Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur mycket är kvar av mina däck?
1152 besök totalt
Anders Andersson
Järfälla
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jag tittade lite närmare på mina Michelin Pilot Sport Cup i går och såg att det diagonala mönstret på insidan är helt nedslitet men det fortfarande finns hyfsat mycket kvar av de längsgående spåren. Frågan är nu hur mycket mer jag kan köra på dessa? Klarar de ett banmöte till tro? Vill ju helst inte stå på Mantorp med två sprängda bakdäck..... Nån som vet?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

"En bild säger mer än tusen ord"

BMW 330i -05
Citera
Anders Andersson
Järfälla
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo, tänkte på det...ska försöka fixa en bild.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Var dock observant på att cord kan kommer fort inner, ytter, beroende på camber, bil körsätt o s v. Om jag kör till banmöte med sådana däck som du beskriver, tar jag alltid med extra. Cord kan komma väl fort.
Jag brukar köra tills corden kommer fram. Beroende på var den tittar fram och på vilken bana den tittar fram kör jag kanske lite till. På nordslinga kör jag aldrig med cord . I övrigt om man är på Svenska banor, kanske kör man ändå ett par exta varv, dock inte lika fullt som vanligt, för att sedan kassera däcket(däcken). I övrigt sviftat jag sida på däcken innan slitaget blir för stort, så kör man lite till på däcken. Det är ju som oftast alltid en sida som får mer stryk om man kör mycket på bana.

Stockholm
Här sen Apr 2003

på ett föredrag med Michelin så sa de att det är inga problem om kryssmönstret är borta. Det är heller inget fel om man får små valkar längs med de raka spåren i färdriktningen. De uppstår av "stressen" gummit utsetts för i kurvorna. Det är också helt OK att rotera däcken mellan höger och vänster osv för att jämna ut slitaget, rotationsriktningen spelar ingen roll. rätt sida utåt bara enl markeringen på däcken.

Däck för banåka
1152 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande