Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Magnetventil och WG inkoppling
6 besök senaste veckan (8363 totalt)
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Magnetventil och WG inkoppling

Har nå frågor ang MV och Tial 38mm wg styrsystem Nira i3
Motor B5234T

På MV finns det 1,2,3 anlsutningar.. Och orginal kopplas det på detta viset
om jag förstår rätt så ska
1 till WG
2 till Insuget ( men ska den slangen in mellan IC och spjlhuset lr efter spjället på själva insuget?)
3 ska till kompressorhuset på turbon

Enligt papperet som följde med Tialen ska den kopplas före spjälhuset, men är en notice om man kör med electroniskt styrd ladd tex magnetventilen, som jag nu ska göra..

På Tial WG finns det även två ingångar en uppe på wg och en från sidan lite snet underifrån vilken av dessa två ska man koppla från nr 1 på magnetventilen?

Så jag undrar hur jag ska koppla MV för att få WG att fungrera nån som har några ide`er

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



Så här är magnetventilen på min Saab kopplad original.

1 till WG
2 till inloppet på turbon (troligen bara som ljuddämpning för att luften som inte går till WG:n inte skall höras)
3 till kompressorhuset på turbon

Har din magnetventil några märkningar typ W,C och R? I så fall är dessa W(wastegate), C(kompressorhuset) och R(retur innan turbon). Gissar att du använder Saabs nya MV och då är märkningarna från kontaktsidan R, W, C.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Jag har en MV från volvo och en ny från SAAB så spelar ju ingen roll vilken jag tar men tar nog den nya som är SAAB..

Hittade en PDF fil man kan ta ner här, http://www.turbosmart.com.au/index.php?s=file_download&id=26

Jag blir alldeles yr i huvet av detta.. Dom verka ju blanda anslutningarna hit å dit på dom olika kopplings schemarna

två ports metod 2 verka ju som vettigt, men står även i bruksanvisingen till WG:en att den övre anslutingen kan man ha öppen

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427





I denna bilden (Två-ports metod 1) så skulle jag tolka det så här:

1: C på MV
2: W på MV
3: R på MV

Slangen ut från R skulle jag koppla till insuget på turbon.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Mats Friberg skrev:


I denna bilden (Två-ports metod 1) så skulle jag tolka det så här:

1: C på MV
2: W på MV
3: R på MV

Slangen ut från R skulle jag koppla till insuget på turbon.


Men kommer det där att funka tror du? Det där t stycket där, tycker det ska bli konstigt om det går in i WG före MV

Hade en fundering annars på att ta bort T stycket sen köra port (2) in i Bottom port och den övre då ut i luften?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



du ska köra precis som på bilden

du ska ha laddtryck från tex ett tryckrör in under membranet

sen ska magnetventilen vara inkopplad på den övre slangen då har du fullt tryck på bägge sidor om menbranet när laddtrycket stiger, när du kommit till önskat laddtryck så öppnar magnetventilen och trycket läcker ut där och när trycket på övre sidan av membranet läcker ut tillåter den wasten att öppna ventilen och laddtrycket blir de önskade
när laddtrycket skunker stänger ventilen och laddtrycket övar...

så funkar det men ventilen jobbar jätte snabbt

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
okey tackar för svaren, bara skaffa ett T stycke då så kan jag koppla in mig på compresordelen på turbon, finns uttag på min HX-40 där..

För jag måste väl inte gå från ett tryckrör och sen vidare till WG och MV?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Roger Brorsson skrev:
okey tackar för svaren, bara skaffa ett T stycke då så kan jag koppla in mig på compresordelen på turbon, finns uttag på min HX-40 där..

För jag måste väl inte gå från ett tryckrör och sen vidare till WG och MV?


Nädå, nipplen på turbon är till för att sno lite styrluft ifrån.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Fin fint

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Jag har börjat mappa motorn nu..

Jag kör med en Tial 38mm wastegate, den laddar (1 -1,2bar) fint upp till ca 2500-4000 rpm sen skenar laddtrycket upp till 2bar thumbs down

har ställt i nirat 100Kpa
Beror de på fel inställd laddtrycks ventil eller är det att min wastegatefjäder som strular?

det sitter 2st vakiumslangar på wg en över och en under membranet.

bägge två har jag kopplat in magnetvetilen enligt bilderna ovan..
Vill att den ska ladda 1-1,2max!

annars är det nog moss av kolvarna snart inte 2,1bar

Nå tips?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Skruva banåkabil
Magnetventil och WG inkoppling
6 besök senaste veckan (8363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande