| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxelbyte E30 till E36 - shoppinglista?
|
4612 besök totalt |
|
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en shoppinglista! Jag vill byta styrningen på min oservo-assisterade E30 318is till ett E36-system - vilka delar behöver jag? Styrväxel så klart - något annat? /Mvh Dan _________________ Dan Byström |
||
|
Du behöver även 2 stycken distanser, kommer inte ihåg om de ska var 7 eller 14mm höga, alternativt en hög med brickor...
Du kan även behöva byta slangarna till servon alternativt så får du bända och bocka rören litegrann. _________________ Jonas Edling |
||
|
Förtydligande: Jag tänkte inte ha servo efter bytet heller... Vad jag förstår så hade väl alla E36 servo (utom 316?)men det är väl inte nödvändigt att ha det bara för att man använder den styrväxeln eller? Har för mig att jag läst om några som bytt och som "pluggat" servoin- och utgångarna (utveckla gärna det ni som vet). I tråden "Styrväxel från Z3M Coupé -01 till 325 E30??" står det om distanserna där jag uppfattar det som brickor som mellanlägg och avståndet är 14mm (enligt Samuel Lindkvists svar i samma tråd). I den tråden pratar man alltså om byte men med servo. Jag vill ju helst inte ha servo - behöver jag byta något annat?
_________________ Dan Byström |
||
|
Frågan är om det inte blir väldigt tungstyrt utan servo och med en E36 styrväxel...!?
Jag provkörde häromdagen en E30 320 utan servo, den har ju då en styrväxel som har ännu längre mellan de fulla rattutslagen än en E30 med servo, för att det inte ska gå så tungt, men det var tungt tyckte jag... om man då tar en styrväxel med färre varv än en orginal E30 styrväxel anpassad för servo borde det kunna bli riktigt tungstyrt...eller !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Någon som testat köra E36-konverterad E30 utan servo? Jag räknar med att det ska vara lite trögt i lägre hastigheter men eftersom jag aldrig kommer att köra bilen "till vardags" annat än till och från banorna hoppas jag kunna leva med det...
_________________ Dan Byström |
||
Klena Armar
Har kört e30 323 i 2 år utan servo inte speciellt trögt men då var det utväxling ratta ratta men jämnför jag med den volvo 142:a jag hade en gång i tiden var bmw:n lättstyrd.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
där har du svaret, du behöver leden från en e30 med servo. för den utan servo passar inte i. varför jag sökte rätt på svaret är för att ajg håller på med exakt samma grejj ute i garaget just nu..
Men jag har ett herran schåå med att få loss grejjerna så jag kan justera styrvinkeln sen. //simon |
||
|
Underbart! Hade för mig att det var något annat som behövde bytas! Zionsville har en modifierad nedre styrled för att kompensera för den annorlunda vinkeln ut ur växeln och då har dom ju säkert fixat skillnaderna i axelstorlek också. 200 dollar plus frakt plus att man ska skicka tillbaka sin gamla led gör ju det en smula mer intressant att leta efter en E30-servo-led. Har du någon byggtråd någonstans? Annars hoppas jag att du dokumenterar ditt byte väl och publicerar hela rasket här!
Skriv gärna och berätta om du springer på andra utmaningar _________________ Dan Byström |
||
|
Här har du min byggtråd, den ligger visserligen på Autopower men ändå..
http://autopower.se/forum/topic.asp?id=146839 Mvh Simon |
||
|
En liten detalj som kan vara värd att nämna i sammanhanget är att antalet rattvarv inte är det som mest påverkar eventuell tungstyrdhet. Har du lite mycket caster, scrubb och trailvinklar i din framvagn så blir det en rejäl skillnad och servo blir i princip nödvändligt oavsett utväxling och bilvikt.
Gissa varför varenda super-touringbil, WTCC/STCCbil och liknande har styrservo...
_________________ Karl Brag |
||
För att förarna inte ids stryrketräna?
_________________ Arne Lindgren |
||
Vad har du för caster? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Tackar! Har skaffat växel och styrled och nu ligger det och väntar på att min mek ska få tid att sätta dit det. Verkar ju inte så svårt (nåja, för er som är händiga i alla fall...) och definitivt värt besväret! _________________ Dan Byström |
||
|
Nu blir det väl lite som att fråga hur långt ett snöre är men..
Funkar det att leva med e36 styväxel på e30 utan servo? (kommer inte montera servo då lever jag hellre med 4,7 varv mellan fulla utslag) Att det går lite trögt att fickparkera är ju inget problem men man måste orka vända i konbanan iaf. _________________ Magnus Lidholm |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4612 besök totalt |