Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gocart hjälp
1, 2   >>
4590 besök totalt
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gocart hjälp

Behöver en start i sökandet efter en lämplig modell att börja köra med.
Alla säger olika, starta med det värsta för då är du begränsningen andra säger börja i små klasserna där
du har en chans.

Jag tänkte så här.
1a året, bara åka runt och testa karten och olika banor och få in klämmen på vad det handlar om.
Altså mer eller mindre fisa runt.
Fastnar jag så kör jag ett par tävling och ser hur det går, sen är man väl fast?

Vad är lämpligt att sikta på?
Jag har noll koll på vad det finns för olika modeller och klasser.

HJÄLP
Max budjett 25k första året.

Finns det några bra sidor för nybörjare?

Lund
Här sen Mar 2004

om du ska ha en max budget på 25k på ett år måste jag nog tyvärr säga att du nog lika gärna kan hitta på något annat. Vad jag förstår vill du leka lite, jag skulle nog föreslå att du kör en typ sport2000 eller möjligen yamaha. Du får ju räkna med iaf 15k för att först bara ha ett chassi och motor. Sen har du andra saker som kommer till.
Räkna på det, och om du som sagt inte lägger en krona över 25k så är det bara yamaha som gäller, men tror fortfarande du kommer ha svårt att hålla dig under det.

Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Joni skrev:
om du ska ha en max budget på 25k på ett år måste jag nog tyvärr säga att du nog lika gärna kan hitta på något annat. Vad jag förstår vill du leka lite, jag skulle nog föreslå att du kör en typ sport2000 eller möjligen yamaha. Du får ju räkna med iaf 15k för att först bara ha ett chassi och motor. Sen har du andra saker som kommer till.
Räkna på det, och om du som sagt inte lägger en krona över 25k så är det bara yamaha som gäller, men tror fortfarande du kommer ha svårt att hålla dig under det.

Nu var vi nog lite pessimistiska tycker jag. Visst går det klara sig med 25 tusen första året inklusive köp men det beror givetvis på vilken nivå som man lägger upp det på. Men man ska ha klart för sig att man inte kommer till start i en tävling med den budgeten. Sedan håller inte budgeten till resor och en massa annat runt omkring, tex släpkärra.

Personlig utrustning
Går perfekt att börja med mekoverall som föraroverall.
Integralhjälm går bra med Moppehjälm
Hanskar ett par hundra kronor
Skor ta vad du har.
om du inte har dessa grejor så går det säkert att låna av någon

Köp en Sport2000 eller allra helst en ICC (tycker jag är mycket roligare men också dyrare att hålla igång)
Titta efter en kart som är väl iordning och ordentligt skött. Är det någon som sett till att allt hållts iordning så spara man snabbt in pengarna mot en lätt risig. Med lite letande så går det att hitta en bra nybörjar kart för 15000:-

Då borde vi ha ca 10000:- till annat.

Medlemskap 1000:-
Licens (går ofta träna utan men är bra att ha) mindre än 1000:-

Då har vi 8000:- kvar

För att åka på hobby nivå så brukar det finnas gott om begagnade däck att köpa till riktigt bra priser
Ett set om 4 däck ca 400:- - 500:-
om vi säger att du kör upp 2 set så har du att göra.

Då har vi 7000:-

Ett kolvbyte bör nog göras ca 1000:-

Då har vi 6000:-

Övriga reservdelar som kan behövas under säsongen ramlager kedjor drev länklager, lager, tätningar, oljor osv
3000:-

Då har vi 3000:- kvar till bensin och olja

Har säkert missat något. Sedan kan det givetvis vara så att en cylinder går sönder eller att tändsystmet pajar som är lite större pengar. Jag som delar kart med en annan kille har klarat driften under 10000:- under de åren som vi kört. Då har vi kört ungefär 20 ggr per år.
om du har någon kompis som är sugen så är det, tycker jag, ett riktigt bra sätt att dela kart.

Det som jag tror blir värre är att komma igång och tävla, här krävs det väldigt annorlunda förutsättningar både vad gäller utrustning och budget. Efter vad jag hör av de som tävlar så går det knappt att hålla på i de mindre klasserna om man drar runt det på en vanlig lön. Sedan är det, det med konkurransen förarna har tränat sedan de var 3 hjälmar höga och det är nog få om ens någon som inte sysslat med kart innan som hänger med dessa grabbar.

Slutligen, min rekomendation är att om du bara vill ha roligt och hobbyåka så ska du köpa en kart tror att du kommer att klara budgeten galant. Om du sedan siktar på att köra en klubbtävling eller liknande så går det nog också bra.

Men om du siktar på tävling i en serie inom ett år så måste det till grymt mycket talang och möjlighet att få fram ganska stora pengar, har du inte dessa förutsättningar så blir du nog bara besviken. Dessutom måste det till extemt många varv på banan redan iår, någon som är duktig på att skruva och hjälp med att lära sig hur alla inställningar påverka karten osv.

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag sålde min Yamaha för 2300:- för några månader se'n.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
25k är bara för köp av kart och delar, däck, medlemskap osv.
Hjälm handskar skor osv. har jag redan sen bil tiden thumbs up och skulle jag behöva grejer har jag det på jobbet

Jakobsberg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Men som sagt det jag ska göra första året är att lägga massa varv i ryggen och inte trimma

Vilken kart är mest för pengarna?
Jag har funtat på samma dom har på hyrkart ställen men dom verkar trötta och dyra.

Finns det några bra sidor där man hittar info om olika klasser?

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

stoffe skrev:
... Vilken kart...?

Jag brinner ju lite för C-kartar. thumbs up
Började min gubb-karriär inom kartingskrået med en C-kart utan annan erfarenhet än några varv i vingliga hyrkartar och det gick ju riktigt bra. Med bilkörning i bagaget tycker jag att växelkartar känns roligare. Beror ju givetvis på vilken nivå man vill harva runt. Sanningen är att det i alla fall blir dyrare än man tänkt sig.
Mitt tips är en beggad ICC, se till att få med så mycket runtikringprylar som möjligt och ha lågt ställd ambitionsnivå, typ bara träna och köra lite tävlingar här i mellansverige och ta resultaten som de kommer.

Rice and shine
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Mest racing för pengarna får du nog med en Sport 2000. Den har dessutom elstart så den slipper du springa igång, vilket man inte gärna gör på ålderns höst

Iame Intrepid Silverstone
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004

Jag håller nog med på icc, åkte det i ett tag och hade jätte skoj för pengarna. Det är så roligt med växelåda, det är som en liten formelbil fast mycket biligare

Joni
Lund
Här sen Mar 2004

jika skrev:
Joni skrev:

Nu var vi nog lite pessimistiska tycker jag. Visst går det klara sig med 25 tusen första året inklusive köp men det beror givetvis på vilken nivå som man lägger upp det på. Men man ska ha klart för sig att man inte kommer till start i en tävling med den budgeten. Sedan håller inte budgeten till resor och en massa annat runt omkring, tex släpkärra.

Personlig utrustning
Går perfekt att börja med mekoverall som föraroverall.
Integralhjälm går bra med Moppehjälm
Hanskar ett par hundra kronor
Skor ta vad du har.
om du inte har dessa grejor så går det säkert att låna av någon

Köp en Sport2000 eller allra helst en ICC (tycker jag är mycket roligare men också dyrare att hålla igång)
Titta efter en kart som är väl iordning och ordentligt skött. Är det någon som sett till att allt hållts iordning så spara man snabbt in pengarna mot en lätt risig. Med lite letande så går det att hitta en bra nybörjar kart för 15000:-

Då borde vi ha ca 10000:- till annat.

Medlemskap 1000:-
Licens (går ofta träna utan men är bra att ha) mindre än 1000:-

Då har vi 8000:- kvar

För att åka på hobby nivå så brukar det finnas gott om begagnade däck att köpa till riktigt bra priser
Ett set om 4 däck ca 400:- - 500:-
om vi säger att du kör upp 2 set så har du att göra.

Då har vi 7000:-

Ett kolvbyte bör nog göras ca 1000:-

Då har vi 6000:-

Övriga reservdelar som kan behövas under säsongen ramlager kedjor drev länklager, lager, tätningar, oljor osv
3000:-

Då har vi 3000:- kvar till bensin och olja

Har säkert missat något. Sedan kan det givetvis vara så att en cylinder går sönder eller att tändsystmet pajar som är lite större pengar. Jag som delar kart med en annan kille har klarat driften under 10000:- under de åren som vi kört. Då har vi kört ungefär 20 ggr per år.
om du har någon kompis som är sugen så är det, tycker jag, ett riktigt bra sätt att dela kart.

Det som jag tror blir värre är att komma igång och tävla, här krävs det väldigt annorlunda förutsättningar både vad gäller utrustning och budget. Efter vad jag hör av de som tävlar så går det knappt att hålla på i de mindre klasserna om man drar runt det på en vanlig lön. Sedan är det, det med konkurransen förarna har tränat sedan de var 3 hjälmar höga och det är nog få om ens någon som inte sysslat med kart innan som hänger med dessa grabbar.

Slutligen, min rekomendation är att om du bara vill ha roligt och hobbyåka så ska du köpa en kart tror att du kommer att klara budgeten galant. Om du sedan siktar på att köra en klubbtävling eller liknande så går det nog också bra.

Men om du siktar på tävling i en serie inom ett år så måste det till grymt mycket talang och möjlighet att få fram ganska stora pengar, har du inte dessa förutsättningar så blir du nog bara besviken. Dessutom måste det till extemt många varv på banan redan iår, någon som är duktig på att skruva och hjälp med att lära sig hur alla inställningar påverka karten osv.
Njaa tycker inte det var speciellt pessimistiskt, snarare realistiskt.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Köp en sport 2000. ICC är för mycket i början både att köra och mecka. Ha det kul. Bra sport 2000 kostar 20-25'.
Citera
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för alla svar, valet blev kanske inte lättare
Men jag vet iallafall vad jag ska leta efter

Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har en Sport 2000, Tony Kart med en Parilla Leopard och skulle idag nog satsa på en Rotaxmotor ist om man mest ska träna. Den är klart mer hållbar och underhållsfri, det är lite pyssel med att byta munstycke efter väder och vind men de går som klockor

Lite tråkigare karaktär än Parillan och varvar inte så mycket (därför de håller). Flickvännen har en Rotax så det är därför jag kan jämföra.

Finns ju en vettig kart tillsalu med Rotaxmotor här på Rejsa thumbs up

Fast jag funderar mycket på att byta upp mig till en ICC, närmare bil än så kommer man väl inte om man nu inte går på vansinnesmaskinerna.....superkart

Lycka till!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Vad får man ge för en någorlunda ICC-kart idag (altså begagnad) för att bara träna o köra mindre tävlingar?

MVH / Alexander Eklöw

Gästrikland
Här sen Jan 2006

Jag har också gått och blivit lite sugen på en ICC som extra-leksak att motionsköra med och det finns ju en hel del som är utannonserade.

Vad är det ni tycker att man skall försöka få med som extra utrustning, vad skall man kolla på vid eventuellt begagnat köp (skick osv.) och framför allt: vad är det som gör en ICC så mycket mer svår mekad än någon annan kart (vilket nämnts ovan)?

/Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

krämbulle skrev:
Jag har också gått och blivit lite sugen på en ICC som extra-leksak att motionsköra med och det finns ju en hel del som är utannonserade.

Vad är det ni tycker att man skall försöka få med som extra utrustning, vad skall man kolla på vid eventuellt begagnat köp (skick osv.) och framför allt: vad är det som gör en ICC så mycket mer svår mekad än någon annan kart (vilket nämnts ovan)?

/Johan

Svårmekad tror jag inte den är men den vill gäna ha ny kolv var 5:e timma. Sport 2000 klarar allt från 10-40 timmar beroende på varv och motortillverkare.

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Björn Nilsson skrev:

Svårmekad tror jag inte den är men den vill gäna ha ny kolv var 5:e timma. Sport 2000 klarar allt från 10-40 timmar beroende på varv och motortillverkare.

Mvh Björn

Som vanligt med tvåtaktare då?! Som jag brukar säga: en riktig motor har inga ventiler... Och det får man lida för i mekande istället!

Då pratar vi väl iof. Om man skall hålla den i "topp-trim" för tävlingsbruk? Att man förlorar lite effekt på att ha lite sliten kolv kanske inte gör så mycket om man motionskör? Eller? Har åkt en del cross 125:a (då det begav sig) och har aldrig lidit av att jag inte följt rekomendationerna vad det gäller kolvbyten. Men det kanske är känsligare på en kart? Har ju noll erfarenhet från det området!

/Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006

[[/quote]

Som vanligt med tvåtaktare då?! Som jag brukar säga: en riktig motor har inga ventiler... Och det får man lida för i mekande istället!

Då pratar vi väl iof. Om man skall hålla den i "topp-trim" för tävlingsbruk? Att man förlorar lite effekt på att ha lite sliten kolv kanske inte gör så mycket om man motionskör? Eller? Har åkt en del cross 125:a (då det begav sig) och har aldrig lidit av att jag inte följt rekomendationerna vad det gäller kolvbyten. Men det kanske är känsligare på en kart? Har ju noll erfarenhet från det området!

/Johan[/quote]

Vill du köra mer än lida rekommenderar jag att du byter kolv oftare än på crossen och inte snålar in alls på olja, underåll etc. Jag har tidigare kört 125 cc Enduro och skojkör nu en 6-vxl 125 cc kart (ICC) och en Rotax Max. Jag upplever att motorerna belastas mycket hårdare i karting (även motionskörning) och går på högre varv under mycket längre tider än på crossbanan. Med ICC-n har det varit 95% mekande och 5% körande, med Rotaxen är det tvärt om. Jag trodde att en Rotax skulle kännas lite tråkig efter ICC-n, men jag kör minst lika fort med Rotaxen och jag saknar inte växlarna speciellt mycket. Däremot är det underbart att sätta sig i Rotaxen, trycka igång den med elstarten och sen nästan helt bekymmersfritt kunna köra och köra och köra....

/Peter

Ducati Monster 797
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Peter Svelenius skrev:
och en Rotax Max. Jag trodde att en Rotax skulle kännas lite tråkig efter ICC-n, men jag kör minst lika fort med Rotaxen och jag saknar inte växlarna speciellt mycket. Däremot är det underbart att sätta sig i Rotaxen, trycka igång den med elstarten och sen nästan helt bekymmersfritt kunna köra och köra och köra....

/Peter

Ingår Rotax Max i Sport2000? Eller är det en separat klass?

Vad tränar du ngnstans?

Gästrikland
Här sen Jan 2006

Peter Svelenius skrev:

Med ICC-n har det varit 95% mekande och 5% körande, med Rotaxen är det tvärt om.

/Peter

Finns det fler som har samma erfarenheter av ICC?!

...i sådana fall så känns det som att ICC faller som alternativ! Tycker bara att 6-växlat och skivor runt om verkar mumma!

/Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006

Pär H skrev:
Peter Svelenius skrev:
och en Rotax Max. Jag trodde att en Rotax skulle kännas lite tråkig efter ICC-n, men jag kör minst lika fort med Rotaxen och jag saknar inte växlarna speciellt mycket. Däremot är det underbart att sätta sig i Rotaxen, trycka igång den med elstarten och sen nästan helt bekymmersfritt kunna köra och köra och köra....

/Peter

Ingår Rotax Max i Sport2000? Eller är det en separat klass?

Vad tränar du ngnstans?

Rotax Max Challenge är (var?) en internationell enhetsklass, men du får köra Med Rotax FR125 Max-motor i Sport 2000. Samma typ av kartar i Sport 2000 men öppen för alla tillverkare.

Helsingborg, Väla-banan (Öre GKK). Hade varit trevligt med en schysst utomhusbana i Halmstad!

Ducati Monster 797
Citera
Allmänt banåkaforum
Gocart hjälp
1, 2   >>
4590 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande