på bilden ligger bakom tanken.) som tar hand om sidokrafterna. |
||||
Annan bild på samma som per vill visa
http://locost7.info/files/suspension _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Tac så mycket ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Jag låg som lägst 89db, och det var insugsljudet som var boven, o jag som tyckte att den var så snäll när jag tomvarvade, men det blir uppenbarligen ett mycket högre ljud när motorn får motstånd!!!
![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4994 besök totalt |