Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bättre väghållning i saab 900
<<   1, 2
8337 besök totalt
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Hej!

Ett sätt att fixa caster på en 99/900 är ju att fräsa av spindellederna på sidan så de blir smalare på ena sidan, och så att de därmed kan förskjutas i framåt/bakåt-led sett till bilens färdriktning. Man får då tillverka en distans för att fylla ut på andra sidan.

Dock är väl detta att tumma på säkerheten, då man ju faktiskt gör lederna vekare. Men jag vet folk som kör med det...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Så gjorde jag inte på flintaholken, jag särade på bärarmarna och la mellanlägg istället, kanske syns här. Prinsipen är det samma för 99/900an.
https://rejsa.nu/im/256-2003-23-04-hjul_fram_2.jpg

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
>>AL
okej då.. toeout får det bli!

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
fuling skrev:
Så gjorde jag inte på flintaholken, jag särade på bärarmarna och la mellanlägg istället, kanske syns här. Prinsipen är det samma för 99/900an.
https://rejsa.nu/im/256-2003-23-04-hjul_fram_2.jpg


hmm ja ja på nått sett ska jag få till castern... i värsta fall får jag be nån att bygga nya bärarmar

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DanneT16 skrev:
>>AL
okej då.. toeout får det bli!


Ja jag tror du ska ha det iaf. Men prova med 0 toe först kanske? Tycker du den styr in dåligt i kurvorna har du redan hemma tagit reda på hur många varv du ska vrida på varje styrstag för att få 1 mm toe out. Upp med bilen, vrid, ner. Snabbt och enkelt och du behöver inte mäta i depån då du inte har tid med sådand. Då vill du ju köra.

Som ett litet tips bara. Fast jag tror på 1 mm toe out, men testa med annat är inte farligt utan lärorikt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Tänkte lämna in den på framvagnsjustering snart. Tänkte be om 2 grader Camber och 1mm Toeout. Är ju lätt att ta reda på hur mycket jag ska snurra för att på hjulen parallella.

Förresten varför mäts toe i mm??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
widde

Här sen Maj 2003
Inlägg: 36



underbar tråd!

Eftersom bilen just nu står upp-pallad så skall jag ta en liten titt!

det behövs lite bättre väghållning efter helgens bravader... eller hur DanneT16

http://www.900aero.com/images/videos/konbana-barkaby.wmv

usch vad det kasar, standard aero chassie.

Här är SAABs standard specs (kopierat från min site)

Front (no weight)
----------------------
Toe-in mm (in): 2 +/- 1 (0.08 +/- 0.04)
Toe-in (sport) mm (in): 1.5 +/- 0.5 (0.06 +/- 0.02)
Camber -1991 degrees: +0.50 +/- 0.50
Camber -1991 (sport) degrees: +0.25 +/- 0.25
Camber 1992- degrees: -0.25 +/- 0.25
Camber 1992- (sport) degrees: +0.25 +/- 0.25
Caster, manual degrees: +1.0 +/- 0.50
Caster, powersteering degrees: +2.0 +/- 0.50
Caster, sport degrees: +2.0 +/- 0.25

Rear (no weight)
----------------------
Toe-in mm (in): 4 +/- 2 (0.16 +/- 0.08)
Camber degrees : -0.50 +/- 0.25

_________________
skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
>>Widde
Ja kasandet verkar ju vara utrett här nu För liten caster-vinkel...
Vi kanske skulle reda ut möjligheterna till att flytta bärarmarna alternativ bygga nya..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
widde

Här sen Maj 2003
Inlägg: 36



jupp! radikala ändringar behövs. Kanske skulle inviga den nya svetsen

framhjulen skall ändå av ikväll (omläggning av sulor), så det blir att tänka lite när man sätter sig på rumpan och beskådar problemet...

En tanke slår mig flytta nedre bärarmen, är nog ett lättare alternativ. snabb koll i EPCn -> modda 8 hål i balkarna (på varje sida) för att kunna skjuta undre bärarmen i bilens längdriktning.
Sedan måste man ändra kräng-hämmarnas infästning lite, beroende på hur mycket man flyttar bärarmen. Om det går att flytta nedre bärarmen.

SWAG, SWAG, SWAG mycket SWAG

_________________
skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Skitbra och ta sig an hjulvinklarna! Jag tänkte slänga in lite mer på brasan DÄCK!

olika däck "behöver" olika mycket camber (gäller speciellt rdäck). Olika däckvarianter kan ge olika beteende. Vissa kan ge mer kasande understyrning o andra mindre faktiskt. Svårt/dyrt att pröva sig fram bara

_________________
Magnus Thomé
Citera
widde

Här sen Maj 2003
Inlägg: 36



suttit och tänkt lite...

det finns flera sätta att göra detta:
1. modda kulledernas infästningar, lägga i inlägg för att justera.
! billigt, lätt, har redan gjorts
? säkerhet, efterjusteringar

2. modda hål i balkar
! billigt, relativt lätt
? efterjusteringar, glapp i hål, säkerhet

3. modda undre bärarmar (statiskt)
! billigt
? efterjusteringar, relativt svårt

4. uniball:a och bygga helt nya undre bärarmar fullt justerbara
! efterjusteringar, camber & caster
? kostnad, relativt svårt

Sitter och skissar på 4:an nu...

_________________
skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Hur är slitstyrkan på Uni balls?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
widde

Här sen Maj 2003
Inlägg: 36



enl. en återförsäljare...

Stål/ Sinterbrons M20 x 1,5mm
Godkända för dragracing (52 000 Nm statiskt)

Stål/ Sinterbrons M16 x 1,5mm
Ej godkända för dragracing (48 000 Nm statiskt)

Borde räcka för våra SAABar

_________________
skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
ja styrkan är det nog inget fel på... jag tänkte bara på hur lång tid det tar innan grus&sand har gjort lederna glappa...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
widde

Här sen Maj 2003
Inlägg: 36



ja, det tål att tänka på... Men eftersom Uniballs har används rätt mycket borde det vara lätt att få reda på hur länge man kan köra.

_________________
skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Det finns en variant med gummiskydd. Måste finnas massor här på rejsa som har erfarenheter av uniballs....

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Bättre väghållning i saab 900
<<   1, 2
8337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande