Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4590 besök totalt |
Gocart hjälp
Behöver en start i sökandet efter en lämplig modell att börja köra med. Alla säger olika, starta med det värsta för då är du begränsningen andra säger börja i små klasserna där du har en chans. Jag tänkte så här. 1a året, bara åka runt och testa karten och olika banor och få in klämmen på vad det handlar om. Altså mer eller mindre fisa runt. Fastnar jag så kör jag ett par tävling och ser hur det går, sen är man väl fast? ![]() Vad är lämpligt att sikta på? Jag har noll koll på vad det finns för olika modeller och klasser. HJÄLP ![]() Max budjett 25k första året. Finns det några bra sidor för nybörjare? _________________ Christoffer E |
||||
om du ska ha en max budget på 25k på ett år måste jag nog tyvärr säga att du nog lika gärna kan hitta på något annat. Vad jag förstår vill du leka lite, jag skulle nog föreslå att du kör en typ sport2000 eller möjligen yamaha. Du får ju räkna med iaf 15k för att först bara ha ett chassi och motor. Sen har du andra saker som kommer till.
Räkna på det, och om du som sagt inte lägger en krona över 25k så är det bara yamaha som gäller, men tror fortfarande du kommer ha svårt att hålla dig under det. _________________ Jonatan Hertzberg |
||||
Nu var vi nog lite pessimistiska tycker jag. Visst går det klara sig med 25 tusen första året inklusive köp men det beror givetvis på vilken nivå som man lägger upp det på. Men man ska ha klart för sig att man inte kommer till start i en tävling med den budgeten. Sedan håller inte budgeten till resor och en massa annat runt omkring, tex släpkärra. Personlig utrustning Går perfekt att börja med mekoverall som föraroverall. Integralhjälm går bra med Moppehjälm Hanskar ett par hundra kronor Skor ta vad du har. om du inte har dessa grejor så går det säkert att låna av någon Köp en Sport2000 eller allra helst en ICC (tycker jag är mycket roligare men också dyrare att hålla igång) Titta efter en kart som är väl iordning och ordentligt skött. Är det någon som sett till att allt hållts iordning så spara man snabbt in pengarna mot en lätt risig. Med lite letande så går det att hitta en bra nybörjar kart för 15000:- Då borde vi ha ca 10000:- till annat. Medlemskap 1000:- Licens (går ofta träna utan men är bra att ha) mindre än 1000:- Då har vi 8000:- kvar För att åka på hobby nivå så brukar det finnas gott om begagnade däck att köpa till riktigt bra priser Ett set om 4 däck ca 400:- - 500:- om vi säger att du kör upp 2 set så har du att göra. Då har vi 7000:- Ett kolvbyte bör nog göras ca 1000:- Då har vi 6000:- Övriga reservdelar som kan behövas under säsongen ramlager kedjor drev länklager, lager, tätningar, oljor osv 3000:- Då har vi 3000:- kvar till bensin och olja Har säkert missat något. Sedan kan det givetvis vara så att en cylinder går sönder eller att tändsystmet pajar som är lite större pengar. Jag som delar kart med en annan kille har klarat driften under 10000:- under de åren som vi kört. Då har vi kört ungefär 20 ggr per år. om du har någon kompis som är sugen så är det, tycker jag, ett riktigt bra sätt att dela kart. Det som jag tror blir värre är att komma igång och tävla, här krävs det väldigt annorlunda förutsättningar både vad gäller utrustning och budget. Efter vad jag hör av de som tävlar så går det knappt att hålla på i de mindre klasserna om man drar runt det på en vanlig lön. Sedan är det, det med konkurransen förarna har tränat sedan de var 3 hjälmar höga och det är nog få om ens någon som inte sysslat med kart innan som hänger med dessa grabbar. Slutligen, min rekomendation är att om du bara vill ha roligt och hobbyåka så ska du köpa en kart tror att du kommer att klara budgeten galant. Om du sedan siktar på att köra en klubbtävling eller liknande så går det nog också bra. Men om du siktar på tävling i en serie inom ett år så måste det till grymt mycket talang och möjlighet att få fram ganska stora pengar, har du inte dessa förutsättningar så blir du nog bara besviken. Dessutom måste det till extemt många varv på banan redan iår, någon som är duktig på att skruva och hjälp med att lära sig hur alla inställningar påverka karten osv. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Men som sagt det jag ska göra första året är att lägga massa varv i ryggen och inte trimma
![]() Vilken kart är mest för pengarna? Jag har funtat på samma dom har på hyrkart ställen men dom verkar trötta och dyra. Finns det några bra sidor där man hittar info om olika klasser? _________________ Christoffer E |
||||
Jag brinner ju lite för C-kartar. ![]() Började min gubb-karriär inom kartingskrået med en C-kart utan annan erfarenhet än några varv i vingliga hyrkartar och det gick ju riktigt bra. Med bilkörning i bagaget tycker jag att växelkartar känns roligare. Beror ju givetvis på vilken nivå man vill harva runt. Sanningen är att det i alla fall blir dyrare än man tänkt sig. Mitt tips är en beggad ICC, se till att få med så mycket runtikringprylar som möjligt och ha lågt ställd ambitionsnivå, typ bara träna och köra lite tävlingar här i mellansverige och ta resultaten som de kommer. ![]() |
||||
Jag håller nog med på icc, åkte det i ett tag och hade jätte skoj för pengarna. Det är så roligt med växelåda, det är som en liten formelbil fast mycket biligare
_________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
_________________ Jonatan Hertzberg |
||||
Köp en sport 2000. ICC är för mycket i början både att köra och mecka. Ha det kul. Bra sport 2000 kostar 20-25'.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jag har en Sport 2000, Tony Kart med en Parilla Leopard och skulle idag nog satsa på en Rotaxmotor ist om man mest ska träna. Den är klart mer hållbar och underhållsfri, det är lite pyssel med att byta munstycke efter väder och vind men de går som klockor
![]() Lite tråkigare karaktär än Parillan och varvar inte så mycket (därför de håller). Flickvännen har en Rotax så det är därför jag kan jämföra. Finns ju en vettig kart tillsalu med Rotaxmotor här på Rejsa ![]() Fast jag funderar mycket på att byta upp mig till en ICC, närmare bil än så kommer man väl inte om man nu inte går på vansinnesmaskinerna.....superkart ![]() Lycka till! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag har också gått och blivit lite sugen på en ICC som extra-leksak att motionsköra med och det finns ju en hel del som är utannonserade.
Vad är det ni tycker att man skall försöka få med som extra utrustning, vad skall man kolla på vid eventuellt begagnat köp (skick osv.) och framför allt: vad är det som gör en ICC så mycket mer svår mekad än någon annan kart (vilket nämnts ovan)? /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Svårmekad tror jag inte den är men den vill gäna ha ny kolv var 5:e timma. Sport 2000 klarar allt från 10-40 timmar beroende på varv och motortillverkare. Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Som vanligt med tvåtaktare då?! Som jag brukar säga: en riktig motor har inga ventiler... Och det får man lida för i mekande istället! Då pratar vi väl iof. Om man skall hålla den i "topp-trim" för tävlingsbruk? Att man förlorar lite effekt på att ha lite sliten kolv kanske inte gör så mycket om man motionskör? Eller? Har åkt en del cross 125:a (då det begav sig) och har aldrig lidit av att jag inte följt rekomendationerna vad det gäller kolvbyten. Men det kanske är känsligare på en kart? Har ju noll erfarenhet från det området! ![]() /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
[[/quote]
Som vanligt med tvåtaktare då?! Som jag brukar säga: en riktig motor har inga ventiler... Och det får man lida för i mekande istället! Då pratar vi väl iof. Om man skall hålla den i "topp-trim" för tävlingsbruk? Att man förlorar lite effekt på att ha lite sliten kolv kanske inte gör så mycket om man motionskör? Eller? Har åkt en del cross 125:a (då det begav sig) och har aldrig lidit av att jag inte följt rekomendationerna vad det gäller kolvbyten. Men det kanske är känsligare på en kart? Har ju noll erfarenhet från det området! ![]() /Johan[/quote] Vill du köra mer än lida rekommenderar jag att du byter kolv oftare än på crossen och inte snålar in alls på olja, underåll etc. Jag har tidigare kört 125 cc Enduro och skojkör nu en 6-vxl 125 cc kart (ICC) och en Rotax Max. Jag upplever att motorerna belastas mycket hårdare i karting (även motionskörning) och går på högre varv under mycket längre tider än på crossbanan. Med ICC-n har det varit 95% mekande och 5% körande, med Rotaxen är det tvärt om. Jag trodde att en Rotax skulle kännas lite tråkig efter ICC-n, men jag kör minst lika fort med Rotaxen och jag saknar inte växlarna speciellt mycket. Däremot är det underbart att sätta sig i Rotaxen, trycka igång den med elstarten och sen nästan helt bekymmersfritt kunna köra och köra och köra.... /Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||
Ingår Rotax Max i Sport2000? Eller är det en separat klass? Vad tränar du ngnstans? _________________ Pär Hylander |
||||
Finns det fler som har samma erfarenheter av ICC?! ...i sådana fall så känns det som att ICC faller som alternativ! Tycker bara att 6-växlat och skivor runt om verkar mumma! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Rotax Max Challenge är (var?) en internationell enhetsklass, men du får köra Med Rotax FR125 Max-motor i Sport 2000. Samma typ av kartar i Sport 2000 men öppen för alla tillverkare. Helsingborg, Väla-banan (Öre GKK). Hade varit trevligt med en schysst utomhusbana i Halmstad! _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4590 besök totalt |