Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hitta en vettig transaxle som inte kostar som ett hus?
1, 2   >>
10352 besök totalt
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Var hitta en vettig transaxle som inte kostar som ett hus?

Hej!

Skulle behöva ha tag i en transaxle med diff som inte är allt för dyr. Den ska klara mkt pulver, iaf minst 600hk. Var ska man leta?

Mvh
Johan Friman.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



I vilken ände av bilen sitter motorn och på vilken sida om motorn ska lådan sitta?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En transaxellåda sitter på längden med antingen motorn bultad rakt på eller som i Volvo 360 med ett transaxelrör som förbindning och motorn fram.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Dude skrev:
En transaxellåda sitter på längden med antingen motorn bultad rakt på eller som i Volvo 360 med ett transaxelrör som förbindning och motorn fram.


Men är det inte så att det sitter transaxellådor i Porsche 911? Då blir det ju lite annorlunda...

Sen om detta har någon praktisk betydels när det gäller att välja låda vet jag inte men jag kan tänka mig att det är viktigt att kolla rotationsriktningar...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328




_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Re: Var hitta en vettig transaxle som inte kostar som ett hu

Johan Friman skrev:
Hej!

Skulle behöva ha tag i en transaxle med diff som inte är allt för dyr. Den ska klara mkt pulver, iaf minst 600hk. Var ska man leta?

Mvh
Johan Friman.



Faktum är att de enda bilarna jag vet om med transaxel är porsche 924, 944, 928 samt volvo 360. Har för mig det finns någon ferrarri med transaxel oxå när jag tänker efter... När det gäller den där effekten så vet inte om det är någon av dessa som tål några 600hk tyvärr. Närmaste är väl isf 928-transaxeln då 928an har 350hk som mest och det finns väl kanske lite marginal att ta av (Dock lyckades jag köra av min med originaleffekten...).

En ny transaxel till en 928 kostar ca 12.000:- på Porsche AG.

För er som klurar på vad eg en transaxel är så kan jag erbjuda följande tjusiga illustration

(diff)(Växellåda)|======transaxel====|(Motor)

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Renaults 20 och 30-modellers transaxel har jag sett i en kitkar med cheva-8:a.

_________________
Arne Lindgren
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13324



corvetten har också transaxel - både C5an och C6an... thumbs up
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Audi är juh en klassisk transaxeldonator..

Annars finns www.hewland.com
Tyvärr hör de juh till den kategorin du nämner prismässigt, men det "går" hitta begagnat...

Angående ditt effektkrav så är det ditt maximala vridmoment du behöver veta snarare än effekten.
Hewland har över 800Nm som max rekommendation på vissa modeller, men då går de på över £20k

Själv sneglar jag ofta på FTR modellen och drömmer mig bort. Den har jag hittat för ungefär 50'000 begagnad en gång...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Berglund är rätt på.

Kolla in senare års Audilådor och Passat-diton. De som sitter i Tdi-varianterna är i många (alla?) fall samma som i värstingbensinarna. Dock brukar utväxlingen passa banåka väldigt dåligt och får man diffbroms emd ksa man nog köpa nga Triss-lotter på samma gång.

Tror jag sett liknande lådor i mkt fint skick för runt 15 000...sen tillkommer det ny utväxling och diffbroms.

Inte gratis, men billigare än mkt annat.

Kolla annars med Bosse på www.roadster.se. Han har agenturen för en "ny" engelsk tillverkare av lådor som heter Elite Transmissions. En transaxel ligger på 57 000 ink moms...iaf billigare än en Hewland.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Dude skrev:
En transaxellåda sitter på längden med antingen motorn bultad rakt på eller som i Volvo 360 med ett transaxelrör som förbindning och motorn fram.


Där har du fel! En framhjulsdriven bil med tvärställd motor och låda kallas också för transaxel. Inte för det har med tråden att göra, men rätt ska va rätt
Jag vill också ha det till att Peugeot 505 har transaxel, men jag får inte riktigt medhåll. Dom har lådan fram och driver bak, men lådan och diffklumpen är förbundna med ett fast rör som kardanen går inuti. Alltså inga knutkors, hardyskivor eller annat skit.

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Dagger skrev:
Dude skrev:
En transaxellåda sitter på längden med antingen motorn bultad rakt på eller som i Volvo 360 med ett transaxelrör som förbindning och motorn fram.


Där har du fel! En framhjulsdriven bil med tvärställd motor och låda kallas också för transaxel. Inte för det har med tråden att göra, men rätt ska va rätt
Jag vill också ha det till att Peugeot 505 har transaxel, men jag får inte riktigt medhåll. Dom har lådan fram och driver bak, men lådan och diffklumpen är förbundna med ett fast rör som kardanen går inuti. Alltså inga knutkors, hardyskivor eller annat skit.


Den modellen av låda du beskriver kallas på engelska för "transverse", medan en vanlig transaxel, kallas just transaxle.

Men analyserar man namnet, dvs. transmission och axel i ett, så stämmer det juh in även på den typen av låda.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Varenda mittmotorbil med motorn i längdriktningen har väl transaxellåda?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dagger skrev:
Dude skrev:
En transaxellåda sitter på längden med antingen motorn bultad rakt på eller som i Volvo 360 med ett transaxelrör som förbindning och motorn fram.


Där har du fel! En framhjulsdriven bil med tvärställd motor och låda kallas också för transaxel. Inte för det har med tråden att göra, men rätt ska va rätt
Jag vill också ha det till att Peugeot 505 har transaxel, men jag får inte riktigt medhåll. Dom har lådan fram och driver bak, men lådan och diffklumpen är förbundna med ett fast rör som kardanen går inuti. Alltså inga knutkors, hardyskivor eller annat skit.


Läs Davids svar
Rätt ska vara rätt eller

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Dude skrev:
Dagger skrev:
Dude skrev:
En transaxellåda sitter på längden med antingen motorn bultad rakt på eller som i Volvo 360 med ett transaxelrör som förbindning och motorn fram.


Där har du fel! En framhjulsdriven bil med tvärställd motor och låda kallas också för transaxel. Inte för det har med tråden att göra, men rätt ska va rätt
Jag vill också ha det till att Peugeot 505 har transaxel, men jag får inte riktigt medhåll. Dom har lådan fram och driver bak, men lådan och diffklumpen är förbundna med ett fast rör som kardanen går inuti. Alltså inga knutkors, hardyskivor eller annat skit.


Läs Davids svar
Rätt ska vara rätt eller



ok, lite ordförbistring kanske då

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



http://www.quaife.co.uk/catalogue/page13.htm

tyvärr inte mer än 450hp iof ...men kostar bara som en mindre badhytt en bit från stranden

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Samtliga 911:or har transaxel. 930 tål över 800Nm med rätt kylning. Kenson har en i sin Ultima. Vad är det för bil och vilken motor?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Citat:
http://www.quaife.co.uk/catalogue/page13.htm

tyvärr inte mer än 450hp iof ...men kostar bara som en mindre badhytt en bit från stranden


For de pengarna kan man kopa en bra beg DG/FG Hewland...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



beepbeep skrev:
Samtliga 911:or har transaxel. 930 tål över 800Nm med rätt kylning. Kenson har en i sin Ultima. Vad är det för bil och vilken motor?


Den modell av dessa 911 transaxlar som heter G50 används av nästan alla kitcarbyggare som har mittmonterad US V8 och bakhjulsdrift, Ultima, GT 40, Lola m.m.

om man har under 300Nm klarar man sig med en Renaulttransaxel, Används av Kitcarbyggare som kör med mittmonterad rover V8a.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302



Jag har sonderat marknaden efter samma sak och min konklusion är att en C5 drivlina är den jag vill ha.

Tremec T56 låda, alla delar finns som reservdelar, olika utväxlingar finns att tillgå.
Slutväxeln har diffspärr, samt finns med olika utväxlingar, tillika eftermarknadsdelar.

Låda och diff är nog att betäckna som skottsäkra.
Å lyckas man ändå ha sönder dem finns ännu värre doningar att stoppa i husen.
De åker ju amerikanska rivstartstävlingar med överladdade C5'or på klisterdäck, å det håller.

Dessa delar ploppar upp på ebay med jämna mellanrum.

Låda ~2000dollar, Slutväxel i hus ~1000dollar (I nyskick/fabriksrenoverat på firma)
Ung halva priset av privatperson, med risk på skicket då förståss.

"Torque tuben" varierar friskt i pris. Allt från att de vill ha ett par hundringar, upp till 5-6tusen.

5an och 6an är tyvärr rätt så meningslösa på T56an eftersom de är rena överväxlar.

Värsta standard T56an
Betäckning TUET1806
Vikt 52.15 - 58.50Kg
Max kont Vridm 745.80Nm

Utväxl 1-6 + rev
2.66
1.78
1.3
1.00
0.74
0.5
2.9

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Hmm... nu är jag förvirrad

Transaxel är i min värld samma sak som torque tube... Dvs axeln som går mellan (åtminstone på en 928a) motor och växellåda.

om det i detta sammanhanget menas något annat så kan ni bortse från mitt inlägg

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Skruva banåkabil
Var hitta en vettig transaxle som inte kostar som ett hus?
1, 2   >>
10352 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande