| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Magnetventil och WG inkoppling
|
6 besök senaste veckan (8363 totalt) |
|
Har nå frågor ang MV och Tial 38mm wg styrsystem Nira i3 Motor B5234T På MV finns det 1,2,3 anlsutningar.. Och orginal kopplas det på detta viset om jag förstår rätt så ska 1 till WG 2 till Insuget ( men ska den slangen in mellan IC och spjlhuset lr efter spjället på själva insuget?) 3 ska till kompressorhuset på turbon Enligt papperet som följde med Tialen ska den kopplas före spjälhuset, men är en notice om man kör med electroniskt styrd ladd tex magnetventilen, som jag nu ska göra.. På Tial WG finns det även två ingångar en uppe på wg och en från sidan lite snet underifrån vilken av dessa två ska man koppla från nr 1 på magnetventilen? Så jag undrar hur jag ska koppla MV för att få WG att fungrera nån som har några ide`er _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Så här är magnetventilen på min Saab kopplad original.
1 till WG 2 till inloppet på turbon (troligen bara som ljuddämpning för att luften som inte går till WG:n inte skall höras) 3 till kompressorhuset på turbon Har din magnetventil några märkningar typ W,C och R? I så fall är dessa W(wastegate), C(kompressorhuset) och R(retur innan turbon). Gissar att du använder Saabs nya MV och då är märkningarna från kontaktsidan R, W, C. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Jag har en MV från volvo och en ny från SAAB så spelar ju ingen roll vilken jag tar men tar nog den nya som är SAAB..
Hittade en PDF fil man kan ta ner här, http://www.turbosmart.com.au/index.p Jag blir alldeles yr i huvet av detta.. Dom verka ju blanda anslutningarna hit å dit på dom olika kopplings schemarna
två ports metod 2 verka ju som vettigt, men står även i bruksanvisingen till WG:en att den övre anslutingen kan man ha öppen _________________ MVH Roger Brorsson |
||
Men kommer det där att funka tror du? Det där t stycket där, tycker det ska bli konstigt om det går in i WG före MV Hade en fundering annars på att ta bort T stycket sen köra port (2) in i Bottom port och den övre då ut i luften? _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
du ska köra precis som på bilden
du ska ha laddtryck från tex ett tryckrör in under membranet sen ska magnetventilen vara inkopplad på den övre slangen då har du fullt tryck på bägge sidor om menbranet när laddtrycket stiger, när du kommit till önskat laddtryck så öppnar magnetventilen och trycket läcker ut där och när trycket på övre sidan av membranet läcker ut tillåter den wasten att öppna ventilen och laddtrycket blir de önskade när laddtrycket skunker stänger ventilen och laddtrycket övar... så funkar det men ventilen jobbar jätte snabbt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
okey tackar för svaren, bara skaffa ett T stycke då så kan jag koppla in mig på compresordelen på turbon, finns uttag på min HX-40 där..
För jag måste väl inte gå från ett tryckrör och sen vidare till WG och MV? _________________ MVH Roger Brorsson |
||
Nädå, nipplen på turbon är till för att sno lite styrluft ifrån. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag har börjat mappa motorn nu..
Jag kör med en Tial 38mm wastegate, den laddar (1 -1,2bar) fint upp till ca 2500-4000 rpm sen skenar laddtrycket upp till 2bar har ställt i nirat 100Kpa Beror de på fel inställd laddtrycks ventil eller är det att min wastegatefjäder som strular? det sitter 2st vakiumslangar på wg en över och en under membranet. bägge två har jag kopplat in magnetvetilen enligt bilderna ovan.. Vill att den ska ladda 1-1,2max! annars är det nog moss av kolvarna snart inte 2,1bar Nå tips? _________________ MVH Roger Brorsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (8363 totalt) |