| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur mycket är kvar av mina däck?
|
1152 besök totalt |
|
Hur mycket är kvar av mina däck?
Jag tittade lite närmare på mina Michelin Pilot Sport Cup i går och såg att det diagonala mönstret på insidan är helt nedslitet men det fortfarande finns hyfsat mycket kvar av de längsgående spåren. Frågan är nu hur mycket mer jag kan köra på dessa? Klarar de ett banmöte till tro? Vill ju helst inte stå på Mantorp med två sprängda bakdäck..... Nån som vet? _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
|
Var dock observant på att cord kan kommer fort inner, ytter, beroende på camber, bil körsätt o s v. Om jag kör till banmöte med sådana däck som du beskriver, tar jag alltid med extra. Cord kan komma väl fort.
Jag brukar köra tills corden kommer fram. Beroende på var den tittar fram och på vilken bana den tittar fram kör jag kanske lite till. På nordslinga kör jag aldrig med cord . I övrigt om man är på Svenska banor, kanske kör man ändå ett par exta varv, dock inte lika fullt som vanligt, för att sedan kassera däcket(däcken). I övrigt sviftat jag sida på däcken innan slitaget blir för stort, så kör man lite till på däcken. Det är ju som oftast alltid en sida som får mer stryk om man kör mycket på bana.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
|
på ett föredrag med Michelin så sa de att det är inga problem om kryssmönstret är borta. Det är heller inget fel om man får små valkar längs med de raka spåren i färdriktningen. De uppstår av "stressen" gummit utsetts för i kurvorna. Det är också helt OK att rotera däcken mellan höger och vänster osv för att jämna ut slitaget, rotationsriktningen spelar ingen roll. rätt sida utåt bara enl markeringen på däcken.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
![]() |
Däck för banåka
Hur mycket är kvar av mina däck?
|
1152 besök totalt |

